دریاچه های اطراف تهران/نزدیک ترین دریاچه ها به تهران

دریاچه های اطراف تهران/نزدیک ترین دریاچه ها به تهران

دریاچه های اطراف تهران

نزدیک ترین دریاچه ها به تهران

 

اگر ساکن تهران هستید یا برای سفر به پایتخت آمده‌اید و حوصله نشستن طولانی مدت در ماشین را ندارید و در عین حال دلتان می‌خواهد به منطقه‌ای خوش آب و هوا بروید و چند ساعتی را در آنجا سر کنید، این پست را بخوانید. در این پست درباره دریاچه‌های اطراف تهران نوشته‌ایم، جاهایی که نشستن در کنار آبش آرامتان می‌کند و می‌تواند خیالتان راحت باشد که به اندازه کافی از شلوغی شهر و دود و دمش فاصله دارید.

 

 

دریاچه چیتگر

 

 

دریاچه چیتگر که با تهران تنها ۳۰ کیلومتر فاصله دارد، جایی‌ست که می‌توان قدری از تهران پر از دود فاصله گرفت و به تماشای مرغان دریایی دریاچه نشست. دریاچه چیتگر که بزرگترین دریاچه مصنوعی کشور است از سال ۱۳۹۲ به یکی از قطب‌های گردشگری پایتخت بدل شده.

 

 

این دریاچه هم خودش قشنگ است و هم حوصله کمتر کسی از بودن در اطرافش سر می‌رود. قایق سواری و پیست دوچرخه سواری اطراف آن دو نمونه از تفریحات مهیج اش است. به اضافه اینکه تفریحات جدیدتری مثل سافاری وحشت، پیست پرش در آسمان، چرخ و فلک، ماشین برقی، سینما هرم هیجان نیز دارد. رستوران ها و کافه های زیادی هم اطرافش قرار گرفته و می‌توان دلی از عزا درآورد یا غذا را از خانه برد و زیر آلاچیق های کنار دریاچه خورد.

 

 

آدرس: دریاچه مصنوعی چیتگر در شمال پارک جنگلی چیتگر واقع شده و جنوب دریاچه به آزاد راه تهران-کرج و شمال آن به بزرگراه همت و شرق آن به بزرگراه آزادگان می‌رسد.

 

دریاچه سد امیرکبیر

 

دریاچه سد امیرکبیر

 

دریاچه سد امیرکبیر که به آن سد کرج هم می‌گویند، در جاده کرج-چالوس در ۴۰ کیلومتری تهران قرار گرفته. اگر بخواهید شمال بروید و عجله‌ای هم برای رسیدن نداشته باشید میتوانید دقایقی را در اطراف این دریاچه سر کنید. دریاچه سد امیرکبیر که بیشترین آب مصرفی تهران را تامین می‌کند، طبیعت زیبایی دارد و هوای خنک و تر و تازه‌اش حسابی حالتان را عوض می‌کند.

 

 

به علاوه که این تنها خود دریاچه نیست که دیدنی‌ست و اطرافش هم باغ‌های میوه و طبیعت سرسبزی قرار گرفته. اینجا یکی از مناطق پررونق پرورش قزل آلا و کپور اطراف تهران هم هست و تماشای کسانی که در اطرافش مشغول ماهیگیری‌اند یکی از جذابیت‎هایش. از تفریح‌های رایج در این سد قایق سواری با قایق های بادی، کایت سواری و اسکی روی آب است.

 

 

آدرس: کیلومتر ۲۳ جاده کرج- چالوس- تنگه واریان، وقت‌هایی که هوا خوب است میتوان با قایق به روستای واریان هم که تنها راه ارتباطی به آن همین سد کرج است رفت.

 

دریاچه تار

 

دریاچه تار

 

از دیگر دریاچه های اطراف تهران دریاچه تار است. این دریاچه در ۳۰ کیلومتری شرق دماوند و ۷۴ کیلومتری تهران واقع شده. تار که آب شیرینی دارد و جزو آثار طبیعی ملی ایران هم به ثبت رسیده، از جمله جاهایی است که ماهی زردک و قزل آلای قرمز به وفور در آن زندگی می‌کنند. قدیم‌ها اطراف دریاچه پر بود از بوته‌های آویشن، اما این روزها آن بوته‌ها دچار فرسایش شده و اطراف دریاچه طبیعت چشم‌نوازی ندارد و بار جذابیتش را خودش به تنهایی به دوش می‌کشد.

