فهرست فرهنگسراهای تهران/آشنایی با فرهنگسراهای تهران

فهرست فرهنگسراهای تهران/آشنایی با فرهنگسراهای تهران

فهرست فرهنگسراهای تهران

آشنایی با فرهنگسراهای تهران

 

 

فرهنگسرای اقوام

 

فرهنگسرای اقوام

 

فرهنگسرای اقوام با زیربنایی به مساحت 4816 متر مربع در سه طبقه به انضمام سالن سینما تئاتر بهاران و دارالقرآن بهاران، در منطقه 17 تهران احداث شده است. این فرهنگسرا فعالیت خود را بطور رسمی از تابستان 1380 آغاز نموده.

 

از ویژگی‌های این فرهنگسرا دارا بودن یکی از بزرگترین کتابخانه‌های شهر تهران است که بصورت شبانه‌روزی اداره می‌شود.

 

از دیگر واحدها و بخش‌های این فرهنگسرا، می‌توان به کانون قرآن، باشگاه اینترنت، خانه کودک، فروشگاه محصولات فرهنگی، خانه شطرنج، مرکز آموزش و کارگاه هنری اشاره کرد.

 

 

 

 

فرهنگسرای کار

 

فرهنگسرای کار

 

این فرهنگسرا در بهممن ماه سال 1380افتتاح گردیده است. فرهنگسرای کار یک ساختمان چهارطبقه است و مساحت کل آن 4000 متر مربع می‌باشد.

 

فعالیت‌هایی که در این فرهنگسرا انجام می‌شود. عبارتند از:

 

فعالیت‌های فرهنگی-هنری-اجتماعی، علمی، مشاوره حقوقی و شغلی و طرح سازماندهی مشاغل استان تهران. مهمترین هدف این فرهنگسرا ارتقاء سطح فرهنگ کار و توسعه اشتغال می‌باشد. کلاس‌هایی که در این مکان برگزار می‌شود شامل:

 

کلا‌س‌های آموزش موسیقی، هنرهای دستی، زبان انگلیسی، کامپیوتر و فعالیت‌های قرآنی می باشد. در فرهنگسرای کار، نمایشگاه خود اشتغالی و پاتوق‌های کار برگزار می شود.

 

نمایشگاه‌های خود اشتغالی در قالب ایستگاه کار، به عرضه تولیدات و محصولات افراد خوداشتغال اختصاص دارد.

پاتوق فرهنگی کار: تا به حال 8 پاتوق فرهنگی کار برگزار شده است که هدف این پاتوق‌ها نگاه به کار و اشتغال از دید فرهنگی می‌باشد. از پیشنهادات افراد صاحب نظر برای ارتقاء سطح اشتغال بهره گرفته می‌شود.

 

طرح زنگ کار در مدارس که هنوز به مرحله اجرا نرسیده است و قرار است با مشارکت وزارت کار و امور اجتماعی و وزارت آموزش و پرورش به مرحله اجرا درآید از دیگر فعالیت‌های این فرهنگسرا است.

 

بزرگراه یادگار امام (ره) جنوب – تقاطع خیابان هاشمی – شماره ۷۶

 

 

 

فرهنگسرای ورزش

 

فرهنگسرای ورزش

 

در این مجموعه بخش‌هایی شامل: ساختمان آموزش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سفره‌خانه سنتی و رستوران بازراچه، کبوترانه و استراحت گاه وجود دارد.

 

امکانات تفریحی این مجموعه شامل: دریاچه و قایق‌سواری، ماهیگیری، استخر کم عمق برای کودکان، فانوس دریایی،شهربازی روباز و سرپوشیده است.

 

امکانات ورزشی این مجموعه عبارتند از: زمین‌های رو باز ورزشی برای رشته‌های فوتبال، والیبال، بسکتبال، تنیس، زمین چمن مصنوعی فوتبال، سالن‌های سرپوشیده (به نام مرحوم دهداری) سالن‌سر پوشیده محراب، سالن ورزشی چند منظوره.

 

امکانات فرهنگی این مجموعه شامل: سالن سینما تئاتر در جنوب مجتمع به وسعت 3000 متر مربع در 5/2 طبقه با سالن‌های سینما تئاتر، سالن‌ها هنرمندان، فضاهای فرهنگی جانبی و اداری، فضاهای فرهنگی و فضاهای نمایشی روباز می باشد.

 

 

فرهنگسرای سلامت

 

فرهنگسرای سلامت

 

این فرهنگسرادر دی ماه 1382 گشایش یافت. هدف از راه‌اندازی این فرهنگسرا، افزایش آگاهی مردم از خطرات تهدید کننده سلامت اجتماعی، روانی و جسمی شهروندان و نهادینه کردن رفتار سالم میلن شهروندان می‌باشد. اینفرهنگسرا به عنوان مرکزی برای ساماندهی رفتارهای اجتماعی به منظور نیل به زندگی سالم‌تر، ایجاد کانونی مناسب برای مراجعه و مشاوره مردم براس کسب آگاهی از جنبه‌های مختلف اجتماعی، حمایت و زمینه‌سازی حرکت‌های درست در جهت تامین سلامت مردم در جامعه شهری فعالیت خواهد کرد.

 

برآورد نیازها و آگاهی از مشکلات و معظلات موجود در جامعه که با مقوله سلامت و ابعاد مختلف آن در ارتباط است. هم چنین برقراری ارتباط با سازمان‌ها و نهادها، تشکل‌ها و اجرای طرح‌های جامع شهری برای افزایش سطح سلامت جامعه، از برنامه‌های این فرهنگسرا می‌باشد.

