آشنایی با ورزش کرفبال

معرفی ورزش کرفبال

آشنایی با ورزش کرفبال

 

کرفبال ورزش تیمی مختلطی با شباهت هایی با ورزش بسکتبال و نتبال است. در این ورزش هر تیم از هشت نفر بازیکن تشکیل یافته اند که چهار نفر آنها زن و چهار نفر مرد می باشند.

این ورزش در هلند توسط نیکو بروخایسن در سال ۱۹۰۲ ایجاد شد. کرفبال یکی از ورزش های پرطرفدار در هلند و همینطور بلژیک و تایوان می باشد. البته این بازی در ۵۴ کشور دیگر دنیا انجام می شود. در ادامه جهت بیشتر آشنایی با ورزش کرفبال همراه ما باشید .

آشنایی با ورزش کرفبال

تاریخچه ورزش کرفبال 

نیکو بروخایسن یک معلم هلندی در سال ۱۹۰۲ از آمستردام برای طی کردن یک دوره در خصوص اموزش ژیمناستیک به بچه ها به ناآس سوئد فرستاده شد. در آن جا بود که بازی سوئدی رینگبال توجه وی را بخود جلب کرد.

 

شیوه کسب امتیاز در بازی رینگبال آن بود که شخص بایستی توپ را داخل حلقه ای می انداخت که در ارتفاع سه متری تعبیه شده بود. زنان و مردان باهم این بازی را انجام می دادند. زمین بازی هم به سه ناحیه تقسیم شده بود و هیچ کس حق بیرون امدن از ناحیه خویش را نداشت.

 

بروخایسن از این رشته الهام گرفت و زمانی که به آمستردام برگشت تصمیم گرفت تا بازی مشابهی را به شاگردان خود اموزش دهد. وی به جای حلقه ، یک سبد قرار داد( که در زبان هلندی کرف خوانده می شود) ٬ زیرا وجود سبد کار امتیازدهی را ساده تر می نمود. وی قوانین را هم برای یادگرفتن بچه ها ساده تر کرد. ایده کرفبال با مشاهده رینگبال ایجاد شد ولی بزودی تبدیل به یک ورزش جدا و مجزا گشت.

 

قدیمی ترین باشگاه حرفه ای کرفبال جهان هم در فبریه سال ۱۹۰۶ با نام H.K.C. ALO در لاهه هلند ایجاد شد.

آشنایی با ورزش کرفبال

شیوه بازی کرفبال 

کرف بال بر روی یک زمین که به دو قسمت تقسیم می شود، انجام می گردد که به هر کدام از این نیمه ها، منطقه گفته می شود. در هر منطقه یک تیرک قرار دارد که در بالای آن یک سبد قرار گرفته است. این تیرک در فاصله دو سوم زمین، بین خط مرکزی و خط عقبی منطقه قرار می گیرد. این ورزش را میتوان هم در محیط بیرون و هم در سالن بازی کرد. توپ بازی شبیه به توپ فوتبال است.

 

در هر بازی دو تیم شرکت می کند که هر تیم متشکل از ۸ بازی کن است؛ ۴زن و ۴ مرد در هر تیم( حمله و دفاع). بازیکنان طبق میزان پرتاب توپ به سبد تیم مقابل امتیاز می گیرند. بعد از به نتیجه رساندن دو گل، اعضای تیم ها منطقه های خود را عوض می کنند:مدافعان جای خود را با مهاجمان عوض می کنند. در زمان استراحت بین دو نیمه، هر دو تیم جای خود را با یکدیگر عوض می کنند.

 

قوانین ورزش کرف بال

کرف بال یک بازی تاکتیکی است. هر کدام از تیم ها در تلاش است تا با استفاده از مهارتهای تاکتیکی مجموعه تیمی، گلهای بیشتر و در نتیجه امتیازها بیشتری به دست آورد، قوانین بازی هم بر این پایه استوارند و از اعمال فشار فیزیکی برای غلبه بر بازی جلوگیری می کنند.

 

یعنی برخوردهای فیزیکی در این بازی ممنوع است. نگه داشتن، ضربه زدن و مسدود کردن یک بازی کن در این بازی جایز نیست. همینطور لگد زدن و یا ضربه زدن با مشت هم در این بازی جایز نمی باشد. هیچ شخصی نمی تواند جای دیرک را تعویض کند.

فلسفه کرف بال

کرف بال یک ورزش تیمی است. کلاسهای فردی ضروری است ولی جای خاصی برای بازی یک نفره وجود ندارد. عضویت در یک تیم به مفهوم کار جمعی است. دویدن با توپ و یا دریبل در این بازی جایی ندارد. بازیکنی که در طول دویدن به توپ میرسد باید حداکثر بعد از دو قدم متوقف شود و توپ را به بازیکن دیگر پاس دهد.

 

کرف بال یک ورزش مختلط است. زنان و مردان در کنار هم بازی می کنند. ولی از آنجائیکه زنان هم مانند مردان از مهارتهای تاکتیکی برخوردار هستند، مردان هر دو تیم و زنان هر دو تیم با هم دوئل می کنند. بنابراین در این بازی زنان و مردان بر علیه هم نیستند و یک زن نمی تواند مدافع و مراقب یک مرد باشد و بالعکس.

 

سوم این که، کرف بال یک بازی تاکتیکی است. هر کدام از تیم ها در تلاش است تا با استفاده از مهارتهای تاکتیکی مجموعه تیمی، گلهای بیشتر و در نتیجه امتیازهای بیشتری به دست آورد.

 

قانون دیگری که این بازی را تبدیل به یک بازی بسیار تکنیکی می کند این است که بازیکن نمی تواند در موقع دفاع بازیکن تیم مقابل، امتیاز بگیرد. این حالت زمانی اتفاق می افتد که مدافع به دیرک نزدیک تر است و در مقابل حریفش قرار گرفته است و فاصله آن به اندازه یک دست میباشد و در حال مسدود کردن مسیر حرک توپ می باشد.


اگر به دنبال کلاس دفاع شخصی درتهران هستید حتما این مطلب را ببینید .


#مجله ورزشی

لطفا نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

من با این شرایط موافق هستم .

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

لیزری

 

باشگاه دفاع شخصی

کلاس دفاع شخصی

شارژ کارتریج

شارژ کارتریج,تعمیرات پرینتر

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

روانشناس خوب در تبریز

کارتریج ایرانی پردیس

دفاع شخصی کاربردی

کلاس دفاع شخصی

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

 

بالا