 

 

خودش که تماشایی‌ست هیچ، میتوان در آن، تنی به آب زد و اگر وسایل ماهیگیری برده باشید قلاب را هم به امید گرفتن ماهی در آن انداخت. دریاچه تار که به دلیل هوای سرد و کوهستانی دماوند بیشتر مواقع سال یخ می‌بندد، دریاچه یکه و تنهایی نیست. در نیم ساعتی شرق دریاچه تار، دریاچه دیگری به اسم هویر قرار گرفته که ۱۰ برابر کوچکتر از تار است و بهترین وقت رفتن به این دو دریاچه خرداد.

 

 

مسیرهای دسترسی۱: دماوند، آبادی چنار عرب‌ها، جاده معدن، آخر جاده خاکی، دریاچه تار.

 

مسیر دسترسی ۲: دماوند، جاده فیروزکوه، جاده آسفالته آبادی آرو و ادامه جاده خاکی، از آبادی آرو، پل دلیچای و دهنار که عبور کردید به دریاچه هویر خواهید رسید.

 

دریاچه سد لتیان

 

 

دریاچه سد لتیان که در منطقه خوش آب و هوای لواسان که از شهرهای گران قیمت پایتخت است. اگر دلتان بخواهد در یک آخر هفته همه چیز از هوای خوش گرفته تا کباب و ماهیگیری و قایق سواری را یکجا داشته باشید، این دریاچه حرف ندارد، چون بعدش هم میتوان در کوچه باغ های لواسان قدم زد و از هوای تازه‌اش بهره برد. سد دریاچه لتیان که قبل از انقلاب نامش فرحناز بوده، محلی است که علاوه بر تامین آب تهران، ماهی‌های مختلف هم در آن پرورش داده می‌شود. ایستگاه‌های قایقرانی و اسکی روی آب هم میتواند خستگی یک هفته کار را از تنتان بشوید.

 

 

مسیر دسترسی ۱: از سه راه تهرانپارس و جاده دماوند به سمت جاجرود بروید و با رسیدن به پل جاجرود، جاده سمت شمال را که موازی با رود جاجرود است ادامه بدهید. بعد از طی حدود ۵ کیلومتر در جاده ای آسفالت به ورودی سد لتیان می‌رسید.

 

 

مسیر دسترسی ۲: می توانید از شمال شرق تهران و اتوبان بابایی، به گردنه قوچک و بعد به سمت لواسان برانید. از انتهای لواسان بزرگ، جایی که جاده دو بخش می‌شود، مسیر را به سمت جنوب شرقی، یعنی سمت راست‌تان ادامه بدهید. این جاده برای دوچرخه‌سوارها هم جذاب است و در روزهای تعطیل گروه‌های دوچرخه سواری در آن رکاب می زنند.

 

دریاچه لار، همسایه دماوند

 

 

باور کنید که دماوند و دشت پیرامون آن در پاییز هم دیدنی است. شاید هوا کمی سرد باشد یا نم نم باران پاییزی، زمین را خیس و گلی کرده باشد، اما شک نکنید که بسیاری از گردشگران خارجی برای چنین موقعیتی لحظه شماری می کنند. دریاچه سد لار که از ساخته شدن سدی به همین نام در دهه سی ساخته شده،به سبب همجواری و همزیستی با دماوند با شکوه،زیبایی هایی دوچندان پیدا کرده است.

 

 

اکثر تهرانی ها هراز را می شناسند، همان جاده پررفت و آمد و نوستالژیک شما را به دریاچه و دشت لار می رساند.یکی از فایده های رفتن به لار در پاییز عدم ورود خودروها تا اتنهای مسیر است. همین مساله باعث می شود گردشگرانی که به پیمایش مسیر در طبیعت علاقه دارند، حسابی از این محدودیت اجباری لذت ببرند.

ماهیگیری در لار اگر در زمان های ممنوعه نباشد، از مفرح ترین کارهایی است که گردشگران در کنار این دریاچه زیبا انجام می دهند. ضمن اینکه موقعیت قرارگیری دریاچه در میان دشت لار و پارک ملی و نمای دل انگیز رشته کوه البرز جزیی از جاذبه های بصری آن است.

