فیل نایت موسس برند نایک

فیل نایت کیست و چطور با برند «نایک» دنیای کفش را فتح کرد

فیل نایت موسس برند نایک

«اجازه بدید دیگران ایده شما را مسخره کنند، درحالی که شما بر روی ایده تان کار میکنید» این جمله فیل نایت، موسس و بنیانگذار برند بزرگ پوشاک ورزشی نایک است که دارایی خالص اش 7/24 میلیارد دلار برآورد شده است.

به گفته مجله فوربز در سال 2016، او بیست و چهارمین فرد ثروتمند در آمریکا بوده است.

این روزها برند نایک، یکی از بزگترین تولید کننده های پوشاک و لوازم ورزشی در جهان است. نایک را می توان رقیب سرسخت «آدیداس» آلمانی دانست. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر درباره فیل نایت موسس برند نایک بدانیم.

داستان زندگی فیل نایت

فیل در فوریه سال 1938 به دنیا آمد. همیشه به ورزش و مخصوصا دویدن علاقه داشت. در اواخر دهه 1950 عضو تیم دوی دانشگاه اُرِگان بود.

در آن سال ها کفش های دو در آمریکا از مواد بازیافتی کارخانه های پلاستیک سازی ساخته می شدند. این کفش ها تنها 5 دلار قیمت داشتند؛ ولی عمرشان به اندازه دویدن در مسابقه دو 5 مایلی بود !

فیل از کم طاقتی کفش های مسابقه خود ناراضی بود، به همین دلیل کیفیت کفش هایش را تا آنجا که می توانست بهبود می داد و دوام آنها را بیشتر می کرد تا بتواند مدت بیشتری از آنها استفاده کند.

احتمالا حدس زدید ایده تولید کفش های ورزشی با کیفیت چگونه به وجود آمد؟

فیل نایت وارد دانشگاه شد و به عنوان دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانشگاه استنفورد مشغول به تحصیل شد. یکی از واحدهای درسی او، گسترش تجارت های کوچک بود. در یکی از تکالیف این درس از دانشجویان خواسته  شد که یک تجارت کوچک ایجاد کنند و آن را گسترش دهند.

زمانی که فیل می خواست موضوع پروژه اش را انتخاب کند، به یاد دوران ورزشکاری اش افتاد؛ تصمیم گرفت که روی موضوع «تولید و فروش کفش‌های ورزشی با کیفیت بهتر» تمرکز کند. در طرح تجاری اولیه فیل نایت، او این طور برنامه ریزی کرده بود:«کفش ها را در ژاپن تولید کند و بعد از تولید در آمریکا کفش ها را بازاریابی کند و آنها را بفروشد.»

فیل این واحد درسی دانشگاه را گذراند، ولی موضوعی را که انتخاب کرده بود را فراموش نکرد.

 

فیل نایت و سرزمین تحقق رویاها

فیل تصمیم گرفت ایده ای که داشت را عملی کند. این پسر جوان متوجه شد گاهی برای دست یافتن به آرزوهایش باید رنج سفر را تحمل کند؛ زمانی که درسش تمام شد، به شرق آسیا سفر کرد.

او در ژاپن تمام کفش های تولید شده در این کشور را بررسی کرد.

فیل تصمیم گرفت با مارک تایگر، تولید کننده کفش های معروف تایگر ورزشی که اکثر ما ایرانی هم با برند آن آشنا هستیم، صحبت کند. با شرکت او تماس گرفت و از منشی خواست با رئیس شرکت حرف بزند. فیل تجربه تلخش در زمینه کفش های آمریکایی را به مارک تایگر توضیح داد و نسبت به همکاری با شرکتش اعلام آمادگی کرد.

آنها با هم قرار ملاقات گذاشتند؛ در این جلسه، امکان داد و ستد تجاری این دو نفر بررسی شد. پس از آن، امتیاز پخش کفش‌های تایگر در غرب آمریکا به فیل داده شد. فیل نایت از فروختن کفش های تایگر شروع کرد که میتوانید اولین تبلیغ کفش های تایگر را که توسط فیل نایت انجام شد را در تصویر زیر مشاهده کنید.

 

اما این کسب و کار کم کم دچار مشکل شد…
به دلیل فاصله زیاد ژاپن و آمریکا ارسال کفش از آمریکا به ژاپن زمانبر بود، به علاوه فیل برای تحقق آرزوهایش به پول نیاز داشت؛ به همین دلیل در دانشگاه ایالت پورتلند به تدریس پرداخت و در کنار تدریس، به عنوان حسابدار یک شرکت کار کرد.

برای اینکه در تجارت کفش های ورزشی بتواند به موفقیت برسد، اوقات فراغت خود را به مطالعه و پژوهش درباره کفش های ورزشی می گذراند. یک سال زمان برد تا کفش های تایگر از ژاپن به آمریکا برسد.