 

کمیته‌های متعددی با حضور نیروهای متخصص و دانشگاهی در این فرهنگسرا تشکیل شده است. این کمیته‌ها با بکارگیری نیروهای متخصص در هر زمینه، جنبه‌های خاصی از مسائل مربوط به سلامت را دنبال خواهند کرد.

 

 

 

فرهنگسرای علوم

 

فرهنگسرای علوم

 

فرهنگسرای علوم در اردیبهشت ماه سال 1381، فعالیت خود را آغاز نموده است و در زمینه‌های ذیل فعالیت می‌نماید.

 

هدف کلی:

توسعه فرهنگی شهروندی در قالب گسترش کمی و کیفی خدمات فرهنگی و هنری به عموم شهروندان تهرانی.

 

اهداف تخصصی:

· ترویج نگرش علمی در زندگی روزمره شهروندان
· اشاعه علوم به زبان ساده
· فراهم‌سازی بستر علمی مناسب برای قشرهای مختلف جامعه از طریق آموزش‌های علمی-کاربردی
· ایجاد امکان حضور شهروندان در فضای علمی به تناسب میزان توانایی و فرصت ایشان
· کمک به تبدیل ایده‌ها و توانمندی‌ها به محصولات سودمند از طریق پرورش قدرت تفکرعلمی در جامعه
· در آمیختن دانش و تجربه جهت رشد و شکوفایی استعدادها بروز توانایی‌های علمی و فنی.

 

میان علم و دانش و فرهنگ ارزش پیوند تنگاتنگی برقرار است و فرهنگ مبنای توسعه علم است و تقویت‌کننده فرهنگ.

 

فرهنگسرای علوم سعی دارد با شناسایی خلاءهای موجود در جامعه و شناسایی استعدادهای خلاق و پرورش آنها، نسل جوان و نوجوانان را به سمت فراگیری علم و دانش سوق دهد و با برگزاری همایش‌های مختلف به منظور ارج نهادن به مقام علمی مروجین فکر و اندیشه و تکریم خادمان علم و پیشکسوتان عرصه دانش و معرفت، راه‌زندگی پیشکسوتان را سر لوحه زندگی خویش قرار دهند. نگاه علمی به پدیده‌های مختلف همچون زندگی روزمره، طبیعت، ورزش، هنر، مذهب، صنعت و… لازم و ضروری می‌باشد.

 

 

 

فرهنگسرای طبیعت

فرهنگسرای طبیعت

 

ساختمان اصلی و باغ زیبای این فرهنگسرا، بنا روایات مختلف، قدمتی بیش از 100 سال دارد. از معروفترین بناهای این فرهنگسرا، استخر اصلی و مجسمه‌‌های اسب و تمساح است. مشهورترین قسمت این باغ حوض‌های هفت‌گانه آن است که به صورت پله‌ای با یکدیگر ارتباط دارند و از همین رو نام دیگر باغ، هفت‌حوض بوده است.

 

شهردار وقت تهران در سال 1351 سینمایی را در این مجموعه ساخت. بعد از انقلاب، باشگاه شهرداری تبدیل به ساختمان شهرداری منطقه 4 شد. این مجموعه در اسفند 1373 تخلیه و در اوایل 1374 تحویل فرهنگسرا شد. که پس از بازسازی کل مجموعه، در سال 1375 به عنوان فرهنگسرای اشراق فعالیت‌های خدماتی و فرهنگی خود را آغاز کرد.

 

این فرهنگسرا دارای بخش‌های آموزشی، دارالقرآن، نگارخانه نقش، سینما گلبانگ، کتابخانه شیخ اشراق، استخر روباز و زمین تنیس، مهدکودک و پیش‌دبستانی، خانه شادی، کانون‌ادبی و نمایشی، مرکز مشاوره، کانون‌های خودگردان، کانون‌علمی و چای خانه سنتی چشمه می باشد.

 

کتابخانه فرهنگسرا نیز با بیش از 20000 جلد کتاب و سالن‌های مطالعه، مخزن کتب مرجع و کتب ویژه کودکان و نوجوانان دایر است. طرح هویت بخشی از دیگر فعالیت‌های گسترده فرهنگسرا است که زمینه‌های مختلفی دارد، از جمله می‌توان به طرح‌های (از طبیعت بیاموزیم رسم سبزاندیشی را) و اجرای پروژه‌های فرهنگی مثل جشنواره خاطرات نوروزی، میهمانی گلها، جشنواره گل و گلاب، جشنواره گیاهان دارویی، طرح حافظان سبز، جشنواره گل زیست، طرح شناسنامه سبز، بانیان سبز، یاوران طبیعت و حمایت از انجمن‌های حافظ محیط زیست اشاره کرد.

 

 

 

فرهنگسرای فناوری اطلاعات

 

فرهنگسرای فناوری اطلاعات

 

این فرهنگسرای(IT) به منظور زمینه‌سازی ارتقاء فرهنگ استفاده مناسب از فن‌آوری اطلاعات و اینترنت از طریق ایجاد تشکل‌های مردمی، فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی، بومی سازی فن‌آوری‌های نوین و فرصت سازی برای بروز ایده‌های نو ایجاد شده است.

 

ب)اهداف:

 

1- انجام طرح‌های پژوهشی در زمینه‌های مختلف فن‌آوری اطلاعات در راستای سیاست‌های فرهنگی اجتماعی سازمان.

2- ایجاد و نگهداری بانک اطلاعاتی منابع علمی و فنی در حوزه‌‌ فن‌آوری اطلاعات و برقراری سیستم جهت سرویس دهی عمومی.

3- ایجاد ارتباط با متخصصین و مراکز علمی و فنی خارج از کشور (در حوزه فن‌آوری اطلاعات) به منظور تشکیل‌ انجمن‌ها و تشکیلات تخصصی و علمی.

