تخلفات بنگاه املاک و چگونگی برخورد با آن

چگونگی برخورد با تخلفات بنگاه املاک

با شروع فصل نقل و انتقالات خانهُ امکان دارد مشکلات متعددی در حین جابجایی و سر و کار داشتن با مشاورین املاک بوجود می آید.

به جز خریدار و فروشنده شخص و یا طرف دیگری نیز وجود دارد که ممکن است عامل ایجاد معضل شود. تقریبا می شود گفت که یکی از اصلی ترین عناصر در به انجام رسیدن یک معامله ملکی بنگاه مشاوره املاک است.

قطعا در برخی شرایط باید با نحوه کار مشاورین املاک و یا تخلفاتی که می توانند مرتکب شوند آشنا شد تا در نهایت بتوان با درست ترین تصمیم و شیوه با آن مقابله نمود.

نقش بنگاه مشاوره املاک در معامله چیست؟

 تخلفات بنگاه املاک و چگونگی برخورد با آن

باید پذیرفت که در کمترین حالت ممکن، طرفین قرارداد برای نوشتن مبایعه نامه رسمی مربوط به ملک و همین طور دریافت کد رهگیری خود به بنگاه مشاورین املاک مراجعه می کنند، بنابراین رو به رو شدن و کمک گرفتن از این بنگاه ها در روند یک معامله ملکی اجتناب ناپذیر است.

صادقانه باید گفت که در برخی از شرایط این بنگاه ها می توانند با ترفندهایی برای افرادی که خیلی با مسائل حقوقی آشنایی ندارند مشکل ساز شوند.

در این شرایط است که طرفین باید از چم و خم موضوع باخبر بوده و بدانند که در صورت رخداد چنین مسئله ای چه باید بکنند؟

مزایای مراجعه به بنگاه املاک

به طور کلی می توان گفت که یکی از مزایای بهره گیری از بنگاه مشاوره املاک و همکاری با این مراکز آن است که افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند با تمامی مسائل حقوقی مربوط به خرید و فروش ملک آشنایی دارند و می توانند در این فرآیند به کمک طرفین معامله بیایند.

همان طور که پیش از این نیز گفته شد دو مورد از اصلی ترین کارهایی که با همکاری بنگاه مشاوره املاک صورت می گیرد نوشتن مبایعه رسمی و همین طور دریافت کد رهگیری است که از پایه های اصلی یک معامله سالم و مطمئن به شمار می آیند.

بدیهی است که مشاورین املاک در مقابل انجام این خدمات بر اساس تعرفه ای که در اتحادیه آنها مشخص شده است کمیسیونی از طرفین معامله دریافت می نمایند .

در این میان یکی دیگر از مهم ترین وظایف مشاورین املاک بررسی صحت مدارک ملی و هویتی دو طرف معامله یعنی خریدار و فروشنده ملک است.

در اصطلاح به بررسی صحت مدارک احراز مالکیت و هویت گفته می شود.

بنابراین بررسی و نتیجه ای که از آن ارائه می شود در صورتی که هر گونه مشکلی در این زمینه رخ دهد بر اساس قانون، مشاورین بنگاه های املاک مربوطه باید نسبت به تخلف بنگاه املاک پاسخگو باشند.

تخلفات بنگاه مشاورین املاک

امکان آن که در فرآیند معامله ملکی با مشکلاتی رو به رو شوید که مقصر آن بنگاه مشاوره املاک باشد وجود دارد.

این مشکلات که از این مراکز ناشی می شوند می توانند به شکل تعمدی صورت گرفته و یا حتی حاصل یک سهل انگاری باشند.

مشکلات ناشی از تخلف بنگاه املاک در دسته های متفاوتی تقسیم بندی می شوند. برای مثال:

  • اگر مسئله شما در عدم دریافت کد رهگیری توسط این مراکز
  • عدم بررسی مالکیت و هویت طرفین معامله
  •  دریافت کمیسیونی بیش از چیزی که اتحادیه تصویب کرده است
  • و…

باشد می توانید برای پیگیری مشکل خود به اتحادیه مشاوران املاک مراجعه نموده و مسئله خود را مطرح نمایید.

