صفر تا صد سند زدن ملک و آشنایی با قوانین سند زدن

آشنایی با صفر تا صد سند زدن ملک و آشنایی با قوانین سند زدن

سند زدن خانه یکی از مهم‌ترین مسائل خرید و یا فروش ملک است که باید به تمامی جزئیات آن دقت شود. در صورت بی‌توجهی به مسائل حقوقی سند زدن ملک، عواقب سختی در انتظار خریدارو یا فروشنده خواهد بود. لذا تصمیم گرفتیم در این مقاله به منظور آگاهی بیشتر شما عزیزان، تمامی مراحل سند زدن ملک را شرح دهیم.

صفر تا صد سند زدن ملک و آشنایی با قوانین سند زدن

افراد مهم در سند زدن ملک

پیش از هرچیزی برای خریدن و سند زدن ملک به دو نفر نیاز خواهد بود. نفر اول شخصی است که قصد فروش ملک را داشته باشد که به آن فروشنده می‌گویند. نفر دوم شخصی است که قصد خرید ملک مورد نظر را دارد که به آن خریدار می‌گویند.

اگر خانه ایده آلتان را پیدا کرده‌اید و با فروشنده ملک به توافق رسیده‌اید، می توانید وارد معامله شوید و مراحل مختلف سند زدن را طی نمایید.

برای معامله ملک چه مراحلی باید طی شود؟

بر طبق قانون برای اینکه بتوان ملکی را معامله کرد باید مراحلی را طی نمود که در ادامه این مراحل ذکر می‌شود و به تفکیک شرح داده می‌شوند.

  • توافق
  • دریافت کد رهگیری
  • مراجعه فروشنده به یکی از دفاتر اسناد رسمی
  • انتقال سند

مرحله توافق در معامله

در نخستین گام برای اینکه بتوان ملکی را سند زد، باید پیش از آن فروشنده و خریدار با یکدیگر به توافق برسند. آن‌ها توافقی را بین خودشان مکتوب می‌کنند که در اصطلاح به آن قول نامه گفته می‌شود. در قول نامه رضایت طرفین اعلام می‌شود و در نهایت به امضای فروشنده و خریدار می‌رسد.

قول نامه و مبایعه نامه چه نفاوتی با یکدیگر دارند؟

مبایعه نامه را می‌توان نام حقوقی قول نامه دانست. زیرا قول نامه فاقد بار قانونی است و در صورتی که طرفین به اختلاف برسند و به دادگاه مراجعه نمایند، قول نامه از شرایط فقهی لازم برخوردار نخواهد بود و گزینه ای محکمه پسندی محسوب نمی‌شود. فقه را می‌توان بخش اساسی قانون کشور دانست. لذا با تبدیل قول نامه به مبایعه نامه به این قرار مکتوب، شمایلی قانونی و حقوقی بخشیده شده است.

قدمت مبایعه نامه به حدود ۱۰۰ سال پیش باز می‌گردد. در آن زمان به مبایعه نامه، مجتهد نویس می‌گفتند. در آن زمان که مردم سواد نداشتند، برای معاملات خود از حضور ملا و یا شیخی که به اصول فقهی آگاه بود، کمک می‌گرفتند. وظیفه این شیخ تنظیم کردن مبایعه نامه بود. پس از مدتی که سواد مردم ارتقا پیدا کرد، دیگر برای گرداوری مبایعه نامه به مجتهد مراجعه نشد. عموم مردم این کار را خودشان انجام می‌دادند. اما از آنجایی که در تهیه مبایعه نامه به اصول فقهی توجه نمی‌شد، مبایعه نامه یا همان سند غیر رسمی قبل از رسمی شدن به وجود آمد.

ویژگی‌های مبایعه نامه

موارد مهمی که باید در مبایعه نامه به انها پرداخته شود، به شرح ذیل می‌باشند:

  • ثبت مشخصات سجلی، آدرس، کدپستی، تلفن همراه و شماره تلفن ثابت فروشنده
  • ثبت مشخصات سجلی، آدرس، کدپستی، تلفن همراه و شماره تلفن ثابت خریدار
  • ثبت و پرداختن به موضوع مورد معامله از جمله مشخصات دقیق جغرافیایی، ثبتی و هندسی
  • ثبت قیمت واحد و قیمت کل مورد معامله بر اساس وجه رایج مملکت(ریال یا معادل تومان)
  • ثبت زمان و نحوه پرداخت. باید زمان حضور در دفترخانه و تنظیم سند مشخص شود و به صورت واضح در مورد اینکه خریدار در چه زمانی، چه مبلغی را با چه شرایطی و به چه نحوه‌ای پرداخت می کند، صحبت شود.

یادتان باشد که مبایعه نامه ای که فاقد این ۵ مورد باشد، از ارزش قانونی لازم برخوردار نیست.

برای انتقال سند چه مدارکی لازم است؟

اصل و کپی از سند مالکیت، اصل و کپی از بنچاق، کپی شناسنامه و کارت ملی فروشنده، کپی شناسنامه و کارت ملی خریدار، اصل و کپی وکالت نامه، اصل و کپی پایان کار و یا عدم خلافی شهرداری و یا نامه بازدید کردن شهرداری و بخشداری، صورت جلسه تفکیکی آپارتمان، اصل و کپی حصر وراثت (برای سندهای ورثه ای) و اصل و کپی فرم مالیات بر ارث (برای سندهای ورثه ای) از جمله مدارک لازم و ضروری برای نقل و انتقال سند به شمار می‌روند.

بنچاق

وقتی خانه ای خریداری شود، سندی به خریدار تحویل داده می‌شود که در آن مشخصات جغرافیایی، ثبتی و هندسی ملک ذکر شده است.

به کاغذی در سایز A2 که در آن مشخصات کامل فروشنده، مشخصات کامل خریدار، آدرس طرفین و هزینه های صورت پذیرفته ذکر شده باشد، بنچاق می‌گویند. بنچاق در واقع پیش نیاز و پیوست سند محسوب می‌شود که در آن داستان ملک بیان شده است.

قوانین ملکی

لطفا نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

من با این شرایط موافق هستم .

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

لیزری

 

باشگاه دفاع شخصی

کلاس دفاع شخصی

شارژ کارتریج

شارژ کارتریج,تعمیرات پرینتر

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

روانشناس خوب در تبریز

کارتریج ایرانی پردیس

دفاع شخصی کاربردی

کلاس دفاع شخصی

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

 

بالا