آشنایی با ورزش سافت‌ بال (Softbal)

سافت‌ بال چه نوع ورزشی است؟ تفاوت سافت بال و بیس بال

آشنایی با ورزش سافت‌ بال (Softbal)

آشنایی با ورزش سافت‌ بال (Softbal)
سافت‌ بال در سال ۱۸۸۷ در شیکاگو، ایالت ایلینوی، توسط جرج هنکوک ساخته شده است. این ورزش مخصوص فصل زمستان و شرایطی طراحی شد که بتوان داخل سالن بازی کرد.

سافت‌بال یا Softball ورزشی گروهی است که به بیسبال شباهت دارد. این ورزش در بعضی از کشورها مخصوصا آمریکا طرفداران زیادی را به سمت خود جذب کرده است‌. در جهت بیشتر آشنایی با ورزش سافت‌ بال (Softbal)  با ما همراه باشید.

 

پیدایش بازی‌ سافت‌بال

داستان پیدایش رشته ورزشی سافت بال از آن جایی سرچشمه می‌گیرد که در یک روز دانش آموختگان دانشگاه‌های هاروارد و ییل برای شنیدن گزارش رادیویی یکی از مسابقات فوتبال در باشگاه قایقرانی فارگارت تجمع یافتند. پس از این که نتیجه مسابقه اعلام شد و پول شرط‌بندی را پرداخت کردند، یکی از دانشجویان دانشگاه ییل یک دستکش بوکس را به سمت یکی از هواداران دانشگاه هاروارد پرتاب می‌کند. که او هم در مقابل چوبی را بر می‌دارد تا شخص مورد نظر را بزند.

 

در این میان جرج هانکوک فریاد میزند که به جای دعوا توپ بازی کنید. او دستکش بوکس را برمیدارد و آن را گره می‌زند و به شکل یک توپ درمی‌آورد. از دسته جارو هم به عنوان چوب بازی استفاده می‌کند. به این ترتیب اولین مسابقه سافت‌بال در روز ۱۶ سپتامبر ۱۸۸۷ در باشگاه قایق‌رانی فارگارت برگزار شده و با نتیجه ۴۴–۴۰ به پایان رسیده است.

 

جرج هانکوک یک هفته بعد از این مسابقه توپ دستکشی را به توپ و چوبی کوچکتر از چوب بیسبال تغییر شکل می‌دهد. توپی که او ساخته نرم است و نوعی‌ست که ارتفاع زیادی نمی‌گرفته و برای گرفتن آن نیاز به دستکش نداشتند.

جرج هنکوک با این فکر که بازیکنان بیسبال با این بازی بتوانند در طول زمستان هم این ورزش را در داخل سالن بازی کنند و تا آمادگیشان حفظ شود ورزش سافت بال را طراحی میکند. کم کم باشگاه فاراگات به مرکز ورزش سافت بال تبدیل می‌شود و یک سال بعد این بازی با نام اوت دُر-این به بیرون راه می‌یابد. همچنین نخستین مجموعه قوانین سافت‌بال دو سال بعد در ۱۸۸۹ به صورتی چاپی منتشر شد.

بازیکنان تیم مدافع برای گرفتن توپ در محل های مختلفی از زمین بازی آرایش میگیرند. چنانچه که یکی از بازیکنان تیم مهاجم بتواند قبل از گرفته شدن توپ توسط بازیکنان تیم مقابل، سه علامت مشخص شده در زمین را که بیس نام دارند را لمس کند و در پایان دست خود را به جایی که در انتهای مسیر مشخص شده برساند، امتیاز به نام تیم آن‌ها ثبت می‌شود.

بتر باید پس از پرتاب توپ توسط پیچر حرکت خود را شروع کند.

سافت بال و تفاوت آن با بيس بال

جهت طراحی سافت‌بال مستقیماً از بیسبال ایده‌برداری شده است. به همین خاطر بیسبال را در مقابل سافت بال، هارد بال هم نام‌گذاری کرده‌اند. اما سافت‌بال و بیس‌بال تفاوت های ریز و درشتی باهم دارند که مهم ترین آنها عبارتند از:

 

⦁ در سافت بال توپی كه توسط پيچر پرتاب می‌شود بايد به صورت آندِر آرم باشد درحالی كه در ورزش بيس بال به صورت اُوِر آرم پرتاب می‌شود .

⦁ توپ سافت بال نسبت به توپ بيس بال بزرگتر ، سنگين‌تر و غير متراكم‌تر می‌باشد.

⦁ در قوانين سافت بال و بیس بال هم نیز تفاوت‌هايی وجود دارد .

⦁ بازی سافت بال در زمين كوچك‌تری برگزار می‌شود .

⦁ تعداد اينينگ‌های بازی در سافت بال 7 و در بيس بال 9 می باشد .

#مجله ورزشی

 

لطفا نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

من با این شرایط موافق هستم .

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

لیزری

 

باشگاه دفاع شخصی

کلاس دفاع شخصی

شارژ کارتریج

شارژ کارتریج,تعمیرات پرینتر

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

روانشناس خوب در تبریز

کارتریج ایرانی پردیس

دفاع شخصی کاربردی

کلاس دفاع شخصی

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

 

بالا