 

 

پرورش زنبور عسل در این منطقه، کام همه گردشگران را شیرین می کند و جزو سوغاتی های محلی آن محسوب می شود. یکی دیگر از جذابیت های سد لار، تنوع دسترسی به آن است. از هراز و روستای پلور، از لواسانات و همینطور شمیرانات می توانید وارد منطقه لار شوید و به سد برسید. هم مسیر برای سواره هاو هم پیاده ها وجود دارد.

دریاچه سد لار یک مقصد گردشگری یک روزه در شرق تهران است، احتمالا برای کسانی که از غرب و جنوب خوششان نمی آید.

 

برگ ریزان در اُوان

 

 

در 200 کیلومتری غرب پایتخت و در شمال شهر قزوین، دریاچه ای وجود دارد که در فصل پاییز دیدنی و باشکوه است. صحبت از دریاچه اُوان در بخش الموت استان قزوین است که چهارروستا آن را احاطه کرده است و برای گذراندن یک تعطیلات رویایی و به یادماندنی آخرهفته، انتخاب بسیاری از گردشگران است.

 

 

برای رفتن به اُوان کافی است باک بنزین خودروی خود را پر کنید، اسباب و لوازم یک اقامت کوتاه مثل چادر، لوازم شخصی و خوردنی های مورد علاقه تان را بردارید و به قزوین بروید. جاده زیبا و پرپیچ و خم قزوین _ الموت که خودش به تنهایی می تواند یک نیم روز مفرح برای شما باشد، به دریاچه اُوان خواهید رسید.موقعیت قرارگیری دریاچه و پوشش گیاهی و ناهمواری های اطراف آن باعث می شود در فصل های مختلف سال، منظره ای دیدنی همچون تابلوهای نقاشی طبیعت به وجود آید.

 

 

منظره ای که این روزهای پاییزی در انتظار شماست، زمینه ای آبی رنگ و زرد رنگ دارد. اُوان در پاییز میزبان پرندگان متنوعی همچون قو، غاز و مرغابی است. کافی است در کنار دریاچه اُتراق کنید و از منظره زیبای آن لذت ببرید.ماهی گیری و قایق سواری از دیگر تفریحاتی است که معمولا در شرایط جوی مناسب، اوقات فراغت شما را پُر می کند.

 

 

اگر اهل ماهیگیری باشید، قزل آلا و کپورهای خوش خوراک دریاچه در انتظار قلاب شماست. اگر هم پر انرژی هستید و اهل پیاده روی، طبیعت بکر با درختان و پوشش گیاهی متنوع اطراف دریاچه مناسب ترین گزینه است.چهار روستای اوان، وربن، زواردشت و زرآبادکه در اطراف دریاچه اُوان قراردارند برای کسانی که اهل معاشرت با روستاییان خونگرم هستند، پیشنهاد می شود.

 

سلطان نمک

 

Namak Lake دریاچه نمک حوض سلطان قم

 

برخلاف دریاچه اُوان که در اغلب روزهای سال پذیرای گردشگران است، برای رفتن به حوض سلطان باید منتظر پاییز و زمستان باشید؛ روزهایی که هوا معتدل تر شده و از گرمای داغ و سوزان تابستان خبری نیست.همجواری حوض سلطان با کویر، علت این اتفاق است. دریاچه ای در 85 کیلومتری جنوب پایتخت و در مسیر تهران به قم. با نام های دیگر دریاچه شاهی یا دریاچه ساوه که حدود یکصد و سی سال پیش، هنگام ساخت جاده شوسه تهران – قم به وجود آمد.

 

 

از نکات جالب توجه این دریاچه فصلی، وسعت آن است که در گرما و سرما متفاوت است. هنگامی که آب ورودی به آن در اثر ذوب برف ها یا بارندگی بیشتر می شود، وسعت آن نیز افزایش می یابد. طبعا وقتی ورود آب هم کمتر می شود، از وسعت آن کاسته می شود.بنابراین بهترین زمان برای رفتن به حوض سلطان همین روزهای پاییزی و فصل بهار است. برای رفتن به دریاچه ای که مملو از کریستال ها و بلورهای نمکی است، حتما کفش و لباس مناسب به همراه داشته باشید.

