انواع جرایم سایبری

تعریف جرایم سایبری چیست؟

اگر کامپیوتر، صرفاً ابزار و وسیله ای برای ارتکاب جرم باشد، نمی توان آن را جرم در زمره جرایم رایانه ای تعریف کرد. اما در تعریف گسترده، هر فعل یا ترک فعلی که از طریق یا به کمک سیستم های کامپیوتری رخ ‌دهند، جرایم رایانه ای یاد می شود، که از این دیدگاه به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • دسته اول از جرایم رایانه ای و تجهیزات کامپیوتری، موضوع جرایم سنتی مثل سرقت، تخریب تجهیزات و… هستند.
  • دسته دوم کامپیوتر وسیله و ابزاری برای ارتکاب به جرم است و از آن برای جعل مدرک، گواهینامه و … استفاده می شود.
  • در دسته سوم جرایم محض، جرایمی مانند هک یا ویروسی کردن که صرفاً در فضای سایبر (مجازی) اتفاق می‌افتد.

در ادامه به بررسی جرایم سایبری، جرایم رایانه ای، مجازات جرایم سایبری و انواع جرایم سایبری می پردازیم. پس با ما همراه باشید.

جرایم سایبری

انواع جرایم سایبری

 1. جاسوسی رایانه‌ای:

یکی از انواع جرایم سایبری ، جاسوسی رایانه ‌ای هستند که همانند جاسوسی کلاسیک، ناظر به کسب اسرار حرفه ای، تجاری، اقتصادی، سیاسی، نظامی و نیز افشاء و انتقال و استفاده از اسرار است، فرد مرتکب جرم با دستیابی و فاش کردن این اسرار، ضرر سیاسی، نظامی، مالی، تجاری می کند. جاسوسی امنیتی، جرم امنیت ملی را با مخاطره مواجه می ‌کند.

2. سابوتاژ رایانه‌ای:

یکی دیگر از انواع جرایم سایبری ، سابوتاژ رایانه ‌ای هست که با جرم تخریب، شباهت بسیاری دارد، هدف مجرم از ارتکاب به این جرم، اخلال در نظام سیاسی و اقتصادی یک کشور و بالطبع، اخلال در امر حکومت است.

در واقع اصلاح، موقوف سازی، پاک کردن غیرمجاز داده‌ها یا عملیات کامپیوتر به منظور مختل ساختن عملکرد عادی سیستم، سابوتاژ رایانه ‌ای گویند. که این جرم، با مجازات جرایم سایبری همراه است.

3. جعل کامپیوتری:

یکی دیگر از انواع جرایم سایبری (جرایم سایبری هم شامل می‌شود)، جعل کامپیوتری است. وارد کردن، تغییر، محو یا موقوف سازی داده‌های کامپیوتری یا برنامه‌های کامپیوتری، به منظور و اهداف سیاسی و اقتصادی، صورت می گیرد. جعل کامپیوتری، جعل داده‌هاست. در جعل کامپیوتری، عمل ارتکابی بر داده‌ها اثر می گذارد، با این تفاوت که داده، ماهیت اسناد عادی را ندارد.

4. افترا و نشر اطلاعات از طریق پست الکترونیک:

پست الکترونیک، مرسوم‌ترین و گسترده‌ترین سرویس شبکه ‌های کامپیوتری و بین‌المللی است، هر کاربر می‌تواند در شبکه‌های بین‌المللی از طریق یک آدرس مشخص الکترونیک، شناخته شود که با دسترسی به رمز آن می‌توان به آسانی در آن تقلب کرد. این قابلیت پست الکترونیک، می‌تواند ابزاری جالب برای نشر اطلاعات مجرمانه یا نشر اکاذیب و افترا به اشخاص باشد و احتمال کنترل اطلاعات برای تهیه کننده کاملاً مشکل است و در عمل به خاطر تعداد بسیار زیاد پست الکترونیک ارسالی، اتخاذ تدابیر کلی و گسترده امنیتی مشکل بوده و تنها برای بخش کوچکی از داده‌ها میسر است.

قوانین کیفری

لطفا نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

من با این شرایط موافق هستم .

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

لیزری

 

باشگاه دفاع شخصی

کلاس دفاع شخصی

شارژ کارتریج

شارژ کارتریج,تعمیرات پرینتر

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

روانشناس خوب در تبریز

کارتریج ایرانی پردیس

دفاع شخصی کاربردی

کلاس دفاع شخصی

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

 

بالا