ترک منزل از طرف مرد

ترک منزل یا خانه توسط مرد

به موجب قانون مدنی ، مرد موظف است که در عقد دائم به همسر خود نفقه بپردازد و همچنین به لحاظ عرفی و اخلاقی موظف به تامین نیازهای زناشویی وی می باشد .

به همین دلیل ، می توان گفت سوء معاشرت مرد با همسر نیز یکی از مصادیق عدم تمکین یا نشوز مرد در قبال همسر می باشد که ممکن است زن را با عسر و حرج یا سختی غیر متعارف ناشی از سوء رفتار مرد مواجه سازد .

لذا در صورتی که ترک منزل از طرف مرد به نحوی که از وی خبری هم در دست نباشد و قادر به ایفای وظایف مشترک زناشویی نباشد ، می توان ازترک خانه توسط مرد سخن گفت .


حکم قانونی ترک منزل توسط شوهر چیست ؟

الف ) امکان مطالبه نفقه توسط زن

 یکی از مهم ترین آثار قانونی و احکام مربوط به ترک منزل از طرف مرد، آن است که زن می تواند به دادگاه صلاحیت دار مراجعه کرده و از بابت عدم پرداخت نفقه خود در صورت ترک منزل شوهر ، اقدام قانونی نماید .

این اقدام قانونی به دو طریق امکان پذیر خواهد بود :

1- زن با مراجعه به شورای حل اختلاف و یا دادگاه خانواده ، قادر است که نفقه خود را مطالبه کند ؛ بی آنکه تقاضای رسیدگی کیفری به ترک منزل از جانب شوهر نماید .

  • در این حالت ، از آن جهت که ترک کردن خانه توسط زوج امکان پرداخت نفقه به زن را نیز از بین برده است ، دادگاه حکم به پرداخت نفقه از سوی مرد صادر می کند .
  •  ترک کردن خانه توسط مرد به زن این امکان را نیز خواهد داد که علیه زوج شکایت کیفری ترک انفاق اقامه کرده که در صورت اثبات این موضوع در دادسرا ، مرد به مجازات عدم پرداخت نفقه محکوم خواهد شد .
  •   لازم به ذکر است که مجازات قانونی عدم پرداخت نفقه به زن عبارت است از حبس تعزیری درجه شش یعنی      محکومیت به حبس از سه ماه و یک روز تا پنج ماه حبس .

ب ) ایجاد شدن حق طلاق برای زن

یکی دیگر از آثار قانونی مهمی که در ارتباط با ترک منزل مرد وجود دارد ، آن است که امکان طلاق از طرف زن پس از ترک کردن خانه از سوی شوهر به وجود می آید .

  • به این صورت که اگر مردی بدون داشتن عذر یا دلیل موجه ، زندگی خانوادگی و منزل مشترک با زوجه را ترک کرده باشد و یا به مدت شش ماه متوالی ( یا پشت سر هم ) و یا نه ماه متناوب ( با وقفه ) ترک منزل کرده باشد ، زن این امکان را خواهد داشت که به دادگاه خانواده مراجعه کرده و تقاضای طلاق کند .

سوالات متداول

 

1- آیا مرد می تواند زندگی خانوادگی خود را بدون داشتن دلیل موجه ترک کند ؟

ترک زندگی مشترک بدون دلیل موجه چه از جانب زن و چه از جانب مرد امکان پذیر نمی باشد که موضوع ترک زندگی خانوادگی از سوی مرد در این مطلب به صورت کامل مورد اشاره قرار گرفته است .

2- آیا در صورتی که مرد زندگی مشترک را ترک نماید زن می تواند علیه او شکایت کند ؟

امکان شکایت کیفری از بابت عدم پرداخت نفقه زن در این صورت امکان پذیر است .

3- در چه صورتی ترک کردن خانه توسط مرد سبب ایجاد حق طلاق برای زن می شود ؟

در صورتی که مرد طبق شروط ضمن عقد مدتی را به صورت متوالی یا متناوب زندگی خانوادگی را ترک کند .


