بازار های بزرگ و مراکز خرید تهران/بازار و راسته های همگن تهران

بازار های بزرگ و مراکز خرید تهران/بازار و راسته های همگن تهران

بازار های بزرگ و مراکز خرید تهران

بازار و راسته های همگن تهران

 

 

معرفی بازار شهرری در جنوب تهران

 

 

معرفی بازار شهرری در جنوب تهران

 

بازار شهرری یکی از بازارهای معروف و تاریخی شهر تهران است که در جنوب پایتخت در منطقه ۲۰ جای دارد. این بازار در جوار حرم حضرت عبدالعظیم (ع) قرار گرفته است و معمولا زائرین حرم سری هم به بازار می زنند و خریدی انجام می دهند.

 

 

معرفی بازار شهرری

بازار شهرری در زمان صفویه ساخته شده است و در زمان قاجاریه به فرمان امیرکبیر بازسازی شده است.

این بازار در امتداد شمالی جنوبی صحن حضرت عبدالعظیم (ع) قرار دارد و از دو راسته بازار تشکیل شده است که چهار سوقی را در محل تلاقی خود شکل می‌ دهد.

همچنین چهار سوقی با با پوشش گنبدی میانه بازار را شکل می‌ دهد که از طرف غرب به راسته کاروانسرا دوقلو و از طرف شرق به میدان کوچک وصل می‌ شود.

آجر، خشت و گل مصالح به کار برده شده در ساخت این بازار تاریخی است.

بازار ری در طی سال‌ های گذشته چند بار مرمت شده است. درباره نوسازی این بازار برنامه‌ هایی وجود دارد، ولی تاریخی بودن بازار مانع از ایجاد هرگونه اقدامی شده است.

 

معرفی بازار شهرری در جنوب تهران

کالاهای موجود در بازار

 

در سالیان گذشته، بازار ری یکی از مراکز فروش ادویه، داروهای گیاهی و کالاهای تجاری بود.

 

ادویه و داروهای گیاهی هنوز هم جزو مهم‌ ترین محصولات این بازار است و نقره‌ جات، سجاده‌ ها، لوازم مورد نیاز حجاج و داروهای گیاهی اغلب اجناسی است که در بازار ری به فروش می‌ رسد.

همچنین برخی از مغازه‌ ها به فروش پوشاک و لوازم خوراکی مانند انواع سوهان، گز و آبنبات‌ های رنگی مشغول هستند.

 

چند رستوران نیز در بازار موجود است و چون کباب، سبزی، کاهو و ماست شهر ری همواره زبانزد است، هنوز هم تعدادی از اهالی قدیمی تهران هنگامی که به ری می‌ روند، به رستوران‌ های اطراف بازار سری می‌ زنند و کبابی می خورند.

 

معرفی بازار شهرری در جنوب تهران

 

بازار جدید ری

 

بازار جدیدی که «بازار بزرگ ری» نام دارد، مجاور بازار قدیم قرار دارد و در آن کالاهای به روز و جدیدی به فروش می رسد که باعث جبران نقص بازار قدیم شده است. این بازار در ضلع غربی حرم حضرت عبدالعظیم (ع) در زمینی به وسعت ۲۰۰۰ مترمربع و در سه طبقه ساخته شده که یک طبقه از آن در زیرزمین قرار دارد.

 

ظاهرا معماری بازار جدید ری به سبک معماری قدیم درست شده است و با بافت قدیمی ری هم‌ خوانی دارد.

 

د این بازار حدود ۴۰۰ مغازه وجود دارد که بیشتر آن‌ ها فروشنده پوشاک هستند. مغازه‌ های دیگر بازار، خوراکی‌ هایی مانند آجیل، سوهان، گز و … و همچنین صنایع‌ دستی نظیر لیوان، کاسه، بشقاب‌ های سرامیک، کتب، انواع لوازم زینتی، نقره‌ جات و … می‌ فروشد.

 

معرفی بازار شهرری در جنوب تهران

 

ثبت در آثار ملی ایران

این اثر در تاریخ ۲ اسفند ۱۳۷۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۶۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

دسترسی

آدرس: شهرری، میدان نماز، جنب حرم حضرت شاه عبدالعظیم

بهترین وسیله برای رسیدن به حرم و بازار شهرری، استفاده از مترو است. به این منظور شما باید در خط یک متروی تهران در ایستگاه شهرری از قطار پیاده شده و پس از خروج از ایستگاه از اتوبوس ها و تاکسی ها جهت عزیمت به حرم استفاده نمایید.

 

معرفی بازار شهرری در جنوب تهران

 

همچنین اگر تمایل دارید از خودروی شخصی جهت رسیدن به بازار استفاده کنید، بزرگراه آزادگان را به سمت شرق ادامه دهید، سپس از خروجی بزرگراه فدائیان اسلام به سمت جنوب استفاده کنید و با استفاده از تابلوهای راهنما به حرم مطهر برسید.

 

 

معرفی بازار تجریش در شمال تهران

 

 

معرفی بازار تجریش در شمال تهران

 

بازار تجریش که در شمال تهران و منطقه ۱ قرار دارد، یکی از مکان های دیدنی و گردشگری پایتخت است که با توجه به نزدیکی به دربند و کاخ‌ های سعدآباد و نیاوران و همچنین قرار گرفتن در جوار حرم امامزاده صالح (ع)، همه روزه میزبان تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است.

 

تاریخچه

بازار تجریش قدیمی ترین بازار منطقه شمیران در شمال تهران است و نمونه کوچکی از بازار بزرگ پایتخت به شمار می رود.

در برخی منابع آمده که تاریخ ساخت این بازار به هفتاد سال پیش باز می گردد. اما بعضی کسبه قدیمی بازار نیز می گویند این مکان قدمتی ۱۵۰ ساله دارد. هرچند برخی از سازه هایی که در این مکان وجود دارند قدمت‌ شان بیش از این ها می باشد. مانند تکیه معروف بازار تجریش که گفته می شود از ۲۲۰ سال پیش در محل ساخت بازار وجود داشته است.