4- انجام فعالیت‌های فرهنگی در زمینه‌ فن‌اوری اطلاعات نظیر چاپ و نشر، برگزاری نمایشگاه‌ها، سمینار، جشنواره، گردهمایی و غیره.

5- تولید نرم افزارهای آموزشی کاربردی، فرهنگی هنری.

6- مشارکت در تاسیس، ساماندهی و هدایت کانون‌ها و تشکل‌های غیردولتی.

7- برگزاری دوره‌های آموزشی در زمینه انفورماتیک و فن‌آوری اطلاعات

 

خیابان کارگر جنوبی – تقاطع خیابان جمهوری اسلامی

 

 

فرهنگسرای شهر

 

فرهنگسرای شهر

 

این فرهنگسرا، در منطقه 12 و در ساختمانی موقت شروع به کارکرد و سرانجام ساختمانی به مساحت 100 مترمربع در داخل بوستان شهر، بهسازی و تجهیز شد و در فروردین 1382 در اختیار فرهنگسرای شهر قرار گرفت و در تاریخ 5 خرداد 1382 بطور رسمی افتتاح شد.

 

مهمترین وظیفه فرهنگسرای شهر توسعه فرهنگ شهری و آموزش شهروندان تهران در حیطه‌های مختلف شهروندی است که این هدف از طریق واحدهای فرهنگ مردم شهر، اقتصاد شهر، معماری شهر، آموزش شهری، محیط زیست، اقلیم، هنر، ایمنی، خدمات شهرری، رسانه‌های شهری، پیگیری شود.

 

این فرهنگسرا همچنین دارای چندین کانون نظیر شهریاران جوان و جهان دیدگان است.

 

 

فرهنگسرای نوجوان

 

فرهنگسرای نوجوان

 

فرهنگسرای نوجوان در سال 1380 در بوستان لواسانی منطقه 18 احداث و تجهیز شد و بر اساس سیاست‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با هویت نوجوان فعالیت‌های خود را آغاز کرد.این مجموعه فرهنگی فعالیت‌های هویتی خود را در سطح شهر تهران و فعالیت‌های ویژه را در جنوب غرب تهران و منطقه 18 با مشارکت هزاران نوجوان تهرانی ارائه داده است که از جمله برنامه‌های زیر را اجرا نموده است:

 

جشن ملی هفته نوجوان، جشن نوجوانان منتظر، جشنواره آب، نوجوان، زندگی، نهضت فرهنگی تابستان 81 و 82، جشنواره نوجوان و دفاع مقدس، جشنواره قرآنی و سرود، جشنوراه نمایشی، همایش‌های زیست محیطی و مذهبی، محافل ادبی، احیاء با نوجوانان، جشنواره هنرهای تجسمی و صدها برنامه فرهنگی هنری دیگر.

 

خانه نوجوان از دیگر بخش‌های فرهنگسرای نوجوان میباشد که بصورت نمایندگی در سطح مراکز تهران (مساجد، فرهنگسراها و پایگاه‌های بسیج و…) با نوجوانان مرتبط هستند و در راستای سیاست‌‌های سازمان و فرهنگسراها فعالیت می‌کند. فرهنگسرای نوجوان با بیش از یک هزار نوجوان که عضو ثابت و بیش از نه هزار نوجوان عضو افتخاری سعی در جذب گسترده نوجوانان تهران را دارد که ایجاد یک حرکت پرنشاط گروهی توجه به مسائل واقعی نوجوانان، رشد و پرورش استعدادهای درخشان و سوق‌دادن نوجوانان به سوی مسائل حقیقی و ارزشمند از اندیشه‌ها و اهداف فرهنگسرای نوجوان می‌باشد.

 

امکانات و فضاها:

 

· مساحت 2000 متر مربع در دو طبقه (چهار هزار متر مربع)

· تعداد 10 کلاس آموزشی

· تعداد 30 رشته آموزشی

· سینمای خانه دوست(با ظرفیت 130 نفر)، نمایش فیلم، تولید فیلم کوتاه، نقد و بررسی فیلم

· سالن ورزشی (70 متر مربع) کاراته، ژیمناستیک، بدن‌سازی

· کتابخانه (300 مترمربع) با ظرفیت 12000 جلد کتاب با موضوع‌های مختلف

· واحد مدیریت

· واحد اجرایی

· واحد روابط عمومی

· واحد هنری

· واحد آموزش

· واحد قرآنی

· واحد سایبان‌ها.

 

 

 

فرهنگسرای کودک

 

فرهنگسرای کودک

 

زمین این فرهنگسرا متعلق به شهرداری تهران بود و پارکینگ شهرداری محسوب می‌شده است. سپس در دهه 1370به خانه فرهنگ محله زرگنده و در تابستان 1380 به فرهنگسرای کودک تبدیل شده است.

 

در فرهنگسرای کودک فعالیت‌هایی از قبیل کارگاه قصه‌نویسی، آموزش زبان انگلیسی، کارگاه بازیگری، کارگاه موسیقی کارگاه صنایع دستی و… جریان دارد.

 

همچنین این فرهنگسراها با همکاری سازمان محیط زیست “جنبش ناجیان کوچک زمین ” را پاه‌ریزی کرده است که کودکان را در گروه‌های مختلف برای محیط زیست آموزش می‌دهد و متشکل می‌کند.

