آشنایی با تکواندو و انواع سبک های آن

آشنایی با ورزش تکواندو

آشنایی با تکواندو و انواع سبک های آن

تکواندو موجب تقویت و افزایش استقامت بدن شده و مقاومت بدن را در برابر فشار خستگی فزونی می دهد. خیلی از افراد ورزش تکواندو را با توجه به نوع تمرینات خاص آن و فنون حرکتی و تحرکی که دارد با هدف کاهش وزن هم انجام می دهند.در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر درباره آشنایی با تکواندو و انواع سبک های آن بدانیم .

ورزش تکواندو چیست؟

کلمه تکواندو از سه بخش تشکیل می شود:

– ت: به معنی تخریب کردن و شکست با پا

– کوان: به معنی شکست و تخریب کردن با دست

– دو: به معنی راه روش

تکواندو ( Taekwondo) هنر دفاع شخصی است که پیدایش آن در تایخ کره ریشه دارد.

تکواندو یکی از قدیمی ترین هنرهای رزمی در دنیا است که بیش از ۲۰۰۰ سال قدمت دارد.

تکواندو یک ورزش رزمی کره ای و یکی از ورزشهای المپیکی است.

تکواندو ورزش ملی کره جنوبی و دارای بيش ترین تعداد ورزشکار در بین ورزش های رزمی در سرتاسر دنیا است. فوت و فن تکواندو از ورزش های سنتی تاریخ کره استخراج و پس از جنگ جهانی دوم با کوشش استادان هنرهای رزمی کره جنوبی در قالب یک ورزش رزمی امروزی به دنیای هنرهای رزمی عرضه شده است.

 

تکواندو نام هنر ورزشی و رزمی است که از نظر فیزیکی و جسمی برترین و موثرترین روشهای دفاع از خود را با استفاده از دستها و پاها و بدون استفاده از هرگونه سلاح به علاقمندان و هنرجویان خود می آموزد و از نظر معنوی و روحی هم به علاقمندان خود احترام و انضباط و بردباری و صبوری و ازدیاد حس مقاومتهای منطقی در مقابل مصائب زندگی که حاصل آن انتخاب دقیق و صحیح راه زندگی با حس اعتماد به نفس می باشد را می آموزد.

تاریخچه تکواندو

یکی از اولین سرنخ های وجود تکواندو در نقاشی دیواری از یک آرامگاه است که در پادشاهی کره ای گوگوریو، بین ۳۷ سال پیش میلاد و سال ۶۶ میلادی ساخته شده است.

طراحی این نقاشی نشان می دهد که دو چهره غیرمسلح در فرم ایستادن تکواندو با یکدیگر روبرو شده اند. سایر طرح های موجود در آرامگاه نشانگر شخصیت هایی است که در حال شکستن آجر هستند و لباس هایی شبیه به فرم تکواندو امروزی بر تن دارند.

پیشرفت تکواندو و تکنیک های آن با پیشرفت کشور کره توسعه یافته است. نمونه ها و تاریخچه تکواندو در طول قرن های گوناگون، تقریباً در تمام سوابق پادشاهی های مختلف کره وجود دارد .


اگر به دنبال کلاس دفاع شخصی درتهران هستید حتما این مطلب را ببینید .


تکواندو در ایران

ورزش تکواندو در سال ۱۳۴۷ به ایران وارد شد و در سال ۱۳۴۹ نخستین کلاس آموزشی خود را با حدود ۷۵ نفر شرکت کننده رسمیت داد.

تکواندو اول زیر نظر فدراسیون ورزشهای رزمی فعالیت میکرد ولی بعد از چند سال در سال ۱۳۵۲ به صورت فدراسیونی مستقل درآمد.

اولین رئیس فدراسیون تکواندو سرهنگ سرشار بود.

نخستین حضور بین المللی تکواندو ایران مسابقات قهرمانی جهان در سال ۱۹۷۵ بود که در سئول کره جنوبی برگزار شد و تیم ایران موفق به کسب یک مدال برنز به وسیله حسین بدیع زاده در وزن چهارم شد.

نخستین مسابقه های رسمی در ایران به سال ۱۳۵۷ با عنوان قهرمانی کشور در سالن شهید افراسیابی برگزار شد.

آشنایی با تکواندو و انواع سبک های آن

سبک های تکواندو

هنر رزمی تکواندو دارای سه سبک رسمی به نام های پومسه یا فرم (POOMSAE)، کیورگی (KUORUGI) و هان ما دانگ (HAN MA DANG) است که در ادامه به معرفی هر یک خواهیم پرداخت.

1. سبک هان ما دانگ (HAN MA DANG) تکواندو: سبک هان مادانگ یک سبک عمومی است.

شکستن اشیا سخت، دفاع شخصی و نوعی پومسه ایروبیک از شاخه های هان مادانگ است که در یک گردهمایی بزرگ خانواده تکواندو برگزار می شود.

مسابقات هان مادانگ بخش وسیعی از مهارت های تکواندو را به نمایش می گذارد.

تکنیک های پایه پومسه، ابداعات تکواندو و … از مواردی هستند که در مسابقات هان مادانگ بسیار مورد توجه هستند. در این سبک اصول پومسه به صورت ابداعی و ایروبیک همراه با پخش موسیقی و ایجاد صحنه های جذاب به نمایش گذاشته می شود. این کار در معرفی تکواندو به جهان نقش مهمی دارد.

 

2. سبک پومسه یا فرم (POOMSAE) تکواندو: پومسه یا فرم بخش دیگری از تکواندو می باشد که در آن تکواندو کاران به اجرای تکنیک های این رشته می پردازند.

در پومسه تکنیک ها بر اساس روندی که ترکیب شده است به ترتیب مورد اجرا در می آید که ورزشکاران در یک مسیر مشخص تلاش می نمایند یک رشته تکنیک های استاندارد را به بهترین نحو ممکن به اجرا در می آورند.

این تکنیک ها به طریقی به اجرا در می آید که به صورت طبیعی نیز کاربرد آن حفظ شود و اثر گذاری آن در برابر یک فرد قابل مشاهده باشد.

پومسه خود به دو روش استاندارد و ابداعی تقسیم می شود.

3. سبک کیورگی (KUORUGI) تکواندو: این سبک به نوعی یکی از شیوه های تمرینی تکواندو برای حضور در مسابقه است و رقابت های آن با قوانین و شرایط ویژه ای انجام می شود.

مسابقات این سبک تکواندو در ۳ راند ۲ دقیقه ای صورت میگیرد، تکواندوکاران برای مبارزه بر روی تشک مخصوصی (شیاپچانگ) حاضر شده و ۱ داور وسط و ۴ داور در اطراف تشک وظیفه قضاوت مبارزه را بر عهده دارند.

مسابقات این سبک، از قوانین ویژه ای برخوردار است و تکواندو کاران موظفند از وسایل و تجهیزات ایمنی مانند ناشیم، کلاه تکواندو، دستکش تکواندو، ساعد بند، هوگو (محافظ سینه – پشت کمر- شکم )، نقاب و محافظ لثه استفاده کنند.

 

مجله ورزشی

 

لطفا نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

لیزری

 

باشگاه دفاع شخصی

کلاس دفاع شخصی

شارژ کارتریج

شارژ کارتریج,تعمیرات پرینتر

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

روانشناس خوب در تبریز

کارتریج ایرانی پردیس

دفاع شخصی کاربردی

کلاس دفاع شخصی

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

 

بالا