 

 

نکات جالب در مورد بازار تجریش

این بازار که در منطقه شمیرانات تهران واقع شده است، از یک سمت به تکیه مشهور تجریش و امامزاده صالح و از سوی دیگر به میدان قدس و میدان تجریش راه دارد و دو محله قدیمی سرپل و تجریش را به هم می رساند.

طبق بررسی های به عمل آمده، بازار تجریش بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ متر طول دارد و با بیش از ۴۰۰ باب مغازه، گردشگران و خریداران را به سوی خود جلب می کند.

تفاوت بزرگی که این بازارچه با بازار بزرگ تهران دارد این است که بیشتر کسبه بازار تجریش خرده فروش هستند، اما بازار تهران مرکز عمده فروشی اجناس مختلف است.

در این بازار شما مغازه هایی با حال و هوای تهران و تجریش قدیم را می بینید، جایی که غرفه ها و حجره ها هنوز نقشه سنتی خود را حفظ کرده اند و با کاشی کاری و مشبک کاری زیبای سردر خود که نام هر مغازه بر روی آن حک شده است، به خریداران خوش‌ آمد می گویند.

 

 

معرفی بازار تجریش در شمال تهران

 

جالب است بدانید بازار تجریش به تکیه قدیمی خود یعنی تکیه تجریش نیز معروف است و مانند بازارهای قدیمی ایرانی چند مسجد و یک حسینیه را نیز در خود جای داده است یا به آن ها راه دارد که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

همچنین این بازار برای میدان میوه و تره بار خود نیز شهرت بسیاری پیدا کرده است و در این بازار انواع میوه ها، سبزیجات، نوبرانه ها و سایر میوه های عجیب و غریب یافت می شود که در ادامه در مورد آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

 

تکیه تجریش

بازارچه تجریش را که تا انتها بروید به یک محوطه بزرگ می رسید که میدان میوه و تره بار بازار محسوب می شود اما اگر خوب به نشانه ها نگاه کنید متوجه می شوید که شما در تکیه بزرگ و مشهور تجریش قرار گرفته اید.

تکیه بالای شمرون یا تکیه بزرگ تجریش که قدمت آن به دوران قاجار و ۲۲۰ سال پیش باز می گردد و یکی از قدیمی ترین تکیه های شهر تهران به شمار می رود.

این تکیه آنقدر اهمیت و ارزش دارد که در تاریخ ۲۵ مهر ۱۳۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. تکیه ای که در زمان ایام محرم،‌ اربعین حسینی و ایام فاطمیه‌ رنگ و بوی عزاداری می گیرد و تعزیه های باشکوهی در آن برگزار می شود. به طوری که در ششمین اجلاس شورای عالی ثبت کشور، مراسم تعزیه خوانی در تکیه بزرگ تجریش به عنوان میراث معنوی ثبت شد.

 

 

معماری تکیه تجریش

تکیه بزرگ تجریش یک فضای میانی دارد و ساختمانی دو طبقه آن را در برگرفته است. در بخش غربی یک باب مغازه دیده می شود که چند دهنه دارد و ارتفاع آن بیشتر از سایر مغازه هاست و به آن شاه نشین می گویند.

علاوه بر این ها، ۵ باب مغازه در ضلع شمالی و ۴ باب مغازه نیز در ضلع جنوبی و شرقی تکیه ساخته شده است. طبقه دوم این ساختمان نیز در زمان هایی که مراسم مذهبی در این جا اجرا نمی شود، استفاده تجاری دارد.

در قدیم ستون هایی چوبی سقف را نگه می داشتند که امروز ستون های فلزی جای آن ها را گرفته اند.

 

 

معرفی بازار تجریش در شمال تهران

 

تاریخچه تکیه تجریش

 

اوایل قرن دوازدهم هجری شمسی،‌ باغداران و روستاییان تجریش تصمیم گرفتند تا ساختمانی مناسب برای تجمع عزاداران سید الشهدا بسازند. تا پیش از آن مردم در مسجد دور هم جمع می شدند و اهالی در خانه های خود از عزاداران حسینی پذیرایی می کردند؛ اما به تدریج با افزایش جمعیت دیگر نمی توانستند پاسخگوی حضور تمام افراد باشند به همین دلیل به فکر ساختن تکیه بزرگ تجریش افتادند.

تکیه در سال ۱۱۷۶ خورشیدی افتتاح شد؛ اما در زمان ساخت محوطه داخلی آن مسقف نبود. بعد از مدتی تصمیم بر آن شد تا محوطه میانی ۶۰۰ مترمربعی آن را مسقف کنند. هر سال در ماه های محرم و صفر عزاداری های باشکوهی در این تکیه برگزار می شد تا اینکه در سال ۱۳۶۶ هجری شمسی سیل مهیبی آمد و قسمتی از تجریش را ویران کرد. تکیه بزرگ نیز در این حادثه آسیب دید؛ اما سقف و تاق نماهای آن سالم ماندند. این تکیه دوباره به همت مردم برپا شد و از آن زمان تاکنون میزبان عزاداران حسینی است.

 

مساجد بازار تجریش

در کنار تکیه بزرگ تجریش، بازار این محله چند مسجد را نیز در خود جای داده است.

رسم ساخت مسجد و مدرسه در کنار بازار یکی از رسم های قدیمی ایرانی هاست و بازار تجریش نیز از این قاعده مستثنی نیست. سه مسجد خان (مسجد صاحب الزمان فعلی)، مسجد اعظم و مسجد سیدالشهدا نیز از مساجد قدیمی بازار تجریش هستند و در زمان گشت و گذار در این محل می توانید به این مساجد هم سری بزنید و در حال و هوای معنوی شان شریک شوید.

 

 

کالاهای موجود در بازار

بازار تجریش جایی است که در آن می توان از هر صنعت و محصولی نمونه ای پیدا کرد، به قول معروف از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در اینجا دیده و خرید و فروش می شود.