 

 

 

فرهنگسرای بانو

 

فرهنگسرای بانو

 

فرهنگسرای بانو در شمال بوستان ساعی در سال 1374 در زمینیبه مساحت 3500 متر مربع گشایش یافت. این فرهنگسرا علاوه بر کلاس‌های آموزش علمی و هنری، فعالیت‌هایی نیز در زمینه کوهنوردی و گشت‌های سیاحتی دارد که در قالب گروه‌های مختلف دیدار از نقاط دیدنی اطراف تهران را ترتیب می‌دهد. سرای موسیقی آخرین بنایی است که در این مجموعه مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. نوارخانه موسیقی که پیشرفته‌ترین فن‌آوری شنیداری را در اختیار دارد، مجموعه‌ای از آثار برتر موسیقی ایران و جهان را در دسترس موسیقی‌دانان و دیگر علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

 

نخستین خانه کودک در فرهنگسرای سرو گشایش یافته است که محلی برای برگزاری جشن‌های تولد و مناسبت‌های مختلف ایت و برنامه‌هایی با مشارکت کودکان در خانه کودک به اجرا در می‌آید.

 

 

 

فرهنگسرای دختران

 

فرهنگسرای دختران

 

این فرهنگسرا علاوه بر کلاس‌های آموزش علمی و هنری، فعالیت‌هایی نیز در زمینه کوهنوردی و گشت‌های سیاحتی دارد که در قالب گروه‌های مختلف دیدار از نقاط دیدنی اطراف تهران را ترتیب می‌دهد.

 

 

 

فرهنگسرای جوان

 

فرهنگسرای جوان

 

اولین گام برای احداث فرهنگسرای جوان در بهار 1372 برداشته شد و از دوازدهم تیر 1372 نیز شروع به کار کرد. این فرهنگسرا عمدتا به منظور غنی‌سازی اوقات فراغت کودکان و جوانان جنوب شرقی تاسیس شده است.

 

در حال حاضر فرهنگسرای جوان یکی از بزرگترین مراکز فرهنگی کشور محسوب می‌شود. این فرهنگسرا دارای مساحتی بالغ بر 83000 متر مربع و زیر بنای 24000 متر مربع است و در چهار بخش ساختمان اداری، بازارچه فرهنگ و هنر (به صورت رو باز در وسط محوطه)، ساختمان مرکزی، علوم و فنون و شهربازی، انجام فعالیت‌های متنوعی را برای عموم، به ویژه جوانان و نوجوانان میسر کرده است.

 

فعالیت‌های فرهنگسرا نیز به چهار گروه هنری،ْآموزشی، اجتماعی و فرهنگی تقسیم شده است. در بخش هنری امکانات متفاوتی از جمله سالن‌ها و نگارخانه‌ها در اختیار جوانان منطقه است. سالن‌های این بخش شامل سالن فرهنگ با ظرفیت اجتماعات با ظرفیت 100 نفر، سوم خرداد با ظرفیت 3000 نفر و سالن فرهنگ با ظرفیت 202 نفر، سالن شهید مطهری با ظرفیت 350 نفر و سالن رو باز اجتماعات با ظرفیت 100 نفر است.

 

همچنین واحد نگارخانه دارای دو سالن اصلی و فرعی در دو طبقه با ظرفیت 2000 تابلو در رشته‌های نقاشی، خوشنویسی گرافیک، عکاسی، حجم و صنایع دستی قادر است به هنرمندان معاصر و اساتید و دانشجویان رشته‌های هنری خدمات بدهد.

 

 

 

فرهنگسرای دانشجو

 

فرهنگسرای دانشجو

 

فرهنگسرای دانشجو یا شفق یکی از بزرگترین فرهنگسراهای تهران است که در بوستان بزرگ شفق احداث شده است. در این فرهنگسرا بخش‌های مختلفی از جمله آموزشی، تئاتر، نگارخانه و کانون‌های دانشجویی فعال می‌باشد. روزهای پنج‌شنبه نیز در فضای باز فرهنگسرا بازارچه هنر برگزار می‌شود.

 

خانه المپیاد(کانون علمی) و کانون‌های نجوم و ادبی و ریاضی از دیگر امکانات آن است. در مرکز فرهنگسرا، بوستان و پایین‌تر از سطح زمین، سفره‌خانه سنتی شفق قرار دارد و گروه‌های نوازنده در آن برنامه‌هایی را اجرا می‌کنند. همچنین رستوران، بوفه و نمایشگاه و فروشگاه کتاب پذیرایی مراجعه‌کنندگان است.

 

مراجعان می‌توانند از کانون فیلم، موسیقی، نمایش و تئاتر که دارای برنامه‌هایی از جمله اجرای کنسرت‌های موسیقی، جنگ‌های شاد و مراسم مذهبی و تعزیه‌خوانی است استفاده نمایند. فرهنگسرا در بخش آموزشی با 140 کلاس آموزشی اعم از هنری، تجسمی، قرآنی، موسیقی، کامپیوتر، زبان، هنرهای کارگاهی، توانایی ارائه بهترین خدمات را در رشته‌های مذکور دارد. از دیگر فعالیت‌های این بخش، کانون‌های علمی، آموزشی، مثل کانون فیزیک، نجوم و… است. بخش اجتماعی شامل واحد ورزش و تفریحات سالم، واحد مشاوره و واحد امور شهری است. در بخش فرهنگی، کتابخانه با بیش از 50000 جلد کتاب، شامل کتابخانه کودک و نوجوان با 20000 جلد کتاب برای گروه سنی 5 تا 14 سال است.

 

از دید معماری مجموعه و فرهنگسرا تلفیقی از معماری گذشته و حال (اسلامی-ایرانی) است. به گونه‌ای که سیر توالی عناصر و فضاها به فراخور، بیانگر نکات اصلی و فرعی موجود در معماری این مرز و بوم است.

