سند قطعی چیست؟صحت سند ملکی بعد از معامله

چرا سند قطعی، قطعی نیست؟

سند قطعی چیست ؟ صحت سند ملکی بعد از معامله

همه خریداران و فروشندگان املاک و مستغلات حتی مشاورین املاک خصوصا عموم افراد فکر می کنند که وقتی سند قطعی و رسمی یک ملک بنام خریدار شد دیگر کار تمام است و هیچ احد الناسی نمی تواند ملک خریداری شده را از چنگش در بیاورد!

به همین دلیل در جلسات مشاور، وقتی سئوال پرسیده می شود که آیا معامله از طریق قولنامه یا مبایعه نامه دستی اعتبار دارد یا ندارد؟

پیش خودم هرچقدر حساب و کتاب می کنم، می بینم هرجوابی را که بدهم ممکن است نقض شود چون حتی اگر ملک و خانه ای با سند رسمی و قطعی شش دانگ در دفترخانه رسمی با مهر و امضای خریدار و فروشنده و سردفتر هم بنام خریدار بشود و سند تک برگی مالکیت هم از سازمان ثبت صادر شود اما بازهم احتمال دارد که شخصی پیدا شود و ادعا کند که من فلان زمان قبل از شما طبق فلان سند و مدرک این ملک یا آپارتمان را از مالکش خریداری کردم، این هم قولنامه اش!


آیا واقعا سند قطعی ملک هیچ قطعیتی ندارد؟

اگر چه نمی توان به این سئوال پاسخ دقیق داد اما حقیقتش این قطعیت مساوی با صفر نیست.

یعنی نمی توان مطمئن باشید که اگر بر فرض مثال من با سند قطعی و سند رسمی و منگوله دار این ملک و زمین را خریدم پس من بعد هیچکس نمی تواند معارض و مدعی این معامله باشد.

چون اگر بعد از انتقال سند قطعی به نام شما، فردی با چنین ادعایی پیدا شود که با سند و مدرک معتبر ثابت کند که معامله او مقدم و زودتر از معامله شما انجام شده، به راحتی می تواند اقدام به ابطال سند رسمی و قطعی ملک خریداری شده از سوی شما از طریق مراجع قضایی و محاکم کند.

حال به نظر شما با این توضیحاتی که داده شد، اگر شما جای من باشید و کسی بپرسد معامله یک ملک با قولنامه یا مبایعه نامه معتبر است یا خیر چه جوابی خواهید داد؟

پس واضح است که وقتی برای سند قطعی، قطعیت صد در صدی قابل تصور نیست، بنابراین در پاسخ به سئوال بالا هم جواب روش است یعنی همه چیز بستگی به اعتبار فروشنده دارد و اینکه قبل از فروش ملک به شما تحت هیچ عنوانی هیچ نوع قراردادی را اعم از بیع، اجاره، رهن، صلح، وکالت و غیره نسبت به آن ملک با کسی نبسته باشد. آن وقت است که می توانید مطمئن باشید که سند قطعی ملک شما قطعی است.


سند تک برگی چیست ؟

اسناد مالکیت که جدیداً ادارات ثبت صادر می‌کنند به صورت سند تک برگی است و فاقد پلمپ سربی است که سابقاً به اسناد دفترچه‌ای زده می‌شد.

این سند مالکیت پس از هربار معامله بایستی توسط خریدار به اداره ثبت مربوطه تحویل شود تا پس از ابطال آن سند جدید به نام خریدار صادر شود، در این اسناد جدید که له آنها سند تک برگ یا تک برگی یا کاداستری گفته می‌شود، نقشه محل موقعیت ملک در مقیاس یک دوهزارم روی سند ملک در قسمت پایین صفحه نشان داده می‌شود.


ویژگی سند رسمی املاک

۱– اعتبار تمام محتویات مندرج در آن

۲- قابل استناد بودن مندرجات آن در برابر اشخاص ثالث و طرفین و قائم مقام آن ها

۳- دعاوی مخالف اسنادرسمی قابل پذیرش نیست

۴- لازم‌الاجرا بودن اسنادرسمی

۵- در زمان اقامه دعوا اگر مدرک دهوا سندرسمی باشد نیازی به سپردن خسارت احتمالی نیست

۶- اسناد رسمی مشمول قاعده مرور زمان نمی شوند و در هرزمان می توانند تقاضای اجرائیه نمود

۷- معتبر بودن امضاهای ذیل اسناد رسمی اعم از طرفین و گواهان

 

 

 قوانین ملکی

لطفا نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

من با این شرایط موافق هستم .

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

لیزری

 

باشگاه دفاع شخصی

کلاس دفاع شخصی

شارژ کارتریج

شارژ کارتریج,تعمیرات پرینتر

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

روانشناس خوب در تبریز

کارتریج ایرانی پردیس

دفاع شخصی کاربردی

کلاس دفاع شخصی

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

 

بالا