عمده محصولاتی که در بازار تجریش به فروش می رسد را می توان به این شکل دسته بندی کرد:

 

صنایع دستی: در بازار چندین مغازه وجود دارد که با سر زدن به آنها می توانید تقریبا تمام صنایع دستی ایران را به صورت یک جا مشاهده کنید. از معروف ترین آنها می توان به ترمه یزد، سفال همدان، خاتم، مینا و ظروف مس اصفهان، گلیم و جاجیم کردستان و کرمان و بسیاری دیگر نام برد.

 

آجیل و خشکبار: ایران به آجیل و خشکبار مرغوب و درجه یکی که هر ساله تولید می کند در دنیا معروف است، پس دیدن مغازه هایی در بازار تجریش که این نوع محصولات را می فروشند نباید چندان تعجب برانگیز باشد.

 

ادویه: از مقابل مغازه های ادویه فروشی و عطاری های بازار که رد می شوید آنقدر تنوع رنگ و اسم می بینید که نمی دانید کدام یک را بخرید.

 

میوه و تره بار: تازگی، بوی خوب و طراوت محصولات بخش میوه و تره بار بازار تجریش به اندازه ای است که شما را مجبور به خرید می کند اما کار به اینجا ختم نمی شود. هر بار که در بازار تجریش قدم می زنید به یک میوه عجیب و غریب دیگر بر می خورید که نظیرش را در هیچ جای دیگری ندیده اید و اسمش را نشنیده اید.

 

ترشی: ترشی فروشی های بازار تجریش نیز بسیار معروف هستند و طیف مختلفی از محصولات خوشمزه، ترش و رنگارنگ را در خود جای می دهند. به هنگام گشت در قسمت های مختلف بازار، تماشا و خرید از این قسمت را فراموش نکنید. تنوع خوراکی اینجا آنقدر زیاد هست که هر بار با اسم و شکل تازه ای از ترشی غافلگیر می شوید.

 

زیورآلات مصنوعی و تسبیح: یادگاری دیگری که می توانید با خود از بازار تجریش به خانه ببرید زیورآلات مصنوعی و تسبیح است.

 

در کنار اینها شما می توانید از مغازه های ساعت فروشی، طلا فروشی، نانوایی سنتی و مدرن، پارچه فروشی، لوازم الکترونیکی و … نیز دیدن کنید. علاوه بر تمام این ها رد و نشانی از عروسک‌ های خارجی، لباس‌ های ارزان قیمت چینی، کتاب دعا، کیف و کفش، سی دی کارتون‌ های روز دنیا و … نیز در این بازار دیده می شود.

 

 

معرفی بازار تجریش در شمال تهران

 

مکان های گردشگری اطراف

در نظر داشته باشید اگر برای گردش و خرید به بازار زیبای تجریش سری زدید، حتما از امامزاده صالح (ع) نیز بازدید کنید و زیارتی در آن جا داشته باشید. همچنین می توانید از کاخ‌ های سعدآباد و نیاوران، پارک نیاوران، منطقه دربند و دیگر زیبایی های شمال تهران نیز دیدن کنید و لذت ببرید و روز زیبایی را برای خود و همراهانتان بسازید.

 

دسترسی

آدرس: تهران، محله تجریش، بازار تجریش

برای رسیدن به بازار تجریش گزینه های متفاوتی پیش روی شماست که در این قسمت این موارد را با هم بررسی می کنیم.

 

وسایل حمل و نقل عمومی

برای رسیدن به بازار تجریش باید خود را به میدان آن برسانید. برای این کار هم می توانید از مترو، اتوبوس های خط بی آر تی و هم تاکسی استفاده کنید.

 

مترو: ایستگاه انتهایی خط تجریش – کهریزک (خط قرمز یا خط یک مترو)، ایستگاه تجریش است که عمیق ترین ایستگاه مترو تهران نیز به شمار می رود. به این ایستگاه که رسیدید باید از چهار پله برقی بالا بیایید تا به سطح زمین برسید؛ بنابراین اگر مشکل مفصل زانو دارید بهتر است یا از آسانسور استفاده کنید یا به طور کلی سوار مترو نشوید و با اتوبوس و تاکسی خود را به تجریش برسانید.

 

اتوبوس BRT: ایستگاه انتهایی اتوبوس خط هفت بی آر تی راه آهن – تجریش نیز در انتهای میدان ولیعصر و نزدیکی میدان و بازار تجریش توقف می کند.

بنابراین اگر می خواهید با اتوبوس به اینجا برسید این گزینه یکی از بهترین انتخاب ها برای رسیدن به بازار است؛ اما این تنها خط اتوبوس نیست که به تجریش منتهی می شود. خط اتوبوس رسالت- قدس نیز در میدان قدس در انتهای خیابان شریعتی و نزدیکی میدان تجریش توقف دارد و می تواند گزینه انتخابی خوبی برای رسیدن به بازار تجریش به حساب آید.

 

تاکسی: از بسیاری از نقاط تهران به میدان تجریش و میدان قدس تاکسی مستقیم وجود دارد. شما می توانید با استفاده از آنها نیز خود را به بازار تجریش برسانید.

 

 

خودروی شخصی

 

اگر سوار بر خودروی شخصی هستید و می خواهید خریدی از بازار تجریش داشته باشید، باید خود را به میدان قدس یا تجریش برسانید. رسیدن به میدان تجریش از سمت خیابان ولیعصر، محله زعفرانیه و نیاوران امکان پذیر است. از طرفی مسیر خیابان شریعتی نیز در انتها به میدان قدس می رسد که فاصله کمی با میدان تجریش دارد. تنها مشکل استفاده از ماشین شخصی، پارکینگ و ترافیک تجریش است. البته در سال های اخیر چند پارکینگ در نزدیکی بازار و میدان تجریش ایجاد شده است؛ اما با توجه به حجم ماشین های ورودی به این محله، این تعداد به نظر کم می رسد.

 

 

معرفی مرکز خرید چند منظوره ایران مال در غرب تهران

 

 

معرفی مرکز خرید چند منظوره ایران مال در غرب تهران

 

ایران مال که به بازار بزرگ ایران معروف است، مجتمع تفریحی چند منظوره، بسیار مجهز و وسیعی است که در غرب تهران واقع شده است. با این که مدت کمی از افتتاح این مرکز می گذرد، اما همه روزه افراد زیادی از نقاط مختلف تهران به این مکان سر می زنند و از امکانات آن لذت می برند.

