مجازات جرم رابطه نامشروع

مجازات جرم رابطه نامشروع

به موجب ماده 637 قانون مجازات اسلامی، مجازات جرم رابطه نامشروع 99 ضربه شلاق تعزیری است البته اگر عمل رابطه نامشروع در ملاء عام و اماکن عمومی انجام شود علاوه بر 99 ضربه شلاق دادگاه شخص را به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا 74 ضربه شلاق محکوم می نماید.

مرور زمان در جرم رابطه نامشروع

مجازات جرم رابطه نامشروع یک مجازات تعزیری درجه شش است و بعد از گذشتن پنج سال از تاریخ وقوع جرم یا آخرین اقدام تعقیبی یا تحقیقی و گذشت هفت سال از زمان قطعیت حکم اگر اقدامی نشود یا مجازات اجرا نگردد مشمول مرور زمان خواهد شد و از موارد سقوط مجازات خواهد بود.

ادله اثبات جرم رابطه نامشروع

ادله اثبات جرم رابطه نامشروع اقرار متهم نزد قاضی یا شهادت دو مرد عادل یا علم قاضی که از جمله آن گزارش ضابطان است، می باشد.

تحقیق و بازجویی در صورت نبود ادله اثبات رابطه نامشروع

مطابق ماده 241 قانون مجازات اسلامی اگر ادله اثباتی مبنی بر وقوع جرائم منافی عفت موجود نباشد و متهم انکار نماید، هرگونه تحقیق و بازجویی به منظور کشف امور پنهان و پوشیده از انظار، ممنوع است جز در مواردی که احتمال ارتکاب جرم از طریق عنف، اکراه، آزار، ربودن، اغفال یا مواردی که در حکم ارتکاب به عنف هستند وجود داشته باشد.

این موضوع از چندان اهمیتی برخوردار است که قانون گذار در ماده 102 قانون آیین دادرسی کیفری نیز انجام هرگونه تعقیب و تحقیق در جرائم منافی عفت را ممنوع اعلام کرده است.

این ماده در قسمت وظایف و اختیارات بازپرس گنجانده شده است که مسئول تحقیق در باب جرائم است پس به طریق اولی امکان تعقیب و تحقیق توسط ضابطین دادگستری از جمله مأمورین نیروی انتظامی و اعضاء بسیج نیز ممنوع خواهد بود البته اگر جرم رابطه نامشروع دارای شاکی خصوصی باشد دادگاه موظف است به شکایت شاکی با ادله ای که ارائه نمود رسیدگی نماید.

رابطه نامشروع پیامکی و تلفنی

رابطه نامشروع نیازی به ارتباط فیزیکی افراد نداشته و از طریق پیامک، ارتباط تلفنی هم ارتکاب می یابد و به موجب ماده 637 قانون مجازات اسلامی قابل مجازات است.

با این تفاوت که اگر رابطه نامشروع فیزیکی بوده و تماس جسمانی میان افراد باشد مانند بوسیدن و در آغوش گرفتن، مستنداً به ماده 306 قانون آیین دادرسی کیفری می بایست مستقیماً در دادگاه طرح دعوی نمایند اما در جرائمی از قبیل رابطه نامشروع پیامکی، تماس تصویری یا مکالمات نامشروع تلفنی، شاکی می بایست به دادسرا مراجعه نموده و ضمن طرح شکایت تقاضای تعقیب مرتکب یا مرتکبین را داشته باشد.
در خصوص ادله اثبات نیز مانند سایر جرائم تعزیری عمل می شود اما نباید فراموش نمود که امارات در اثبات این موارد اصلاً بی تأثیر نیستند از جمله امارات قضایی در این باب پرینت تماس های تلفنی و پیامک های افراد است.

با توجه به این که این داده ها در زمره‌ی داده های شخصی افراد محسوب می شوند، دسترسی به آنها اغلب بدون دستور مقام قضایی مقدور نخواهد بود.

مستنداً به مواد 667 و 668 قانون آیین دادرسی کیفری جمهوری اسلامی ایران مصوب سال 1392، اپراتورهای تلفن همراه مکلفند اطلاعات را تا 6 ماه ذخیره نموده و در صورت صدور دستور توسط مقام محترم قضایی، داده‌های مزبور را در اختیار ایشان قرار دهند لکن توجه داشته باشید که معمولاً این اطلاعات و داده‌ها برای مهلتی بیش از 6 ماه قابل دسترسی نیستند.

رابطه نامشروع از طریق تلگرام یا اینستاگرام

امکان ارتکاب رابطه نامشروع از طریق شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و تلگرام هم وجود دارد اما درخصوص اثبات این جرم باید گفت که باتوجه به اینکه این شبکه ها داخلی نیستند و امکان استعلام توسط پلیس فتا وجود ندارد صرف اسکرین شات از صفحه های چت برای محکومیت افراد کفایت نمی کند و شاکی باید ادله ی دیگری که برای توجه اتهام به شخص متهم کافی باشد، ارائه نماید.

رابطه نامشروع زن شوهردار و مرد متاهل

زن و مرد متاهل درصورت داشتن رابطه غیرقانونی و غیرشرعی مرتکب جرم رابطه نامشروع شده اند و به موجب ماده 637 قانون مجازات اسلامی به مجازات 99 ضربه شلاق محکوم خواهند شد و علاوه بر آن درصورتی که زن مرتکب جرم رابطه نامشروع شده باشد و این امر ثابت گردد از موارد نشوز محسوب می شود و به ایشان نفقه تعلق نمی گیرد اما رابطه نامشروع تاثیری در پرداخت مهریه نخواهد داشت و اگر مردی مرتکب جرم رابطه نامشروع گردد و زن بتواند این امر را ثابت کند به طوری که موجب عسر و حرج ایشان گردد به تشخیص قاضی می تواند از دلایل طلاق از طرف زوجه باشد.

قوانین کیفری

لطفا نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

من با این شرایط موافق هستم .

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

لیزری

 

باشگاه دفاع شخصی

کلاس دفاع شخصی

شارژ کارتریج

شارژ کارتریج,تعمیرات پرینتر

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

روانشناس خوب در تبریز

کارتریج ایرانی پردیس

دفاع شخصی کاربردی

کلاس دفاع شخصی

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

 

بالا