نمونه اظهارنامه تقاضای بازگشت به منزل و تمکین از سوی همسر

 

بسمه تعالی

برگ اظهارنامه

 

 

 

تاریخ ……………

شماره  …………..

پیوست ………….

مشخصات و اقامتگاه اظهارکننده موضوع اظهارنامه مشخصات و اقامتگاه مخاطب
(مشخصات زوج)  

تقاضای بازگشت به منزل و تمکین از سوی همسر

(مشخصات زوجه)
خلاصه اظهارات

 

مخاطب محترم خانم

با سلام ،

احتراما ، همانطوریکه مستحضرید :

جنابعالی به استناد عقد نامه شماره ………تنظیمی در دفتر خانه ازدواج شماره   ………..    شهرستان  ……..     زوجه شرعی و دائمی اینجانب می باشید . مدتیست که از تاریخ  ……  الی تاریخ   …………  بدون داشتن دلیل موجه قانونی و همچنین کسب رضایت از اینجانب اقدام به ترک  منزل نموده اید . از آنجا که معتقدم اختلافات خانوادگی صرفا با پنجه قدرت تدبیر و تامل زوجین حل و فصل می گردد و قهر و کشمکش بجز افزودن بر میزان تنش و کدورت فی مابین هیچ چیز را به ارمغان نمی آورد، لذا از شما می خواهم تا ضمن بازگشت به منزل  موجبات پریشانی و تکدر خاطر شخص خود و خانواده را فراهم نیاورید . ضمناً چنانچه به فاصله گذشت یک هفته از تاریخ رویت این اظهار نامه تصمیم قطعی خود را جهت رجوع به منزل شوهر اتخاذ نمایید ، مطابق مقررات ، ناشزه محسوب از پرداخت نفقه محروم خواهید شد .

 

 

و السلام

نام و نام خانوادگی

امضاء – تاریخ

 

 

#قوانین حقوقی خانواده

 

دیدگاه‌ها (2)


  1. باعرض سلام و خسته نباشین. من 58سالمه و ازدواج دوممه و خونه پدرم بخاطر کمبود مالی همسرم مجبور ب سکونت شدم یک سال هس از ازدواجمون میگذره و ایشون یک ماه و خورده ای ترک منزل کردن (دلیل ترکشون زدو خورد با من و دخالت خانوادم) الانم هیک خبری ازشون ندارن و حتی تماس هم باهاشون گرفتم جوابمو ندادن. برای وسایلای خودشونو یک بار گفتن میان میبرن ک چون صورت ننوشتیم و فاکتورهای خرید وسایل ب نام ایشونه ولی دسته خودمه و ایشون نمتونن وسیله ای بامدرک از خونه ببرن بیرون. من باید چکار کنم و اولین قدمم باید چی باشه ممنون میشم مشاوره بدین

  2. باعرض سلام و خسته نباشین. من 58سالمه و ازدواج دوممه و خونه پدرم بخاطر کمبود مالی همسرم مجبور ب سکونت شدم یک سال هس از ازدواجمون میگذره و ایشون یک ماه و خورده ای ترک منزل کردن (دلیل ترکشون زدو خورد با من و دخالت خانوادم) الانم هیک خبری ازشون ندارن و حتی تماس هم باهاشون گرفتم جوابمو ندادن. برای وسایلای خودشونو یک بار گفتن میان میبرن ک چون صورت ننوشتیم و فاکتورهای خرید وسایل ب نام ایشونه ولی دسته خودمه و ایشون نمتونن وسیله ای بامدرک از خونه ببرن بیرون. من باید چکار کنم و اولین قدمم باید چی باشه ممنون میشم مشاوره بدین برای مهریه یا نفقه از کی اقدام کنم

لطفا نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

من با این شرایط موافق هستم .

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

لیزری

 

باشگاه دفاع شخصی

کلاس دفاع شخصی

شارژ کارتریج

شارژ کارتریج,تعمیرات پرینتر

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

روانشناس خوب در تبریز

کارتریج ایرانی پردیس

دفاع شخصی کاربردی

کلاس دفاع شخصی

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

 

بالا