طرفین معامله برای پیگیری مشکلاتی که توسط بنگاه مشاورین املاک رخ داده اند می توانند به دو صورت حضوری و تلفنی اقدام نمایند.

همان طور که گفته شد امکان شکایت از این مراکز در اتحادیه مربوطه به شکل حضوری وجود دارد، ولی در عین حال طرفین معامله در تهران می توانند با شماره 7334 نیز تماس حاصل کرده و مشکل خود را به صورت تلفنی نیز مطرح نمایند. امکان شکایت به صورت تلفنی در چند مرحله صورت می گیرد.

در قدم اول فرد باید موضوع را به صورت تلفنی مطرح کرده و صرفا با یک تذکر شفاهی به مشاور املاک سعی در حل آن نماید.

در صورتی که این کار برای جلوگیری از تخلف بنگاه املاک کفایت نکرده و کارساز نشد کمیسیون حل اختلاف اتحادیه مشاوران املاک از طرفین معامله و همین طور فرد مشاور می خواهد که به همراه مدارک خود به آنها مراجعه نموده و مشکل خود را برطرف نمایید.

در صورتی که مشکل به وجود آمده همراه با خساراتی ثابت شده باشد، این خسارات توسط مشاور پرداخت می شود.

در منابع حقوقی آمده است که بر اساس ماده ۲۸ قانون، نظام صنفی برای اصناف مجوزدار و اصناف بدون مجوز پیش‌بینی کرده تا در صورتی که اتحادیه نتوانست مشاور را نسبت به پرداخت خسارت راضی نماید، بنگاه املاک با کمک نیروی انتظامی پلمپ خواهد شد .

روند پیگیری شکایات از تخلف بنگاه املاک

در کنار موضوعات گفته شده مشکلاتی نیز وجود دارند که برای حل آنها نمی توان به اتحادیه مربوطه مراجعه کرد.

سوء استفاده از مدارک، جعل سند، تبانی با یکی از طرفین معامله، کلاهبرداری و… از آن دسته مسائلی هستند که برای حل آنها باید به مراجع قضایی مراجعه کرده و آنها را پیگیری نمود.

باید گفت که در صورت آن که یک مشاور املاک به خاطر سهل انگاری و بی توجهی خود باعث ایجاد خسارانی برای طرفین شود که موجب مسئولیت مدنی و حقوقی گردد باید توسط شوراهای حل اختلاف مورد پیگیری قرار بگیرد.

در غیر این صورت، اگر موضوعاتی مثل جعل سند به میان بیاید باید موضوع را با دادسرا در میان گذاشته و بعد از طی کردن مراحلی اعم از تکمیل پرونده و بیان شکایت آن را پیگیری نمود .

در نهایت نیز باید اشاره کنیم که در صورت بروز مشکلاتی اعم از:

  • نداشتن مجوز بنگاه املاک
  • باطل بودن مجوز بنگاه املاک
  •  گران فروشی

طرفین معامله می توانند علاوه بر اتحادیه مربوطه با سازمان تعزیرات حکومتی نیز در ارتباط باشند. این سازمان می تواند در وهله اول تخلف بنگاه املاک به شخص مورد نظر اخطار داده و در صورت نیاز آن را پلمپ نموده و پروانه کسبشان را نیز باطل کند.

با توجه به مشائل ذکر شده تمامی دقت خود را به کار ببرید تا بتوانید در نهایت معامله ای سالم و بدون هیچ مشکلی انجام داده و از آن خاطره خوبی به یادگار داشته باشید

قوانین ملکی

لطفا نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

من با این شرایط موافق هستم .

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

لیزری

 

باشگاه دفاع شخصی

کلاس دفاع شخصی

شارژ کارتریج

شارژ کارتریج,تعمیرات پرینتر

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

روانشناس خوب در تبریز

کارتریج ایرانی پردیس

دفاع شخصی کاربردی

کلاس دفاع شخصی

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

 

بالا