مزاحمت تلفنی /پیگیری جرم مزاحمت تلفنی

مجازات جرم مزاحمت تلفنی

مزاحمت تلفنی /پیگیری جرم مزاحمت تلفنی

مزاحمت تلفنی عبارت است از انجام فعلی عامدانه و آگاهانه که در صورت کشف، توسط قانون به عنوان ملاک مسئولیت کیفری فرد خاطی تحت عنوان مزاحم شناخته شده و لازم است که این فرد بر اساس مواد قانون مجازات اسلامی پاسخگوی عمل ناشایست مرتکب شده باشد.

عنصر قانونی مزاحمت تلفنی

به موجب ماده 641 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات، در صورتی که فردی با استفاده از تلفن و یا هر نوع وسیله مخابراتی دیگر برای سایر افراد جامعه مزاحمت تلفنی ایجاد نماید، در عین حال که قوانین و مقررات خاص شرکت مخابرات برای وی اجرا خواهد شد، حبس به مدت یک تا شش ماه نیز در انتظار وی خواهد بود.

بر اساس این ماده قانون مجازات اسلامی هر گونه مزاحمت با تلفن و یا سایر دستگاه های مخابراتی جرم تلقی شده و مجازات هایی را برای وی به دنبال خواهد داشت.

به موجب تبصره 2 ماده 14 قانون تاسیس شرکت مخابرات اگر شخصی وسیله مخابراتی نظیر تلفنی ای که در اختیار دارد را به عنوان وسیله ای به منظور ایجاد مزاحمت برای دیگران مورد استفاده قرار دهد و یا عامدانه و با سوء نیت زمینه ایجاد اختلال در ارتباط سایر افراد را فراهم سازد، پس از کشف این موضوع برای بار اول به مدت یک هفته ارتباط تلفنی وی قطع شده و اخطار کتبی نیز برای او به دنبال خواهد داشت.

در این صورت پس از گذشت مدت زمان یک هفته و به منظور تجدید ارتباط مجدد لازم است فرد نسبت به پرداخت هزینه های مربوطه اقدام نماید.

به موجب ماده 14 قانون تاسیس شرکت مخابرات:

اشخاص حقیقی و حقوقی حق ندارند که بدون اعلام موافقت وزارت پست و تلگراف و تلفن نسبت به تاسیس، توسعه و بهره برداری شبکه های مخابرات خصوصی اقدام کنند.

بنا به تقاضای وزارت پست و تلگراف و تلفن مقامات و ماموران انتظامی وظیفه دارند که در صورت مشاهده هر گونه تخلف در رابطه با احداث، توسعه و بهره برداری پیشگیری به عمل آورند.

اگر شخص مجددا و برای بار دوم مرتکب جرم مزاحمت تلفنی گردد، این بار ضمن به دنبال داشتن اخطار کتبی، ارتباط تلفنی وی برای مدت زمان سه ماه قطع خواهد بود و نیاز است که فرد به منظور تجدید ارتباط مجدد هزینه های مربوطه را پرداخت کند.

در صورتی که فرد برای سومین بار با ایجاد مزاحمت تلفنی برای دیگران مرتکب جرم گردد، ارتباط تلفنی وی از طریق شرکت مخابرات به صورت دائمی قطع شده و منصوبات تلفن از سوی این شرکت جمع آوری خواهد شد. در این حالت ودیعه مشتری نیز پس از تسویه حساب از سوی شرکت به وی بازگردانده خواهد شد.

مرجع مسئول در پیگیری جرم مزاحمت تلفنی و نحوه پیگیری

مزاحمت تلفنی از جمله جرایمی است که علاوه بر پیگیری از طرف شرکت مخابرات، امکان پیگیری آن در چهارچوب شکایت کیفری و از طریق دادسرا نیز میسر می باشد.

به منظور پیگیری جرم مزاحمت تلفنی لازم است فرد شاکی به دادسرای محل سکونت و یا محلی که مزاحمت در آن جا به وقوع پیوسته است، مراجعه نماید.

لازم به ذکر است که در صورت همراه داشتن نامه از طرف شرکت مخابرات، کار پیگیری با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

فرد در این مرحله می تواند شکایت خود را تحت عنوان مجرمانه ” ایجاد مزاحمت تلفنی از طریق ارسال پیامک و یا تماس تلفنی” بر روی یک برگه کاغذ درج کرده و در صورتی که مورد توهینی شدید قرار گرفته است، تقاضای اعاده حیثیت نماید.

گاهی شاکی فرد خاطی را نمی شناسد.

  • در این صورت لازم است که در بخش مربوط به متشاکی عنوان نامشخص نوشته شود.
  • پس از این مرحله شکایت موجود به یکی از شعب دادیاری یا بازپرسی ارجاع داده شود.
  • در این قدم دادگاه به منظور تکمیل تحقیقات نامه ای را به کلانتری نوشته و سپس کلانتری درخواستی مبنی بر تقاضای استعلام شماره تلفن مورد نظر و پرینت مکالمات تلفنی آن به مخابرات تحویل می دهد.

گاهی نیز ممکن است تقاضای استعلام مستقیما از سوی دادگاه به مخابرات تحویل گردد.

  • اما خوب است بدانید که اولیه ترین کار در این گام شناسایی مزاحم و یا به عبارتی شخص متشاکی می باشد.

نامه های فوق الذکر برای بخش حقوقی شرکت مخابرات نیز ارسال می گردد.

در این قسمت امکان ردیابی مربوط به خط و گوشی تلفن ثابت و همراه میسر می باشد.

حتی شرکت مخابرات نیز قادر به ردیابی تلفن همراهی که تماس از آن صادر شده است و نیز تعیین زمان و چگونگی آخرین تماس ارسالی از آن و نیز مشخص نمودن نوع سیم کارت فعال در آن است.

پس از این که شماره تماس مشخص شد، داداسرا نسبت به ارسال اخطاریه برای صاحب خط تلفن اقدام و وی را به منظور انجام تحقیقات احضار می نماید.

در صورت عدم حضور فرد برای بار اول و دوم، دادسرا در مرحله سوم و در صورت تشخیص قوی بودن جرم مزاحمت تلفنی، حکم جلب متشاکی را صادر می نماید.

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، بر اساس ماده 641 قانون مجازات اسلامی مجازات فردی که به انجام مزاحمت تلفنی برای سایرین محکوم شده است، ضمن اعمال قوانین و مقررات خاص شرکت مخابرات، در صورتی که شاکی از وی شکایت نماید، یک الی شش ماه زندان خواهد بود.

جرم مزاحمت تلفنی از جمله جرایمی است که در صورت بخشش شاکی، پیگیری کیفری و اعمال مجازات آن برای متشاکی متوقف نمی گردد. زیرا این جرم، جرمی عمومی تلقی شده و در شمار جرایم قابل گذشت به حساب نمی آید.

 

 

قوانین کیفری

لطفا نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

من با این شرایط موافق هستم .

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

لیزری

 

باشگاه دفاع شخصی

کلاس دفاع شخصی

شارژ کارتریج

شارژ کارتریج,تعمیرات پرینتر

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

روانشناس خوب در تبریز

کارتریج ایرانی پردیس

دفاع شخصی کاربردی

کلاس دفاع شخصی

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

 

بالا