در این مدت فیل توانسته بود اطلاعاتش را بیشتر کند، طرح تجاری خود را تکمیل کند و با افراد مهمی در آمریکا آشنا شود.

 

آشنایی فیل نایت
و ارتباط سازی قدرتمندش دلیل موفقیت نایک…

بیل بورمن (Bill Bowerman)، مربی افسانه ای تیم دوی دانشگاه اورگن، یکی از افراد تاثیرگذاری بود که فیل با او آشنا شده بود. فیل می خواست این مربی قدرتمند، محصولاتش را تایید کند.

اما بورمن کاری فراتر از تحسین برای او انجام داد ! بورمن موافقت کرد که در تجارت کفش های ورزشی با فیل نایت شریک شود.

 

روبان های آبی،
اولین پله از بینهایت پله موفقیت…

در ۲۵ ژانویه سال 1964 فیل نایت و بیل بورمن هر کدام 500 دلار سرمایه گذاری کرده و پس از امضای توافق نامه، شرکت محصولات ورزشی روبان های آبی (Blue Ribbon Sports) را تاسیس کردند.

از سال 1964 تا 1670 بیل، مسئول طراحی کفش های ورزشی بود.
او به خوبی می دانست کفش مناسب برای مسابقه باید به چه شکلی باشد تا به پاهای ورزشکاران آسیبی وارد نکند؛ اکثر اوقات بیل در کارگاه و درحال طراحی و دوخت کفش بود.

مسئولیت فیل نایت، فروش کفش های آماده بود؛ فیل نایت کفش های تولید شده را در پشت وانت می گذاشت و آنها را به مسابقات دومیدانی، در پسفیک نورت‌وست می برد و همانجا کفش ها را می فروخت.

پس از مدتی، تجارت دو نفره آنها کم کم رشد کرد. شرکتشان بزرگ تر شد، 45 کارمند را استخدام کردند و سالانه حدود 1 میلیون کفش فروختند. 

تا به اینجای چند درس مهم وجود داشت که باید به آنها دقت کنید :

  • نایت از یک کمبود و تجربه ای تلخ به ثروتی بزرگ دست پیدا کرد.
  • نایت هدفی بزرگ داشت، هیچ وقت در زندگی اش این هدف را فراموش نکرد.
  • نایت قدم هایش را کوچک و محتاطانه بر می داشت.
  • فیل نایت هرگز شکایت نکرد که مدت زیادی را در سختی گذرانده بود، از اینکه محبور بود پشت وانت بار بزند و کفش ها را بفروشد، خسته نشد و این کار را ادامه داد و در نهایت سختی هایش به ثمر رسید.

 

نایک، خدای پیروزی…

فیل نایت و بیل بورمن تصمیم گرفتند که نام مناسب تری برای شرکت خود انتخاب کنند. فیل پیشنهاد داد که نام شرکت را «بعد ششم» بگذراند؛ اما با این نام موافقت نشد.یکی از دوستان مشترک فیل و بیل به نام «جف جانسون»، نامی را پیشنهاد کرد که در خواب به او الهام شده بود !

او از بینانگذران شرکت خواست که نام کسب و کارشان را نایک (NIKE) که نام خدای پیروزی در یونان است، بگذارند. به این ترتیب نایک متولد شد و هم اکنون نیز در میان سایر رقبایش می درخشد.

 

این روزها بیش از 44 هزار نفر در کمپانی نایک مشغول به کار هستند، نایک به قدری پیشرفت کرده که امروزه زیرمجموعه هایی پرقدرتی دارد: مانند آمبرو و کانورس (تولیدکننده کفش‌های آل استار) و همچنین کول هان و هارلی اینترنشنال.

در تصویر زیر اولین تبلیغ کفش های نایک را میتوانید ببینید؛ در این تبلیغ به صورت خلاقانه ای هیچ صحبتی از برند نایک نشده و فقط نوشته شده «مک اینرو به اینها قسم میخورد» – مک اینرو، یک تنیس باز موفق و بنام بود.

 

شاید کمی ساده و ابتدایی به نظر برسد، ولی باید بدانید که هم اکنون یکی از قوی ترین کسب و کارهای دنیا است که علاوه بر کفش تمام تجهیزات و البسه ورزشی را نیز تولید می کند.

راستی می دانید شعار شرکت نایک چیست؟ شعار شرکت نایک این است:

JUST DO IT
«همین الان انجام بده»

 

# مجله دانستنی های امور

لطفا نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

من با این شرایط موافق هستم .

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

لیزری

 

باشگاه دفاع شخصی

کلاس دفاع شخصی

شارژ کارتریج

شارژ کارتریج,تعمیرات پرینتر

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

روانشناس خوب در تبریز

کارتریج ایرانی پردیس

دفاع شخصی کاربردی

کلاس دفاع شخصی

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

 

بالا