 

معرفی ایران مال

ایران مال به عنوان یکی از پنج مال برتر جهان جزء عظیم‌ ترین پروژه‌ های تجاری، فرهنگی و اجتماعی است که بین دو شهر تهران و کرج واقع شده است و ایده اولیه ساخت آن مربوط به مهندس علی انصاری است.

این مجموعه در حاشیه پارک چیتگر و مجاورت دامنه‌ های جنوبی رشته کوه‌ البرز و نزدیکی دریاچه خلیج فارس، در منطقه ۲۲ و انتهای اتوبان شهید همت و شهید خرازی قرار دارد و در زمینی به مساحت ۳۱۷ هزار مترمربع احداث شده است.

 

این مجموعه عظیم از بخش های مختلفی تشکیل شده است که در ادامه به توضیح مختصری از آن ها می پردازیم:

 

خرید

ایران‌ مال با حدود ۷۰۰ واحد تجاری و زیربنای خالص تجاری بیش از ۳۰۰ هزار مترمربع یکی از بزرگترین مراکز خرید منطقه و جهان است که رسته‌ های کالایی و خدمات مختلفی را ارائه می‌ کند. امکانات این مجموعه در حوزه خرید عبارتند از: هایپرمارکت، چندین دپارتمان استور از برندهای مطرح بین‌ المللی، انواع رستوران‌ ها و کافی‌ شاپ‌ ها و ۴ مجموعه فودکورت.

هریک از طبقات تجاری ایران‌ مال بر اساس نوع کالاها و خدمات، به رسته‌ های کالایی و صنوف مختلف اختصاص یافته است تا علاوه بر ایجاد هم‌ افزایی بین بخش‌ های مختلف، محیطی پویا و فعال را به وجود آورد و باعث تسهیل در دسترسی و فرآیند جابجایی شده و حق انتخاب بیشتری را به مشتریان و بازدیدکنندگان دهد.

 

 

معرفی مرکز خرید چند منظوره ایران مال در غرب تهران

 

این قسمت شامل بخش های هایپراستار، کفش و محصولات چرمی، لوازم خانگی و الکترونیکی، لوازم و دکوراسیون منزل، محصولات زیبایی و آرایشی، محصولات تفریحی و فرهنگی، پوشاک و البسه ورزشی، جواهرات و ساعت وزیورآلات می باشد.

لازم به ذکر است ساعات بازدید این بخش از ۹ صبح الی ۱۲ شب می باشد.

 

 

رستوران و فودکورت

۴ مجموعه فودکورت بزرگ و حدود ۲۰۰ رستوران و کافی شاپ به طور هدفمند در تمام مال توزیع شده اند تا بهترین و لذیذترین غذاها با تنوع بصری و بازنمایی کشورهای شاخص از پنج قاره در اختیار شما قرار دهند.

این قسمت شامل بخش های رستوران، فست فود، کافی شاپ و نان، شیرینی و شکلات می باشد.

لازم به ذکر است ساعات بازدید این بخش از ۹ صبح الی ۱۱ شب می باشد.

 

تفریحات و سرگرمی

شهربازی سرپوشیده ایران‌ مال، با هدف گسترش تفریحات سالم و خانوادگی، ارائه خدمت به کودکان، نوجوانان، جوانان و برای گذران اوقات فراغت خانواده‌ ها و کودکان، در ۲ طبقه مال واقع شده است که مراجعان اکثر بخش‌ ها به آن دسترسی مستقیم دارند.

این مرکز تفریحی فرصتی برای بهره‌ مندی تمام افراد جامعه فراهم نموده و منطبق بر استانداردهای بین‌ المللی ساخته شده است.

از ویژگی‌ های انحصاری این مجموعه می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- ترن هوایی در فضای بسته

۲- فضای بازی‌ های لیزری

۳- سالن‌ های نمایش مخصوص کودکان

۴- مسابقات قهرمانی بازی‌ های الکترونیک

۵- پیست قایق‌ های ضربه‌ ای

 

پردیس سینمایی

بازار بزرگ ایران یا همان ایران مال، مجموعه‌ ای سینمایی را در ضلع غربی خود تعبیه کرده که دارای ۱۲ سالن سینما شامل ۳ سالن VIP با امکانات ویژه و امکان انتخاب فیلم مورد نظر برای مخاطبان است.

این پردیس سینمایی با ظرفیت بیش از ۱۸۰۰ صندلی و تجهیزات مدرن، در مساحت ۵۷۰۰ مترمربع به دنبال ایجاد فرهنگی جدید در توجه خانواده‌ های ایرانی به مقوله سینماست.

 

لازم به ذکر است ساعات بازدید این بخش از ۱۱ صبح الی ۱۲ شب می باشد.

 

معرفی مرکز خرید چند منظوره ایران مال در غرب تهران

 

کافه سینما

از ویژگی‌ های کم نظیر مجموعه سینمایی بازار بزرگ ایران، تعبیه مجموعه‌ ای با عنوان کافه سینما به مساحت ۸۵۰ مترمربع در شرق بازار سنتی است. این محل به نوعی مکانی برای بحث و تبادل نظر سینماگران و اهالی هنر سینماست که در دو قسمت شمالی و جنوبی با کافی‌ شاپ‌ های مجزا ایجاد شده است.

 

مجموعه ورزشی

مجموعه ورزشی ایران‌ مال با هدف ایجاد آسایش جسمی و ذهنی، تمرکز بر آرامش روانی، رشد مهارت‌ های حرکتی و آموزش صحیح تمرینات ورزشی، در محیطی متفاوت و با استفاده از فن‌ آوری روز دنیا ایجاد شده است.