 

 

جاده خاکی وسط دریاچه در حالی که طرفین شما را مناظری زیبا فراگرفته، یکی از جاذبه های این دریاچه است. مزه قدم زدن در آب کم عمث و سطحی و شوره زارهایی که ردپای شما را در باتلاق های نمکی بجا می گذارد، از دیگر جاذبه های دریاچه ای است که گاهی آن را با دریاچه نمک قم اشتباه می گیرند.

 

معرفی چشمه اعلاء دماوند در نزدیکی تهران

 

چشمه اعلاء یکی از جاذبه های گردشگری اطراف تهران است که در شهرستان دماوند واقع در شمال شرق تهران واقع شده است. این چشمه در فاصله ۴ کیلومتری شمال شهر دماوند و ۵۵ کیلومتری شمال شرقی تهران واقع شده است. این منطقه‌ ییلاقی با توجه به آب و هوای دلپذیر و خنک در ایام فراغت و تابستان پذیرای گردشگران زیادی می باشد که از شهرهای دور و نزدیک به خصوص تهران به این منطقه سفر می کنند.

 

معرفی چشمه اعلاء

 

 

همانطور که در بالا اشاره شد، فاصله چشمه اعلاء تا تهران بسیار کم بوده و برای تفریح یکروزه و لذت بردن از هوای عالی به خصوص در فصل تابستان به همراه خانواده بسیار مناسب است.درباره این چشمه گمانه زنی‌ های فراوانی وجود دارد، اما چیزی که مشخص است، آب این چشمه از باران و برف سالیانه ای که در قله دماوند به خاک نفوذ می‌ کنند، می‌ جوشد.اطراف چشمه اعلاء از رسوبات آبرفتی دوران چهارم زمین شناسی و آهک‌ های سخت دولومینت پوشیده شده است.

نتایج یک بررسی نشان می‌ دهد که آب معدنی چشمه اعلاء دماوند، تاثیر معنی دار خود را بر کاهش فشار خون در مبتلایان به پرفشاری خون با تاثیر بر میزان کاتیون‌ های کلسیم، منیزیم، پتاسیم و سدیم نشان داده که این تاثیر می‌ تواند خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی عروقی را کاهش دهد.

 

 

امکانات

از امکانات اطراف چشمه می توان به پارکینگ، مغازه جهت خرید مایحتاج، وسایل ورزشی، محوطه جهت پیاده روی، سرویس بهداشتی و …. اشاره کرد. البته با توجه به نزدیکی چشمه تا شهر دماوند، می توانید نیازهای خود را در شهر دماوند تهیه نمایید.

 

توصیه

در صورتی که قصد سفری یکروزه به شهرستان کردید، حتما از جاذبه های دیگر شهر مانند مناظر طبیعی، برج آرامگاه شیخ شبلی و …. دیدن فرمایید.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که این چشمه در حال حاضر زیاد شناخته شده نیست و تا کنون از آسیب انسان ها در امان مانده‌ است. پس اگر به این مکان سفر کردید، حفظ و حراست از آن را در دستور کار خود قرار دهید.

 

 

دسترسی

در صورتی که قصد سفر به چشمه اعلاء دماوند را دارید باید از وسیله نقلیه شخصی استفاده نمایید. به همین منظور باید از انتهای بزرگراه شهید بابایی در شرق تهران وارد بزرگراه تهران پردیس شده و از جاده فیروزکوه به سمت دماوند ادامه مسیر دهید. پس از ورود به شهر دماوند بلوار شهید بهشتی را به سمت شمال حرکت کنید و سپس وارد خیابان مطهری شده و آن را ادامه دهید تا تابلوی چشمه اعلاء برای شما نمایان شود.

 

لطفا نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

من با این شرایط موافق هستم .

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

لیزری

 

باشگاه دفاع شخصی

کلاس دفاع شخصی

شارژ کارتریج

شارژ کارتریج,تعمیرات پرینتر

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

روانشناس خوب در تبریز

کارتریج ایرانی پردیس

دفاع شخصی کاربردی

کلاس دفاع شخصی

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

 

بالا