شرایط ویژه دریافت انواع وام مسکن

شرایط دریافت انواع وام مسکن

با توجه به جهش قیمتی که در سال ۹۸ شاهد بودیم، تمایل مردم به دریافت وام مسکن حتی از قبل هم کمتر شده است.

قیمت‌ها درصد زیادی افزایش داشته‌اند و به این ترتیب خرید خانه در تهران و بسیاری از شهرهای بزرگ دیگر تنها با اتکا به وام و بدون داشتن سرمایه شخصی ممکن نیست.

در چنین شرایطی لزوم تغییر شرایط تسهیلات به شدت حس می‌شود.

معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه در مصاحبه‌ای  اعلام کرد که دولت در نظر دارد بودجه بانک مسکن را در سال ۹۹ افزایش دهد تا این بانک بتواند تسهیلات بیشتر و بهتری را به متقاضیان ارائه کند.
رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز در مصاحبه با تسنیم از احتمال دوبرابر شدن مبلغ وام مسکن سخن گفت.

البته باید در نظر داشت که هیچ یک از اخباری که در مورد مبلغ وام مسکن یکم ۹۹ یا اقساط وام مسکن ۹۹ مطرح شده‌اند قطعی نیستند و برای اخبار قطعی باید منتظر بمانیم.

 

 

شرایط دریافت انواع وام مسکن

 

ثبت نام انواع وام مسکن چطور انجام می شود؟

متقاضی با توجه به نوع بانک و نوع وامی که درخواست می‌نماید اقدام به طی کردن مراحل ثبت نام نماید.

به طور معمول برای همه بانک‌ها ابتدا باید به شعبه مورد نظر مراجعه کرده و پس دریافت مدارک مورد نظر اقدام به ثبت نام نمایید. معمولا ثبت نام وام بانک برای خرید مسکن به خاطر جمع کردن مدارک و پیدا کردن ضامن کمی طول می‌کشد.

در برخی از سایت‌های بانک‌ها شرایط ثبت نام و مدارک مورد نیاز گفته شده است و همین موضوع باعث می‌شود کار شما هم کمتر شود و هم در زمان سریع‌تری مدارک مورد نیاز را جمع‌آوری کنید.

مدارک لازم برای انواع وام مسکن چیست؟

مدارم کورد نیاز برای دریافت وام مسکن از بانکی به بانک دیگر متفاوت است اما مشترکاتی نیز با یکدیگر دارند. این مشترکات عبارت است از:

  • اصل و تصویر تمام صفحات سند مالکیت ملک (سند باید حتما به نام دریافت‌کننده تسهیلات باشد)
  • اصل و تصویر پایان‌کار ساختمان
  • ارائه قبض برق یا مدارکی که بانک بتواند بر اساس آن کدپستی خانه‌ای را که می‌خواهید برایش تسهیلات بگیرید، تایید کند.
  • اصل و تصویر کارت ملی و تمام صفحات شناسنامه مالک یا مالکین
  • اصل و تصویر کارت ملی و تمام صفحات شناسنامه ضامن یا ضامنین
  • مدارک شغلی و درآمد دریافت‌کننده‌ی تسهیلات مانند جواز کسب و فیش حقوقی
  • رسید پرداخت مبلغ ارزیابی ملک
  • تکمیل و امضای فرم درخواست وام

 

 

 

ضمانت انواع وام مسکن چگونه است؟

ضمانت وام مسکن به طور معمول تغییر می‌کند. در زمان‌های قدیم تعداد سه ضامن کارمند دولتی مورد نیاز برای دریافت وام مسکن بود. اما این تعداد در سال‌های بعد به دو نفر و حتی ارائه فیش حقوقی توسط کارمندان بخش خصوصی رسید. ضمانت وام مسکن به دو نوع است.

  1. در نوع اول سند خانه خریداری شده به رهن بانک در می‌آید. وام گیرنده موظف است در مدت زمان ومشخص شده مبلغ وام خود را پرداخت نماید. اگر وام گیرنده از عهده پرداخت وام برنیاید پس از چند اخطار و طی کردن مراحل قانونی توسط بانک، خانه مصادره شده و به اسم بانک می‌شود.
  2. در نوع دوم وام گیرنده دو ضامن معتبر را به بانک معرفی می‌کند. اگر وام گیرنده نتواند قسط‌های تعیین شده خود را در موعد مقرر پرداخت کند، بانک پس از طی کردن مراحل اداری مربوطه مبلغ وام را از ضامن کم می‌کند.

پس بهتر است قبل از تصمیم برای دریافت وام مسکن به دو موضوع خوب فکر کنید.