این مجموعه شامل امکانات مختلف برای اجرای ورزش‌ ها و بازی‌ های گوناگون، گذراندن اوقات فراغت، لذت بردن از بازی‌ های تماشایی برای نسل جوان و خانواده‌ های ایرانی و برگزاری رویدادهای ورزشی داخلی، منطقه‌ ای و بین‌ المللی است.

این قسمت شامل بخش های استادیم چند منظوره، پیست یخ، سالن های اسکواش، بولینگ، کلینک پزشکی ورزشی، جاده تندرستی، مرکز آمادگی جسمانی و سلامت و مجموعه استخر و اسپا می باشد.

 

معرفی مرکز خرید چند منظوره ایران مال در غرب تهران

 

جاذبه ها

از جاذبه های ایران مال می توان به موارد زیر اشاره کرد که به دلیل طولانی شدن مطلب از توضیح هریک خودداری می شود:

 

کتابخانه جندی شاپور

کتابخانه بازار بزرگ ایران (کتابخانه جندی شاپور) با مساحتی برابر با ۳۳۰۰ مترمربع قلب فرهنگی این مجموعه بزرگ محسوب شده و با معماری منحصر به فرد که ترکیبی از معماری کلاسیک اروپایی و تزئینات معماری ایرانی است، تصویری از یک کتابخانه مجلل و بزرگ را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.

 

مسجد جامع

مسجد مجموعه که به نام مسجد جامع محمد رسول‌ الله (ص) نام گرفته است، مساحتی در حدود ۱۲۰۰ مترمربع دارد.

این مسجد بزرگ و شکوهمند با تزئینات خاص همراه با معماری ایرانی، اسلامی که در بعضی از نمادها و مولفه­‌ ها از مسجد النبی الهام گرفته است، دارای دو ﺻﺤﻦ ﺑﺎﻧﻮان و آﻗﺎﻳﺎن است ﻛﻪ ﺑﺎ ﻓﻀﺎﻫﺎی ﺟﻨﺒﻲ و ﺑﺎ ﻧﻔﻴﺲ ﺗﺮﻳﻦ ﻛﺎرﻫﺎی ﺗﺰﺋﻴﻨﻲ کاشی‌ کاری و گچ‌ بری ﺷﺪه‌ اﻧﺪ.

طرح گنبد مسجد با الهام از گنبد حافظیه شیراز ساخته شده و متشکل از ۵ گنبد است. طرح‌ های کاشی‌ کاری و گچ‌ بری مسجد؛ از ۴ رنگ فیروزه‌ ای، لاجوردی، سفید و آجری تشکیل شده است که در عین زیبایی، زینت و وقاری خاص به مسجد می‌ دهد و نظر هر بیننده ای را به خود جلب می‌ کند.

 

باغ دیدار

باغ دیدار از جاذبه‌ های بازار بزرگ ایران و در مجاورت بازار سنتی واقع شده و اطراف آن واحدهای تجاری جای گرفته‌ اند. ارتفاع این باغ ۱۴ متر است که سقفی شیشه‌ ای آن را می‌ پوشاند و با آبنما و درخت‌ های پالم کالیفرنیا مزین شده است.

در طراحی ﻓﻀﺎی مجلل و شکوهمند ۳۰۰۰ ﻣﺘرمربعی این باغ از اﻟﮕﻮﻫﺎی آﺟﺮی ﻣﻌﻤﺎری ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﺮﻛﺰی اﻳﺮان مانند ﻳﺰد و ﻛﺎﺷﺎن اﻟﻬﺎم ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ.

 

باغ ایرانی

باغ ایرانی را می‌ توان به عنوان قلب بازار بزرگ ایران نامید.

این باغ با الهام از باغ شازده‌ ماهان کرمان، به بازطراحی و تعریف دوباره الگوی باغ ایرانی در بزرگترین مجتمع تجاری کشور پرداخته و به‌ صورت باغ تخت با پنج سطح (پلکانی) و آبریزها و آبنماهای خود یادآور شکوه باغ‌ های زیبای ایرانی – اسلامی است. ویژگی‌ های بسیاری از جمله ارتفاع، مساحت و طبقاتی بودن آن که همانند الگوی اصل خود، یادآور طبقات فردوس برین است، همگی منجر به تمایز آن نسبت به سایر فضاهای مشابه احتمالی می‌ شود.

 

بازار سنتی

این بازار شامل دو گذر (راسته) اصلی و فرعی عمود بر هم است که فضاهای تجاری را در چهار جهت راسته‌ ها به وجود آورده‌ اند و با گنبدهایی الگو گرفته از بازارهای ایرانی پوشیده شده‌ اند. یک گنبد مرکزی یزدی‌ بندی شده چارسوی بازار را تشکیل می‌ دهد. در ترکیب‌ بندی این گنبدها سعی بر این بوده است تا اصول معماری تاریخی در تمام شئون آن جاری و ساری باشد. با کنار هم قرار گرفتن این احجام و گنبدها، گذرها و راسته بازارهای ایرانی احیاء و باز تولید شده تا افراد هنگام حضور در این محل، فضاهای تاریخی و اصیل معماری را احساس کنند.

مرکز ثقل بازار، چهارسوق بازار است. چهارسوق، بازار را به ۴ بخش تقسیم می‌ کند و فضای هر فروشگاه بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ متر است. بخش اول نمایشگاه فیروزه نام دارد و تالار هنر – صنعت ایرانی بازار است که صنایع‌ دستی فاخر ایران شامل ظروف مینا، سفال، خاتم‌ کاری، آینه‌ کاری و … در آن عرضه خواهد شد. نمایشگاه عقیق مرکز عرضه فرش دستبافت ایرانی است و در نمایشگاه الماس سوغات تمام شهرهای ایران عرضه خواهد شد.

 

تالار آیینه

یکی از شاخص‌ ترین بخش‌ های بازار سنتی، تالار آیینه است که با الگوبرداری از تالار آیینه مجلس شورای ملی (یکی از نفیس‌ ترین نمونه‌ های تاریخی موجود از این فضای نفیس) طراحی و اجرا شده است و از طریق یک ارسی پنج‌ دری و ۲ درب طرفین ارسی به راسته اصلی راه می‌ یابد.

