پیگیری پول کارت به کارت شده

پیگیری  پول کارت به کارت

مسیر سختی نیست، اما شاید بهتر باشد که با روش طی مراحل قانونی این مسیر اشنا باشید.

بهترین راه برای پس گرفتن پولی که اشتباه کارت به کارت شده مراجعه به بانک و درخواست اطلاعات تماس فردی که مبلغ مذکور به حسابش واریز شده‌ است.

در این شرایط معمولاً شعبه بانک برای ارائه اطلاعات تماس با شما همکاری می‌کند؛ اما اگر بانک به دلیل حفظ حریم خصوصی مشتریان حاضر به انجام این کار نشد، می‌توانید از کارکنان بانک بخواهید خودشان با فرد گیرنده، تماس گرفته و از او بخواهند پول را مسترد کند.

اما اگر شخص دریافت‌کننده پول از استرداد مبلغ خودداری کرد تکلیف چیست؟

در ادامه در خصوص پیگیری پول کارت به کارت شده و واریز اشتباهی مبالغی به حساب دیگران بحث خواهیم کرد.

پیگیری پول کارت به کارت شده

همیشه مصالحه کردن بین دو طرف یک دعوای حقوقی بهتر از پیگیری قضایی و درگیری‌های بعد از آن است. اما اگر مصالحه جواب نداد قطعا پیگیری قضایی گزینه‌ای منطقی به نظر می‌رسد.

در این مورد خاص موادی از قانون به رد مالی که بدون استحقاق گرفته شده است، اشاره دارد.

ماده ۳۰۱ قانون مدنی تصریح می‌کند: «ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﻋﻤﺪاً ﯾﺎ اﺷﺘﺒﺎﻫﺎً ﭼﯿﺰی را ﮐﻪ ﻣﺴﺘﺤﻖ ﻧﺒﻮده اﺳﺖ، درﯾﺎﻓﺖ ﮐﻨﺪ، ﻣﻠﺰم اﺳﺖ ﮐﻪ آن را ﺑﻪ ﻣﺎﻟﮏ مسترد دارد.»

همچنین در جای دیگر عنوان می‌کند: «کسی مالی را بدون آن‎ که حقش باشد، دریافت کرده است ضامن مال و منافع آن است، اعم از اینکه به استحقاق نداشتن خود آگاه یا بی‎اطلاع باشد».

بنابر موارد گفته‌ شده، شخص مال‌باخته می‌تواند با مراجعه به شورای حل اختلاف یا دادگاه، با استناد به فیش‌های واریزی، نسبت به استرداد وجه خود اقدام کند.

تا زمانی که این فرآیند طی شود اگر شخص دریافت‌کننده به برداشت‎ وجه از حساب خود اقدام یا بخشی از مبلغ را خرج کند، احتمالا به خیانت در امانت متهم می‌شود که تصمیم در این مورد به عهده قاضی است.

البته توجه داشته باشید که اگر شما مبلغی را به اشتباه برای کسی کارت به کارت کرده‌ و برای پس گرفتن آن به مراجع قضایی مراجعه کرده‌اید، اثبات وقوع اشتباه و عدم دین به آن شخص، بر عهده شما است.

پیگیری و راه پس گرفتن پول کارت به کارت شده

واریز پول به حساب ناشناس

در این‎ مورد دو فرض وجود دارد:

  • در فرض نخست شخصی که مبلغ را دریافت کرده است متوجه نشده و شخص واریزکننده نیز پیگیر ماجرا نشود، در این حالت اتفاقی نخواهد افتاد ولی……..
  • در فرض دوم، اگر از شخصی که مالی را دریافت کرده است، آن مال مطالبه شود و او آن مبلغ را پس ندهد، احتمالا تحت عنوان خیانت در امانت مطرح می‎‌شود.

هر چند نمی‎‌توان با قاطعیت در این باره سخن گفت.

امروزه سیستم بانکی به این صورت است که به‎ طور اتوماتیک اگر مبلغی به صورت اشتباهی به حساب شخصی واریز شود، برگردانده می‌شود و عملا نیازی به درخواست شخص واریزکننده نیست.

در هر حال از لحظه‌ای که شخص متوجه می‎‌شود پولی که به حسابش واریز شده متعلق به او نبوده، باید مبلغ را مسترد کند.

برخی مواقع پیش می‎آید که وی مبلغ مذکور را خرج کرده و نمی‎تواند آن را بازگرداند.

در این صورت احتمال طرح عنوان کیفری برای این شخص وجود دارد و به نظر می‎رسد تحت عنوان خیانت در امانت مطرح می‌شود.

پیگیری قضایی برای واریزی اشتباه پول

در رابطه با موضوع کارت به کارت کردن اشتباه پول و حکم آن طبق ماده ی 301  از قانون مدنی ایران باید گفت: چنانچه فردی چیزی را  که استحاق دریافت آن را نداشته، عمدا یا به اشتباه دریافت نماید؛ بایستی طبق قانون آن چیز را به مالکش تسلیم نماید.

همچنین طبق ماده ی 303 از قانون مدنی، چنانچه شخصی مالی را که مستحق گرفتن آن نبوده است را دریافت نماید، ضامن اصل مال و منافع آن می باشد.

بنابر این فرد مالباخته می تواند به دادگاه یا شورای حل اختلاف مراجعه نموده و با استناد کردن فیش های واریزی خود، نسبت به برگرداندن وجه خود اقدام نماید.

حال اگر فرد گیرنده، در این زمان اقدام به برداشت پول نماید، ممکن است که به خیانت نمودن در امانت محکوم گردد که البته این تصمیم به عهده ی قاضی دادگاه خواهد بود.

همچنین طبق ماده ی 265 از قانون مدنی، چنانچه شخصی چیزی را به دیگری بدهد، در حالی که مقروض آن چیز نباشد، می تواند آن را استرداد نماید.

بنابراین اگر آن وجه بابت پرداخت بدهی باشد، نمی توان آن را مطالبه کرد. اما اگر پرداخت وجه بابت قرض بوده یا بابت کاری که فردی که وجه به حسابش ریخته شده، شفاها گفته که انجام می دهد ولی پس از انتقال وجه، از انجام آن کار سرپیچی کرده است. در این حالت فرد می تواند بر علیه گیرنده، دادخواستی حقوقی تنظیم نموده و با ضمیمه ی فیش بانکی یا مدرکی که انتقال وجه را اثبات نماید، وجه واریز شده را مطالبه نماید.

 

قوانین کیفری

لطفا نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

من با این شرایط موافق هستم .

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

لیزری

 

باشگاه دفاع شخصی

کلاس دفاع شخصی

شارژ کارتریج

شارژ کارتریج,تعمیرات پرینتر

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

روانشناس خوب در تبریز

کارتریج ایرانی پردیس

دفاع شخصی کاربردی

کلاس دفاع شخصی

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

 

بالا