 

 

 

فرهنگسرای تفکر

 

فرهنگسرای تفکر

 

فرهنگسرای تفکر(معرفت) یکی از شش فرهنگسرای واقع در منطقه غرب تهران می‌باشد. این فرهنگسرا در سال 1375 افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت و دارای فعالیت‌های متنوع و مختلف اعم از آموزشی، مذهبی، فرهنگی، هنری، ورزشی در زمینه‌های گوناگون می‌باشد.

 

در سال 82 بیش از هفت‌هزار هنرجو از کلاس‌های مختلف و متنوع، شامل کلاس‌های آموزشی، مذهبی، قرآن، هنرهای تزئینی، هنرهای تجسمی و نمایشی، موسیقی، ورزشی، کلاس‌های آموزش هنری بانوان و خردسالان دوره‌های رایانه، زبان و دوره‌های فراگیر دانشگاه پیام‌نور استفاده کرده‌اند.
فعالیت خاص این فرهنگسرا تا کنون مورد استفاده شهروندان غرب تهران قرار گرفته است شامل نمایشگاه هفتگی از آثار هنرمندان در زمینه‌های مختلف، همایش علل اعتیاد و نحوه برخورد با معتادان، یک کتاب، یک نویسنده، آموزش احکام، برگزاری سلسله کلاس‌های آموزشی مسائل روزمره خانواده‌ها، مسابق خاطرات اسارت، همایش روز پلیس، همایش روزنامه‌نگاران جوان، مراسم تعزیه‌خوانی و… می‌باشد.

 

از آنجا که انجام خدمات فکری در سرلوحه امور فرهنگسرای تفکر قرار گرفته، لذا برنامه‌های متنوع فرهنگی اجتماعی، مذهبی و هنری از اصولی‌ترین برنامه‌های این فرهنگسرا می‌باشد . در این رابطه ارتقای سطح فرهنگی دینی و دستیابی به جامعه متعالی از اهداف کلی فرهنگسرا می‌باشد.

 

 

 

فرهنگسرای سالمند

 

فرهنگسرای سالمند

 

فرهنگسرای سالمند به عنوان مجتمع فرهنگی در سال 1376 افتتاح شد. ابتدا کتابخانه و سپس واحد نگارخانه و آموزش به آن اضافه شد. کار رسمی مجتمع فرهنگی در 1377 آغاز و در 1380 همزمان با روز جهانی معلولین، به عنوان فرهنگسرای سالمند افتتاح شد.

 

این مرکز در ساختمانی به مساحت 1500 متر مربع در سه طبقه ساخته شده است. نگارخانه آبی واقع در زیرزمین است و کتابخانه و واحدهای آموزش، عکاسی و ستاد منطقه در طبقه همکف و در طبقه اول نیز کلاس‌های آموزشی و دفتر فرهنگسرا واقع شده است.
این مرکز در سه گروه کلاس‌های آموزشی و برنامه‌های فرهنگی، هنری، علمی و کانون‌های فعال در خدمت خانواده‌هاست .

 

– کلاس‌های آموزشی شامل: علوم قرآنی، هنرهای دستی و تزئینی، هنرهای تجسمی، علوم کامپیوتر، موسیقی، هنرهای نمایشی، دوره‌های ادبی، هنرهای خانه‌داری و هنرهای ورزشی است.

 

– برنامه‌های فرهنگی شامل: مشاوره فردی خدمات کامپیوتر ی، برگزاری همایش‌ها، برگزاری اردوهای زیارتی و تفریحی، اجرای کنسرت، اجرای نمایش و تئاتر و بازارچه هنری است.

 

– کانون‌ها شامل: کانون سلامت و روان بانوان، هنری، فیلم، انجمن، جوانان خبرنگار، دوچرخه‌سواری، شطرنج، کوه‌نوردی، گردشگری، نمایش، شاعران و مشاوره است.

 

همچنین برنامه‌های مختلف مناسب سالمنداناز این قرارند: اجرای کنسرت موسیقی، برپائی نمایشگاه‌های مختلف هنری رایگان و تجلیل از هنرمندان پیشکسوت و سالمند، برگزاری اردو، مراسم و جشن‌های مختلف، برنامه‌های ورزشی، فکری و جسمی، کوه‌پیمایی، دوچرخه‌سواری و ورزش صبحگاهی و برگزاری مسابقات متنوع و مناسب سالمندان همچون مچ‌اندازی، شطرنج، دو و میدانی، دوچرخه‌سواری، ویلچررانی و…

 

 

فرهنگسرای خانواده

 

فرهنگسرای خانواده

 

این فرهنگسرا، اسفند ماه سال 1376 در زمینی به مساحت بیش از 8000 متر مربع در 5 طبقه بنا شده و در منطقه 8 شهرداری تهران واقع است. این فرهنگسرا دارای نگارخانه، آمفی تئاتر و کتابخانه می‌باشد.

 

فعالیت‌هایی که در این مکان برگزار میشود شامل هنرهای تجسمی، آموزش انواع هنرهای دستی، موسیقی وعلوم قرآنی می‌باشد. نگارخانه این مجموعه هر هفته آثاری از هنرهای دستی و تجسمی را به معرض نمایش می‌گذارد. از آمفی تئاتر این مجموعه برای نمایش فیلم و اجرای تئاتر، موسیقی، برگزاری سمینار و سخنرانی استفاده می‌شود.

 

کتابخانه گلستان 3 طبقه از این فرهنگسرا را به خود اختصاص داده است و 48317 جلد کتاب دارد که به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کند.

 

 

 

فرهنگسرای مدرسه

 

فرهنگسرای مدرسه

 

فرهنگسرای اندیشه در سال 1372 به منظور اشاعه وترویج فرهنگ وهنر اصیل ایرانی و گسترش هر چه بیشتر معارف و فرهنگ اسلامی افتتاح شد. در خرداد ماه سال 1380 در راستای تحقق هویت بخشی فرهنگسراها، به فرهنگسرای مدرسه تغییر نام داد.

