ورزش کلیستنیکس (calisthenics) چیست ؟

همه چیز درباره ورزش(Calisthenics) و مزایای آن

ورزش کلیستنیکس (calisthenics) چیست ؟

کلمه ی کلیستنیکس (calisthenics) از کلمات یونانی ای به نام kallos (κάλλος) (زیبایی) و sthenos (σθένος) (قدرت) گرفته شده است. در واقع، یک زیبایی بینهایت در هل دادن، کشیدن و جهش رفتن و … وجود دارد.

کلیستنیکس به همراه افزایش قدرت، توانایی های هوازی شما را نیز تقویت می کند. ورزشی است که می شود در همه جا انجام داد، زمان کمی می گیرد و بسیار مهم است که شما بتوانید ورزشی را انجام دهید که قابلیت انجام آن  در همه جا، هر زمان و با کمترین امکانات میسر باشد.

تمرینات کلیستنیکس، تمریناتی هستند که در آنها از وزنه استفاده نمی شود و تنها از وزن بدن به عنوان عامل مقاومت کننده (resistance) استفاده می شود.

کلیستنیکس می تواند به عنوان برنامه ای جداگانه و یا ترکیبی به همراه برنامه ی کاهش وزن، بدنسازی یا فیتنس استفاده شود. کلیستنیکس مزایای زیادی دارد و در سه سطح مقدماتی، متوسط و حرفه ای می تواند توسط ورزشکاران انجام شود.

ورزش کلیستنیکس (Calisthenics) چیست ؟

کلیستنیکس یا استریت ورک اوت چیست؟

کلیستنیکس مجموعه ای از حرکات قدرتی ست که از وزن بدن برای انجام تمرینات استفاده می شود . این رشته ورزشی که اسم آن از ترکیب دو اسم یونانی کالیس ( زیبایی) و تنوس ( قدرت ) به هدف افزایش قدرت بدنی ، استقامت ، انعطاف پذیری و تعادل بدن انجام می شود .

کلیستنیکس تعریفی جدید از تمرینات پایه آمادگی جسمانی است که با سال ها تحقیق و تجربه حرکات را بر اساس تفکیک عضلانی و کاربرد، دسته بندی کرده است به صورتی که افراد از ابتدایی ترین سطح آمادگی جسمانی تا حرفه ای ترین ورزشکاران می‌توانند بدون استفاده از وزنه یا دستگاه خاصی تمام گروه عضلانی خود را درگیر و فشار تمرینی بالایی را تجربه کنند.

در استریت ورک اوت (Street Workout) بیشتر وجوه نمایشی این ورزش نمود دارد. در آغاز پیدایش این ورزش ابتدا بر روی حرکات بدنسازی این رشته تاکید شد و پس از آن برای جذب مخاطب بر روی حرکات نمایشی تمرکز شد.

 

اگر به دنبال کلاس دفاع شخصی درتهران هستید حتما این مطلب را ببینید.

فوائد و مزایای تمرینات کلیستنیکس

  • افزایش استقامت بدنی
  • انعطاف پذیری
  • تقویت عضلات بالاتنه و پایین تنه
  • کاهش وزن
  • اثربخشی بالا
  • عدم نیاز به وسیله ورزشی خاصی

چگونه برای تمرینات کلیستنیکس برنامه ریزی کنیم؟

تمرینات کلیستنیکس آنقدر گسترده هستند که شما هر روز و در هر جلسه تمرین می‌توانید برنامه تمرینی متفاوتی را تجربه می‌کنید.

حرکات این رشته را می‌توان به دو بخش اصلی static (ایستا) و dynamic (پویا) تقسیم کرد. از طرفی این حرکات را می‌توانید به دو روش، تمرین روتین و تمرین فیری استایل انجام دهید.

گستردگی این ورزش زمانی حس می‌شود که هر کدام از این دو بخش و این دو روش تمرین را می‌توانید با چیدمان متفاوتی از جمله روش فانکشنال، تناوبی، ایزومتریک، پلایومتریک و… اجرا کنید که هر کدام تاثیر متفاوتی بر بدن می‌گذارند.

حرکاتی که در کلیستنیکس بیشترین محبوبیت را دارند و تقریبا هر کسی آنها را می شناسد، حرکت شنا و بارفیکس می باشد.

حرکت شنا یک حرکت فوق العاده برای ساخت ماهیچه های سینه، پشت بازو و شانه (دلتوید جلویی) می باشد. و حرکت بارفیکس سبب تقویت ماهیچه های پشت، بازو و پنجه می شود لذا از این حرکت به عنوان تست میزان آمادگی جسمانی استفاده می شود.

البته خاصیت کلیستنیک این است که تمامی حرکات آن قابلیت افزایش میزان سختی را دارند.

یکی از معروف ترین حرکات پایین تنه کلیستنیکس، حرکت اسکوات است. همگی با نوع ساده این حرکت که پاها بایستی بیشتر از عرض شانه باز شده و به آرامی به پایین رفته و بالا بیاییم، آشنا می باشیم اما برای سخت تر کردن این حرکت می توانید به جای استفاده از دو پا، از یک پا استفاده کنید که بنحوی چالش برانگیز می باشد.

 

مجله ورزشی

لطفا نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

من با این شرایط موافق هستم .

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

لیزری

 

باشگاه دفاع شخصی

کلاس دفاع شخصی

شارژ کارتریج

شارژ کارتریج,تعمیرات پرینتر

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

روانشناس خوب در تبریز

کارتریج ایرانی پردیس

دفاع شخصی کاربردی

کلاس دفاع شخصی

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

 

بالا