این تالار بیش از ۳۸ میلیون قطعه آیینه در خود جای داده است. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﻴﺶ از ۲۰۰ ﻣﺘﺮﻣﺮﺑﻊ آیینه ﻛﺎری در ﮔﺎﻟﺮی ﻫﺎ اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ.

فرش نفیسی که توسط هنرمندان نیشابوری بافته شده است، به مساحت ۱۲۶ مترمربع، گلستانی از تار و پود و هنر و ذوق و سلیقه و ذهن خلاق ایرانی است که زیبایی‌ های آن در میلیون‌ ها قطعه آیینه منعکس و تکرار می‌ شود.

 

نمایشگاه آثار هنری

این مجموعه با مساحتی حدود ۸ هزار مترمربع، فضای بسیار فاخری را برای عرضه هنر ناب ایرانی به گردشگران داخلی و خارجی فراهم آورده و تمامی موارد مورد نیاز یک گالری مدرن و کارآمد امروزی اعم از ورودی‌ ها، فضاهای نمایشی، کارگاه‌ های آموزشی، محل بسته‌ بندی و ارسال اجناس هنری، محل برگزاری حراج، محل استراحت مراجعان و کارکنان و … در دل خود جای داده است.

 

شربت خانه

در ضلع جنوب شرقی بازار سنتی بازار بزرگ ایران، فضایی با مساحت ۲۵۰ مترمربع به شربت‌ خانه اختصاص داده شده است که با الگوبرداری از کاشی‌ کاری‌ های معماری ایرانی – اسلامی، درصدد فراهم نمودن فضایی آرام برای بازدیدکنندگان و گردشگران است.

 

ایوان شرق

ایوان اشراق، سازه‌ ای بی‌ نظیر برای فروشگاه‌ های خاص با به‌ روزترین برندهای شناخته شده در داخل و خارج است و با درخشش طلایی، جلوه‌ ای ویژه و چشم‌ نواز به طراحی داخلی بازار ایران می‌ بخشد. این ایوان در شمال غربی ایران‌ مال واقع شده که با ارتفاع حدود ۲۵ متر از طبقه اول تجاری آغاز و تا بام مجموعه ادامه و به وسیله راهروی شمالی به طور مستقیم با ایوان الماس ارتباط می‌ یابد.

 

نمایشگاه تخصصی خودرو

چشم‌ انداز نمایشگاه خودرو، دستیابی به فضایی نوین برای ارائه انواع رویدادها و محصولات با نشان‌ های تجاری برتر جهانی و بی‌ نظیر در منطقه و همچنین ابتکارات و نوآوری‌ های صنعت داخلی در طراحی خودروهای ملی است. مأموریت این مجموعه معرفی و ارائه‌ محصولات ویژه و رویدادهای مربوط به آن برای جذب اقشار مختلف جامعه است.

 

مرکز نمایشگاهی

بازار بزرگ ایران با احداث مرکز نمایشگاهی در ۴ طبقه، بستر مناسبی را جهت معرفی بهینه کالاها و خدمات انجام می‌ دهد.

سالن‌ های نمایشگاه در دو طبقه احداث شده است که طبقه اول محل تجمع افراد و برگزاری ملاقات‌ ها و جلسات ارائه مشخصات محصول و طبقه دوم محل سالن اصلی با ارتفاع ۲۳ متر احداث شده است.

 

هتل

هتل‌ ایران‌ مال در مجاورت جاذبه‌ های طبیعی تهران مانند پارک چیتگر، دریاچه خلیج‌ فارس، پارک ملی گیاه‌ شناسی و آبشار مصنوعی واقع و با مدرن‌ ترین شیوه‌‌ های مهندسی و معماری منطبق بر استانداردهای روز دنیا و پیشرفته‌ ترین فناوری و سبک طراحی با نگاهی به طراحی آسیایی، ساخته شده است و مکانی ایده‌ آل برای اقامت گردشگران به شمار می‌ آید

این هتل با مساحت کل حدود ۱۲۳.۰۰۰ مترمربع و ۳۵۹ اتاق در مجموع ۱۸ طبقه است. اتاق جلسات، آمفی تئاتر و سالن ضیافت مجموعه هتل، ۲ استخر برای بانوان و آقایان به صورت مجزا و ۲ رستوران ایتالیایی و آرژانتینی برای رفاه گردشگران داخلی و خارجی در نظر گرفته شده است. ۲ رستوران شرقی و ایرانی نیز در این هتل ۵ ستاره تعبیه شده است.

همچنین اتاق جلسات، رستوران‌ های ارائه‌ دهنده منوهای سنتی ایرانی و بین‌ المللی، کافی‌ شاپ‌ های مدرن و به‌ روز، سالن‌ های ماساژ و زیبایی، مراکز آب‌ درمانی به همراه حمام ترکی، سونا و جکوزی، استخرهای مجزا، سالن‌ های ورزشی، سالن‌ های آمفی‌ تئاتر و کنفرانس، سالن‌ های مجهز برای برگزاری انواع مراسم و میهمانی‌ ها و سایر خدمات، از امکانات هتل بازار بزرگ ایران است.

 

معرفی مرکز خرید چند منظوره ایران مال در غرب تهران

 

افتخارات

بازار بزرگ ایران علاوه بر شرکت در معتبرترین نمایشگاه شاپینگ مال‌ های جهان به نام MAPIC در شهر کن فرانسه طی ۳ سال متوالی به عنوان شاخص‌ترین مجتمع تجاری و چندمنظوره منطقه خاورمیانه، از سوی مؤسسه ارزیابی کننده مجموعه‌ های تجاری جهان از جمله RLI مورد ارزیابی و ثبت واقع شده و در نشریات این مؤسسات در سطح بین‌ المللی معرفی و در سال ۲۰۱۷ جایزه برترین مال جهان را از نظر ابعاد و فضاهای خدماتی، فرهنگی و تفریحی از RLI دریافت نموده است.