 

این فرهنگسرا با مساحتی بالغ بر 3000 متر مربع شامل واحدهای مختلف از جمله نگارخانه، مرکز آموزش، کتابخانه شبانه‌روزی، کتابکده، مدرسه اینترنت، سالن آمفی‌تئاتر، سالن‌های فرعی، نمازخانه، رستوران (سفره‌خانه) و واحد کانون‌ها می‌باشد. با داشتن 5 گالری همه روزه شاهد بر1ایی نمایشگاه‌هایی از آثار هنری اساتید هنرمندان در زمینه نقاشی، طراحی، خوشنویسی، عکس، کاریکاتور، هنرهای تزئینی، صنایع دستی و… می‌باشد. بعلاوه برگزاری جشنواره‌های هنری از برنامه‌های اصلی این واحد است.

 

مرکز آموزش که مسئولتی برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های متنوع در رشته‌های گوناگون فرهنگی، مذهبی، اجتماعی، علمی و هنری و دوره‌های ویژه کودکان، نوجوانان و بزرگسالان را بر عهده دارد در مساحت تقریبی 750 متر مربع تاسیس گردیده است. کتابخانه از نوع درجه یک است که با استفاده از روش دیویی رده‌بندی شده و با سیستم مخزن بسته اداره مِی‌شود. با استفاده از امکانات مجهز رایانه‌ای ضمن ارائه خدمات اینترنتی دوره‌های آموزشی ذیل را جهت علاقه‌مندان به کسب مهارت‌های اینترنتی برگزار می‌کند. 1- کاربری اینترنت 2- طراحی صفحات وب (مقدماتی و پیشرفته)

 

سالن‌ همایش‌های این فرهنگسرا با ظرفیتی بالغ بر 120 نفر، برگزار کننده گفتمان‌های آزاد، همایش‌ها، جشنواره‌ها، سمینارها بزرگداشت‌ها، نمایش‌ها، کنسرت‌های موسیقی، سخنرانی در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و هنری می‌باشد و در این راستا از اساتید، اندیشمندان، صاحبنظران، هنرمندان و کارشناسان رشته‌های مختلف دعوت به عمل میآورد. رستوران و سفره‌خانه اندیشه عیاران همه‌روزه با انواع غذاهای ایرانی و فرهنگی همراه با چای و کافی شاپ آماده پذیرایی از شهروندان عزیز می‌باشد.

 

 

 

فرهنگسرای ولاء

 

فرهنگسرای ولاء

 

این فرهنگسرا در زمینی به مساحت 3000 متر مربع در مهر ماه 1381 افتتاح شد. فرهنگسرای ولاء بر حسب رسالت مکتبی خود قصد دارد که به مقولله ولایت، از منظر توسعه مفاهیم شیعی در تعامل با دیگر مفاهیم زندگی روزمره و ترکیب با عناصر اجتماعی زندگی شهری بپردازد تا از این طریق علاوه بر باز پیرائی سیمایی نورانی و هدایتگر ائمه اطهار علیهم‌السلام معرفت انسان را بعنوان چراغ راه جامعه شیعه، بازشناسی و ترویج نماید.

 

هدف: ترویج و تعمیق فرهنگ ولائی بر اساس دیدگاه حضرت امام خمینی«ره) و مقام معظم رهبری .

 

سیاست‌ها:

 

الف: استفاده از شیوه‌ها و قالب‌های فرهنگی متناسب با نیازهای جامعه اسلامی.

ب: بهره‌گیری از تحقیقات و مطالعات و پژوهش‌های کاربردی.

ج: شناسایی و برقراری ارتباط با حوزه های علمیه، مراکز علمی، فرهنگی، هنری، پژوهشی و سایر مراکز ذی‌ربط و همچنین صاحب اندیشان و نخبگان.

د: تلاش و هماهنگی گسترده جهت احیاء نهادینه کردن و بزرگداشت مناسبت‌های والائی و شعائر اسلامی در جامعه.

ه : بسترسازی لازم برای نشر اندیشه و افکار ولائی با قالب‌های مناسب.

و: اهتمام به برنامه‌ریزی آموزشی در راستای ارتقای دانش و بینش ولائی.

ز: استفاده از هنر و ادبیات در جهت نشر فرهنگ ولائی.

ح: ترغیب، تشویق و هدایت دانش پژوهان و محققان در جهت تحقق و پژوهش پیرامون شیوه‌های نشر گسترش اندیشه ولائی.

ط: ارتباط با اقشار و تشکل‌های مردمی و حمایت از آنها دئر جهت گسترش فرهنگ ولائی.

 

شهرری- میدان نماز

 

 

فرهنگسرای قرآن

 

فرهنگسرای قرآن

 

این فرهنگسرا در سال 1379 افتتاح شده است. این فرهنگسرا با هدف برپایی فعالیت‌های تخصصی قرآنی، ادبی و هنری و حمایت از هنرمندان در جهت خلق آثار هنری- قرآنی و نیز آشنایی گروه‌های مختلف جامعه با فرهنگ قرآنی ایجاد شده است. به تعبیری دیگر، کاربردی کردن قرآن کریم و تلاش در جهت جاری ساختن روح معنویت قرآن در سطوح مختلف جامعه.

 

امکانات موجود در ساختمان فرهنگسرا عبارتند از :

 

· سالن سینما و تئاتر با ظرفیت 300 نفر، 2 سالن نگارخانه با امکان نصب 200 تابلو.

· موزه بزرگ قرآن کریم که نسخه‌های کمیاب و نفیس قرآن را در خود جای داده است.

