تغییر استایل

انتخاب رنگ

برای تجربه بهتر لطفا مرورگر خود را به گوگل کروم، فایرفاکس، اپرا و یا اینترنت اکسپلورر تغییر دهید
  • email:analyze.omuorweb@gmail.com

    مقالات

    همه چی درباره ورزش دومیدانی

    آشنایی با رشته های ورزشی دو میدانی

    همه چی درباره ورزش دومیدانی

    دو میدانی به مجموعه ‌ای از ورزش‌هایی گفته می‌شود که شامل انواع دو، پرش، پرتاب، پیاده ‌روی، و رشته‌های ترکیبی است.برگزاری مسابقات دو میدانی، در مقایسه با دیگر ورزش‌ها، ساده‌ تر است و نیاز چندانی به تجهیزات گران‌ قیمت ندارد. در ادامه با ما همراه باشید تا همه چی درباره ورزش دومیدانی بدانیم .

    بیشتر رشته‌ های دومیدانی به‌ طور کلی انفرادی هستند، به‌ جز دوهای امدادی و برخی از مسابقات مانند دوهای صحرانوردی که در آنها امتیاز اعضای یک تیم با هم جمع می‌شود.

    سابقهٔ این ورزش به المپیک باستانیِ یونانیان می‌رسد که از ۷۷۶ ق. م برگزار می‌شد.

    این رشته استخوان ‌بندی المپیک مدرن را از اوّلین دورهٔ آن تشکیل داده‌است.

    امروزه اتحادیه بین‌المللی فدراسیون‌های دومیدانی (IAAF) برگزاری مسابقات دوومیدانی در سطح بین‌المللی را بر عهده دارد و پس از المپیک، معتبرترین رویدادهای این رشته، مسابقات قهرمانی دوومیدانی جهان و قهرمانی دو و میدانی داخل سالن جهان به ‌شمار می‌روند.

    دوميداني ناب ترين و اصيل ترين رشته ورزشي است که از ريشه يوناني اتلوس به معني مبارزه و تلاش گرفته شده و به اندازه تاريخ آفرينش انسال قدمت داردپيشينه برگزاري اولين مسابقات دو، پرش و پرتاب در جهان باستان به يونان و ايرلند بازمي گردد.
    مسابقات دو، پیاده‌روی سرعت، پرش و پرتاب از دوران پیشاتاریخ تاکنون انجام می‌شده‌است.

    شعار دوومیدانی در المپیک به زبان یونانی «سیتیوس، آلتیوس، فورتیوس» به‌معنی «سریع‌تر، بالاتر و قوی‌تر» است.

    همه چی درباره ورزش دومیدانی

    رشته های دومیدانی 

    دوی با مانع:

    – 100 متر(خانم‌ها)

    – 400 متر (آقایان)

    – 110 متر (آقایان)

    دوی نیمه استقامت:

    – 800 متر

    – 1500 متر

    دوی استقامت:

    – 3000 متر با مانع (خانم‌ها و آقایان )

    – 5000 متر (آقایان)

    – 10000 متر (آقایان)

    – دو ماراتن 42 کیلومتر و 195 متر

    – پیاده روی 20 و 50 کیلومتر برای مردان و 10 کیلومتر برای زنان

    انواع میدانی‌ها:

    پرتاب‌ها:

    – پرتاب نیزه

    – پرتاب وزنه

    – پرتاب دیسک

    – پرتاب چکش

    پرش‌ها:

    – پرش طول

    – پرش سه گام

    – پرش ارتفاع

    – پرش با نیزه

    سایر موارد دو و میدانی:

    دو هفت گانه مخصوص خانم‌ها

    100 متر با مانع ، پرتاب وزنه ، پرش ارتفاع ، پرش طول ، دو 800 متر ، دو 200 متر ، پرتاب نیزه

    دو ده گانه مخصوص آقایان

    ۱۰۰ متر – ۴۰۰ متر – پرش طول – پرش ارتفاع – پرتاب وزنه – پرتاب نیزه – پرش با نیزه – ۱۵۰۰ متر – ۱۱۰ متر با مانع – پرتاب دیسک