 

وجه تمایز با سایر مال های دنیا

تمایز ایران‌ مال نسبت به سایر مجتمع‌ های مشابه جهان که با توجه به مساحت و کارکرد، اصطلاحا مال نامیده می‌ شوند، این است که ۷۰ درصد فضای آن کاربری مشاعات، تفریحی، فرهنگی، گردشگری، دینی، ورزشی، خدماتی، رفاهی و پارکینگ دارد.

 

تارنمای رسمی

در صورتی که علاقه دارید تارنمای رسمی ایران مال را مشاهده نمایید و از اخبار و اتفاقات آن با خبر شوید، اینجا را کلیک کنید.

 

اطلاعات تماس

در صورتی که به هر دلیلی نیاز دارید با ایران مال تماس بگیرید، می توانید از شماره تماس زیر استفاده نمایید.

تلفن: ۰۲۱-۲۹۲۹

 

دسترسی

آدرس: تهران، انتهای بزرگراه شهید همت (غرب)، بزرگراه شهید خرازی، بازار بزرگ ایران (ایران مال)

برای رسیدن به ایران مال می توانید از روش های زیر استفاده نمایید:

خودروی شخصی: برای رسیدن به ایران مال با خودروی شخصی لازم است بزرگراه شهید همت را به سمت غرب ادامه دهید. تا بعد از دریاچه چیتگر تابلوی ایران مال را مشاهده کنید.

مترو: مراجعه‌ کنندگان می‌ توانند در ایستگاه ایران خودرو واقع در خط ۵ مترو از ایستگاه خارج شده و از تاکسی هایی که به سمت ایران مال می رند، به مجموعه دسترسی داشته باشند.

 

معرفی بازار بزرگ و تاریخی تهران

 

معرفی بازار بزرگ و تاریخی تهران

 

مجموعه بازار بزرگ و تاریخی تهران که در مرکز پایتخت و در منطقه ۱۲ شهرداری قرار گرفته است و دارای تیمچه ها، حجره ها، سراها و پاسازهای متعددی می باشد. امروزه این مرکز به عنوان یکی از فعالترین قطب های اقتصادی تهران شناخته می شود و افراد زیادی از تهران و از شهرهای دور و نزدیک جهت خرید به این مکان مراجعه می کنند.

 

معماری بازار بزرگ و تاریخی تهران

با توجه به مدارک و شواهد موجود، بنای اولیه بازار بزرگ و تاریخی تهران به دوره شاه تهماسب صفوی و هم زمان با ساخت برج و بارو و دروازه های شهر تهران در حدود سال های ۹۳۰ تا ۹۴۸ هجری قمری تعلق دارد. ظاهراً چهار بازار لباف ها، کرجی دوزها، سراج (بافنده) ها و نعل چی ها، قدیمی ترین بخش بازار تهران است.

البته در میان اماکن بازار تهران، بازار بین‌ الحرمین، از ساخته‌ های دوره محمد شاه قاجار و بازار امیر، سرای امیر و بازار کفاش‌ ها از افزوده‌ های دوران ناصرالدین‌ شاه است.

همچنین به نوشته صنیع الدوله، چهار سوی بزرگ و کوچک بازار در زمان فتحعلی شاه قاجار ساخته شد. در این زمان مجموعه بازار به طرف شمال غرب و غرب توسعه یافت، به طوری که به تدریج حد فاصل بین ارگ و مسجد جامع به بخش پر رونق بازار تبدیل شد و معروف ترین و معتبرترین سراها و تیمچه ها در این محدوده فعال شدند. در دوره ناصرالدین شاه بر تعداد راسته ها و رسته های بازار افزوده شد و تعدادی سرا و تیمچه معتبر ساخته شد. مانند دیگر مجموعه بازارهای تاریخی، هر کدام از راسته ها، رسته ها، سراها و تیمچه های بازار تهران به صنف و فعالیت خاصی اختصاص داشت.

بخش های قدیم بازار بزرگ و تاریخی تهران با پوشش طاق و گنبد مسقف شده و روشنایی آن ها از روزنه های تعبیه شده در گنبدهای آجری آن تأمین می شود.

 

نظر جهانگردان خارجی

جهانگردان و دیپلمات های خارجی مقیم تهران، از اواخر قرن نوزدهم، بازار مسقف این شهر را به عنوان دیدنی ترین نقطه پایتخت ایران توصیف کرده اند، بازاری که تجارت تمامی تولیدات داخلی و کالاهای وارداتی کشور بدان ختم می شد و صنایع کوچک در آن شکل می گرفتند.

سر توماس هربرت، در سفرنامه خود در سال ۱۱۰۸ هجری قمری (دوره صفویه) بازارهای تهران را فاقد سقف توصیف می‌ کند.

 

قدرت سیاسی

در تمام دوران مشروطیت تا انقراض سلسله قاجار بازار بزرگ و تاریخی تهران، بزرگ ترین بازار کشور و محل اصلی حرکت های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی پایتخت بود و تنها بعد از آغاز دوران نوسازی شهرها (دوره رضاشاه) به آرامی طبقه مرفه و متوسط شهری از بازار مسقف تهران دل کندند و به محلات نوساز رخت برکشیدند.

در همان دوران تصمیماتی از طرف شهربانی کشور به اجرا گذاشته شد که به بهانه حفظ امنیت سرمایه های تجار و کسبه بازار، ورود و خروج به بازار را از ورودی های هشت گانه آن کنترل کند و از جمله بعد از ساعت شش بعد از ظهر نوعی قرق در آن جا برقرار دارد. تدبیری که بی نتیجه ماند چرا که ورود به هزارتوی بازار تهران تنها از ورودی های هشت گانه آن نبود بلکه صدها کوچه و پس کوچه، امکان دسترسی افراد را به محله های دیگر فراهم می کرد.

پیچیده بودن راه ها و کوچه های تودرتو بازار، چند بار این منطقه را به پناهگاه مخالفان حکومت تبدیل کرد، به جز ماه های اول انقلاب مشروطه، که با وجود مواظبت نظمیه، هر صبح بر دیوار بازار ده ها شبنامه نصب بود، مرکز کمیته مجازات که صد سال پیش با چند ترور سیاسی توانست رعبی در دل های سیاسیون بیندازد، در بازار تهران بود.