· کتابخانه تخصصی با بیش از 6000 جلد کتاب و نمازخانه زیبا و منحصر به فرد فرهنگسرا.

· لابراتوار تخصصی قرآن کریم مجهز به دستگاه‌‌های کامپیوتر جهت حفظ قرآن .

· سالن مجهز غذا‌خوری و 30 فضای اداری و آموزشی.

 

از افتتاح فرهنگسرا تا کنون فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی هنری متنوعی اجرا شده است که بخشی از آنها عبارتند از:

اجرای طرح بزرگ”قرآن بخوانید، عیدی بگیرید” و حضور پرشور 200 هزار کودک و نوجوان تهرانی در این طرح. راه اندازش مدرسه مکاتباتی قرآن کریم و تولید محتوای آموزشی و برگزاری مسابقات، برگزاری محافل انس با قرآن، تشکیل گروه‌ بزرگ همسرایی متشکل از 70 نفر از خواهران و برادران، راه‌اندازی تلفن‌ گویای قرآن با شماره 144، برگزاری جشنواره قرآنی(یادواره غنچه‌های کربلا)، برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ مذهبی، قرآنی و هنری، حضور در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در سال 82، مراسم تجلیل از پیشکسوتان قرآنی در ماه مبارک رمضان، برپایی 40 کلاس تفسیر قرآن کریم در سطح شهر تهران با عنوان چلچراغ وحی.

 

خیابان قزوین- نرسیده به میدان شمشیری- نبش خیابان شهید کاظمی

 

 

 

 

فرهنگسرای پایداری

 

فرهنگسرای پایداری

 

فرهنگسرای پایداری در اسفند ماه 1379 کار خود را در محل کتابخانه ابن‌سینا آغاز کرد. این فرهنگسرا در چهار طبقه بنا شده است.

 

طبقه اول مکان پاتوق فرهنگی و مرکز مجتمع و سالن اجتماعات است.
طبقه دوم کانون مطالعه و تحقیقات، کانون هنریهای تجسمی، نگارخانه و عکاس‌خانه است.
طبقه سوم مکان کانون ادبی شعر و داستان، کانون ادبی روزنامه‌نگاری، خاطره‌نویسی، نمایش، موسیقی، کانون مشاوره، کانون قرآن و فیلم خانه است.
طبقه چهارم نیز مختص امور فرهنگی، اطلاع‌رسانی، اداری و مالی است.

 

 

 

فرهنگسرای انقلاب

 

فرهنگسرای انقلاب

 

این فرهنگسرا در سال 1357 به نام مرکز مطالعات تاریخی تهران فعالیت خود را آغاز نمود. در اسفند ماه 1376 به مرکز تهران شناسی تغییر نام داد و بالاخره در سال 1380 به فرهنگسرای انقلابی تبدیل شد.

 

فرهنگسرای انقلاب با زیربنای 10 هزار متر مربع و با دارا بودن کتابخانه تخصصی و مرکز اطلاع‌رسانی انقلاب اسلامی، موزه انقلاب در تهران، کانون‌های مرتبط با موضوع انقلاب، برگزاری نشست‌های تخصصی و برگزاری مسابقات علمی سعی در ترویج فرهنگی اسلامی دارد. این فرهنگسرا همچنین با وجود امکاناتی از قبیل سالن آمفی‌تئاتر 200 نفره، مهد کودک سالن ورزشی آقایان، کتابخانه‌های عمومی و کودک، بازارچه هنری و اجرای برنامه‌های متنوع آموزشی، ورزشی و هنری به ارائه خدمات فرهنگی می‌پردازد.

 

بزرگراه شهید نواب صفوی – تقاطع پل کمیل – ابتدای کمیل شرقی – شماره ۶۰

 

 

فرهنگسرای ملل

 

فرهنگسرای ملل

 

بوستان قیطریه در شمال بزرگراه صدر و انتهای خیابان قیطریه واقع است و از شمال به فرمانیه، از جنوب به میدان پیروز و بزرگاه صدر، از غرب به چیذر و از شرق به قیطریه و شریعتی محدود می‌شود.

بوستان قیطریه در گذشته باغ بوده و بافت جنگلی داشت است.بوستان قیطریه مساحتی در حدود 103000 متر مربع دارد که فضای گل‌کاری و چمن‌کار آن در کنار انبوه درختان قدیمی جلوه خاصی به آن داده است. استخر بوستان به شکل هندسی نامنظم است. گونه‌های درختی آن بیشتر نارون، کاج، سرو و نقره‌ای به زبان گنجشک است. به دلیل راه‌های متعدد و تو در تو، این بوستان محل مناسبی برای ورزشهای مختلف فراهم آورده است.
فرهنگسرای بین‌الملل از سال 1373 در این بوستان شروع به کار کرده و فعالیت‌های آموزشی و هنری مختلف را در خود جای داده و به مرکزی فرهنگی با امکانات کتابخانه و کلاس‌های آموزشی برای ساکنان قیطریه تبدیل شده است.
در نگارخانه امیرکبیر(ملل) نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برگزار می‌شود که هدف از آن ارتباط با هنرمندان خارجی و نمایش آثار آنهاست.

 

بزرگراه صدر، میدان پیروز بوستان قیطریه

 

 

فرهنگسرای هنر

 

فرهنگسرای هنر

 

این فرهنگسرا در آبان 1374 توسط شهرداری تاسیس شد. هفت کانون هنری تجسمی، صنایع دستی، موسیقی، نمایش، معماری، فیلم و عکس در کنار واحدهای آموزشی، روابط عمومی، مذهبی و ورزش فعالیت می‌کنند.