    اگر به دنبال کلاس دفاع شخصی درتهران هستید حتما این مطلب را ببینید


    فواید ورزش دویدن

    1- وزن بدن را کنترل می‌کند

    خیلی از افراد برای کنترل وزن بدن‌ شان می‌دوند. هنگامی که می‌دوید کالری‌های ذخیره شده در بدن را می‌سوزانید بدین ترتیب چربی‌های بدن برای جبران انرژی از دست رفته سوزانده می‌شود. دویدن یکی از ورزش‌های موثر در سوزاندن کالری است. یک دونده در هر ساعت حدود 50 کالری می‌سوزاند.

    2- ساختن ماهیچه‌ و استخوان

    رابطه مستقیم بین فعالیت و ساختن استخوان و ماهیچه وجود دارد. با زندگی ساکن از میزان ماهیچه‌ها و استخوان‌های بدن کاسته می‌شود. یکی از راه‌حل‌های این مشکل، دویدن است که تاثیر زیادی بر استخوان و ماهیچه‌ها دارد. دویدن باعث تراکم استخوان می‌شود و ماهیچه‌ها را قوی می‌کند.

    3- تاثیرات قلبی عروقی و خونی

    با دویدن ضربان قلب منظم‌تر می‌شود و فشار خون کاهش می‌یابد. همچنین دویدن میزان کلسترول خون را کاهش می‌دهد و احتمال لخته شدن خون در رگ‌ها و حملات قلبی را کم می‌کند.

    4- کاهش استرس

    دویدن استرس را کاهش می‌دهد و احساس عصبانیت و نارضایتی را کم می‌کنند. دویدن به مدت طلواین باعث می‌شود نگرانی‌های خود را فراموش کنید و آرام‌تر شوید. دویدن باعث مثبت‌گرایی و خوش‌اخلاقی می‌شود.

    5- بالابردن اعتماد به نفس

    افرادی که می‌دوند، اعتماد به نفس بالاتری دارند. با کم کردن وزن، افزایش حجم ماهیچه‌ها و سالم‌تر شدن، اعتماد به نقس نیز افزایش می‌یابد.دویدن به طور مداوم احساس بهتری نسبت به خودتان را ایجاد می‌کند.

    6- کند شدن روند پیری

    همان طور که اشاره شد، دویدن باعث محکم‌تر شدن ساختمان عضلانی و استخوانی بدن می‌شود. بدین شکل بدن در برابر بیماری‌ها مقاوم‌تر می‌شود و دیرتر نشانه‌های پیری مشاهده می‌شوند.

    7- افزایش اراده

    دویدن به طور مداوم آسان نیست. به همین دلیل خیلی از افراد پس از مدتی دویدن، این عادت را کنار می‌گذارند. با ادامه دویدن و غالب شدن بر تنبلی، اراده افزایش می‌یابد.

    8- بالا رفتن ایمنی بدن

    دویدن میزان گلبول‌های سفید خون را افزایش می‌دهد. این گلبول‌ها برای ایمنی بدن ضروری هستند. همچنین باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه دیابت و پوکی استخوان می‌شود.

    9- بالا رفتن هماهنگی بدن

    با وجود اینکه دویدن ورزش ساده است، هماهنگی اعضای بدن را زیاد می‌کند. به خصوص اگر این دویدن در زمینی با موانع کوچک انجام شود.

    10- خواب بهتر

    اینکه چه قدرت و چطور می‌خوابیم به سلامتی مربوط است. بعد از یک ورزش شدید مانند مانند دویدن بدن شما نیاز به استراحت و تجدید قوا دارد. بعد از دویدن بدن خسته می‌شود و می‌توان خوابی عمیق داشت. دوندگان معمولا سریع‌تر به خواب می‌روند و خواب عمیق‌تری نسبت به افراد عادی دارند.

    #مجله ورزشی

    لطفا نظر خود را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    بالا