 

 

معرفی بازار بزرگ و تاریخی تهران

 

گذرهای اصلی مسقف

گذرهای اصلی مسقف بازار بزرگ و تاریخی تهران عبارتند از: بازار بزرگ، بازار امیر، بازار عباس‌ آباد، بازار زرگرها، بازار کفاش‌ ها، حمام چال، مزینی، بازار زید، پاچنار، فراش‌ باشی (نظام)، کبابی‌ ها، باقرپور، بازار نجارها، حضرتی، نوروزخان، بازار مسجد جامع، بازار بین‌ الحرمین، چهارسوق، خیاط‌ ها، احمدی (حاجی ابوالفضل)، غریبان و منوچهرخانی.

 

بخش های مختلف

بخش های مختلف بازار بزرگ و تاریخی تهران نیز عبارتند از: چهارسوی کوچک، حمام چال، بُنکداری پارچه، بازار کفاش‌ ها، بازار زرگرها و تیمچه فرش‌ فروش‌ ها.

 

سراها

 

سراهای بازار تهران عبارتند از: اباچی، ابوتراب، اتحاد، احمدی، اربابی، آزادی، اسلامی، اعظم، افراشته، افسر، اقبال، اکبریه، امیرکبیر، امین اقدس، انقلاب، ایوبیان، با تقوی، بابک، بازرگانان، بهار، بهنودی، بوعلی، بیهقی نو، پارسا، پارک، پایدار، پیروز، تقی زاده، تکیه، تهرانچی، توکلی، تیموری، جلیلی، جمهوری، جنتی، جواهریان، جوریز، چهار بازار، چهل تن، حاج ملاعلی کنی، حاج نادعلی، حاج حسن، حاجی حسن اول، حاجی حسن دوم، حاجی زمان، حافظ، حجاز، حدید، حریری، حسن نژاد، حمام قبله، خالقی، خدایی، خرم، خوانساری­ها، خورشید، دالان دراز، دشتی، دلگشا، دوستعلی خان، رازی، راستی، رحیمیه ۱، رحیمیه ۲، رحیمیه ۳، روحانی، روحانی قدیم (اخلاقی)، روحیه، روغنی ها، سادات، ساعتچی، سجاد، سعادت، سلاحی، سلطانیون، سلیقه، سلیمانی، سیدمحسن، شکروی، شکروی جدید، شیخ جعفر، شیرازی، صادقیه، صدر، صدریه، صدیق، صلحی، صمدیه، ضرابی، ضیافت، عادلی، عالی نو، عباسی، عبدالواهب، عدل اسلامی، عربزاده، عزیزیان، عطاران، غرب، غفاری، فتاح، فرزانه، فولاد، قائم بزرگ، قائم کوچک، قدیانی، قیصر، کرباسی، کرمی، کیهان، گردن کج، گلستان، گلشن، گلشن شکن، لاله، ماشاءالله، ماهرو، محمدی، محیط، مریم، مستوفی، مشکات، مصباح ملی، ممتاز، منصور، مهدی، مهدی زاده، موسوی مهر، میر علی نقی، میرزا اسماعیل، میرزا عباس، ناصری، نقالخانه، نو قزوینی ها، نواب، نور، نیازی، وحید، وزیری، وهابیه، یزدی ها و یمین.

 

پاساژها

 

معرفی بازار بزرگ و تاریخی تهران

 

پاساژهای بازار تهران عبارتند از: ۱۱۰، احمدی، ارباب زاده، آرش، آزادی، اسلامیه، اقدسیه، امیر، آنتیک، آهن، ایده آلی، ایران یراق، برقعی، بری، بهبهانی، بهرامی، بوستان، پردیس، تجارت، جعفری، جهان، جوادیون، جواهریان، حاتمی، حضرتی، حمید، دربنده، دین، رحمتی، رحیمی، رز، رضا، زاد، زمرد، سعادت، سعید، سیدجعفر، شریف، شمس، شناور، شهرابی، شیروانی، صدف، صدقیانی، صفا، صنایع، ظفر، عادلی، عظیمی، علوی، علی کراچیان، غنی آبادی، فجر، فرد حسنی، قادری، قدسی، قیصریه، کاشانی، کاشی ها، کامیاب، کاووسی، کلاهدوز، کمالی، کمیلیان، کویتی ها، کویتی های جدید، گل ها، لطفی پور، مباشر، مسعود، منصور، مهتاش، موقونه، میلاد، ناصر، نصیری، نور، نیکبخت، وحدت، وطن، وین و یکتا.

 

ثبت در آثار ملی ایران

مجموعه تاریخی بازار تهران در تاریخ ۲ آبان ۱۳۵۶ به شماره ۱۵۴۰ در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

معرفی بازار بزرگ و تاریخی تهران

 

دسترسی

مجموعه بازار بزرگ و تاریخی تهران به خیابان های خیام در غرب، ۱۵ خرداد در شمال، مولوی در جنوب و سید مصطفی خمینی در شرق محدود می شود و جزء محدوده طرح ترافیک تهران می باشد.

بهترین وسیله برای رسیدن به بازار تهران، استفاده از ایستگاه متروی پانزده خرداد و یا خیام در خط یک متروی تهران می باشد.

البته در سال ۱۳۹۷ طرح ترافیک و زوج و فرد برای روزهای پنحشنبه حذف شده است و می توانید از خودروی شخصی نیز استفاده نمایید. اما با توجه به شلوغی محدوده بازار و نبود جای پارک و دسترسی مناسب به خطوط حمل و نقل عمومی، بهتر است از مترو جهت رفت و آمد استفاده نمایید.

لطفا نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

لیزری

 

باشگاه دفاع شخصی

کلاس دفاع شخصی

شارژ کارتریج

شارژ کارتریج,تعمیرات پرینتر

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

روانشناس خوب در تبریز

کارتریج ایرانی پردیس

دفاع شخصی کاربردی

کلاس دفاع شخصی

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

 

بالا