 

یکی از مهم‌ترین بخش‌های فرهنگسرا، کتابخانه با مساحت 300 متر مربع است که دارای دو سالن مجزا برای قرائت خانم‌ها و آقایان است. کتابخانه فرهنگسرای هنر دارای 12300 جلد کتاب فارسی و 729 نسخه کتاب انگلیسی است و روزانه 21 روزنامه در آن موجود است و 10 مجله فارسی و یک مجله ژاپنی به طور ماهانه در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار می‌گیرد.

 

از دیگر بخش‌های فرهنگسرا، سالن نمایش با ظرفیت 301 صندلی در طبقه پایین و 29 صندلی جهت میهمانان است. گالری هنر نیز در بازارچه پنجشنبه و جمعه خود، صنایع دستی مختلف عرضه می‌کند. گالری عکس فرهنگسرا با برپایی نمابشگاههای مختلف در این مرکز فعال است.

 

فرهنگسرای هنر با برپایی کلاس‌های آموزشی هنرهای سنتی ایران رشته‌های نگارگری، طراحی قالی، تذهیب، خوش‌نویسی(در سطوح مختلف)، نقاشی قهوه‌خانه‌ای و رشته‌های قصه‌نویسی ویراستاری، طراحی و نقاشی، مرکزی برای ارتقاء و رشد جوانان است.

 

 

 

فرهنگسرای قانون

 

 

فرهنگسرای ابن‌سینا تنها فرهنگسرای منطقه 2 تهران است که در سال 1373 تاسیس شده است. ساختمان فرهنگسرا به صورت حیاط‌های قدیمی (بیرونی و اندرونی) با حضو کوچک آب ساخته شده است.

 

فعالیت‌های زیادی از قبیل علوم قرآنی، کامپیوتر، هنرهای دستی، هنرهای تجسمی و کلاس‌های موسیقی در این فرهنگسرا صورت می‌گیرد.
کانون ادبی و نیز آمفی تئاتر و گالری هنر از امکانات فرهنگسرا است که فیلم‌های روز در آمفی‌تئاتر و گالری هنر از امکانات فرهنگسرا است که فیلم‌های روز در آمفی‌تئاتر اکران می‌شود.

ساختمان شهر کتاب نیز مکان دلپذیری برای دویتداران کتاب است.
بازارچه هنر در سالن بالای فرهنگسرا، مکانی است که هنرمندان رشته‌های گوناگون هنری در آنجا که خرید و فروش آثار هنری می‌پردازند.

 

شهرک قدس، فاز یک خیابان ایران زمین شمالی روبروی پارک خوردین

 

 

فرهنگسرای بهمن

 

فرهنگسرای بهمن

 

فرهنگسرای بهمن به عنوان اولین و بزرگترین فرهنگسرای ساخته شده پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در 21 شهریور ماه 1370 با وسعتی بی از 50 هزار متر مربع در جنوب شهر تهران ساخته شد. قبل از آن زمان این مکان با نام کشتارگاه تهران شناخته می‌شد که خرید و فروش و کشتار دام‌ها برای تامین گوشت مصرفی شهروندان تهرانی از این منطقه تغذیه می‌شد. با جایگزینی فرهنگسرای بهمن به جای کشتارگاه تهران، زیر مجموعه‌های فرهنگی-هنری در دل این فرهنگسرا با سرعت شکل گرفت.

 

تالار شهید آوینی:

این تالار با ظرفیت 630 صندلی ثابت و قابل افزایش تا 1400 نفر، سن بزرگ با ابعاد 15×27 متر می‌باشد. تالار شهید آوینی تا به حال پذیرای برنامه‌های مسابقه تلاش، مسابقهدو به دو، اجرای ارکستر فیلارمونیک ارمنستان، اجرای ارکستر سمفونیک تهران، جشنواره موسیقی پاپ، جشنواره موسیقی فجر و برنامه‌‌های متعدد بوده است.

در کنار سایر خدمات فرهنگیف ورزشی، کتابخانه ‌شبانه‌روزی شهید فهمیده قرارداد با دو سالن قرائت خانه مجزا جهت خواهران و برادران و مخزنی با بیش از 20000 جلد کتاب.

 

سینما تراس چاپلین:

این سالن با ظرفیت 478 صندلی با 9 متر شیب از آخرین صندلی تا سن با ابعاد 6×13 نیز قابل افزایش است. تراس سینما چاپلین با چشم‌اندازی زیبا، مشرف بر چای باغ فرهنگسرا می‌باشد. از ویژگی‌های سینما چاپلین سقف متحرک آن است که در عرض سه دقیقه و 45 ثانیه و 192 متر از سقف باز می‌شود. در این سالن برنامه‌های مختلفی چون جشنواره‌های سینمای جوان، رشد و فجر، کنسرت‌های موسیقی سنتی و کلاسیک، نمایش‌های مشدی عباد، سه‌قلوها، کوراوغلی و برنامه‌های متنوع دیگری نیز برگزار شده است.

این تالار با ظرفیت 167 صندلی ثابت، سن در ابعاد 7× 5 متر و در پشت صحنه، اتاقی جهت انجام تمرین‌های قبل از اجرا به همراه گریم اتاق ویژه خانمها و آقایان را دارد.

 

انتهای بزرگراه نواب صفوی- میدان بهمن- خیابان شهید وفایی

 

 

 

 

 

لطفا نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

من با این شرایط موافق هستم .

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

لیزری

 

باشگاه دفاع شخصی

کلاس دفاع شخصی

شارژ کارتریج

شارژ کارتریج,تعمیرات پرینتر

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

روانشناس خوب در تبریز

کارتریج ایرانی پردیس

دفاع شخصی کاربردی

کلاس دفاع شخصی

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

 

بالا