  • مورد اول مربوط به شرایط پس دادن وام و اقساط وام مسکن است. اگر شرایط کاری شما به گونه‌ای است که به راحتی می‌توانید وام خود را به صورت ماهانه پرداخت کنید که وام خود را با خیال راحت دریافت کنید. ولی اگر امکان دارد در باز پرداخت پول دچار مشکل شوید با کمی تامل درخواست وام نمایید. زیرا سند خانه در رهن بانک ااست.
  • مورد دوم مربوط به ضامن است. شما برای دریافت برخی از وام‌ها به دو ضامن معتبر نیاز دارید. این دو ضامن باید تمامی شرایط خواسته شده بانک را داشته و به قول بانکی‌ها واجدشرایط باشند.

 

 

 

اقساط انواع وام مسکن چگونه است؟

جواب مقدار اقساط وام مسکن منوط به نوع وامی است که دریافت کرده‌اید. اقساط وام مسکن طبق وام، مبلغ مشخصی دارند و از اول تا تسویه وام به همان مقدار تعیین شده ثابت می‌مانند. اقساط وام مسکن را با توجه به نرخ سود وام باید پرداخت کنید.

نکته مهمی که در مورد پرداخت اقساط وام مسکن وجود دارد میزان زمان تاخیر در پرداخت است. هر بانک و هر شعبه باتوجه به شرایطی که به آن‌ها وارد است برخورد متفاوتی می‌کنند. برخی از بانک‌ها برای دیر پرداخت کردن وام‌ها جریمه در نظر می‌گیرند. برخی‌ها شروع به ارسال سه اخطار می‌کنند. برخی از بانک‌ها نیز سراغ ضامن می‌روند.

باز هم تاکید می‌شود حواستان به دخل و خرج زندگی خود باشد تا اگر شرایط بازپرداخت وام را ندارید اصراری به دریافت وام نکنید. بانک‌ها در مورد پرداخت نکردن قسط‌های وام به شدت سخت‌گیرانه عمل می‌کنند.

 

 

 

سود بازپرداخت انواع وام مسکن چگونه محاسبه می شود؟

سود بازپرداخت وام مسکن باتوجه به نوع وامی که دریافت کرده‌اید محاسبه می‌شود. این سود از ۸ درصد شروع می‌شود تا در برخی از وام‌ها به ۱۸ درصد نیز می‌رسند. معمولا وام‌هایی که برای خرید مسکن یکم پرداخت می‌شود با نرخ سود کمتری در مقایسه با وام تعمیرات و جعاله است.

به طور مثال در وام جعاله بانک مسکن میزان سود ۱۸ درصد تعریف شده است که خود عدد بزرگی به حساب می‌آید اما کار بسیاری از افراد را راه می‌اندازد.

تفاوت وام مسکن زوجین و وام مسکن مجرد چیست؟

در سال‌های اخیر طرحی از بانک مسکن ارائه شد که وام مسکن زوجین مبلغ دو برابری داشته باشد. ویژگی این طرح این است که وقتی یک زوج اقدام به دریافت وام می‌کنند کار اداری آن‌ها زودتر انجام می‌شود و کمتر دچار دردسر می‌شوند و در نهایت مبلغ دو برابری از حالت انفرادی دریافت می‌کنند.

برای وام مسکن یکم ۹۹ انفرادی در شهر تهران مبلغ ۸۰ میلیون است. این عدد برای مراکز استان‌‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت تا ۶۰ میلیون است. و در سایر مناطق تا ۴۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

وام مسکن زوجین در شهر تهران می‌توانند تا ۱۶۰ میلیون تومان وام دریافت کنند. این در حالی است که  مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر تا ۱۲۰ میلیون تومان و سایر مناطق نیز تا ۸۰ میلیون تومان می‌توانند از تسهیلات وام مسکن یکم ۹۹ استفاده کنند.

جمع‌بندی

  • اگر نگاهی به آمار قیمت مسکن در سال‌های گذشته بیاندازیم متوجه افزایش قیمت ملک می‌شویم. هین موضوع باعث شده است که جوانان دیگر نتوانند با پس‌انداز حقوق خود خرید خانه را انجام دهند.
  • هر کشور با توجه به بودجه و امکانات تسهیلاتی را در اختیار مردم قرار می‌دهد که با کمک آن تسهیلات به هدفی که دارند رسیدگی کنند. یکی از این تسهیلات وام مسکن به زوجین و به صورت انفرادی است.
  • وام مسکن به دو گروه اصلی صندوق پس‌انداز مسکن و اوراق ممتاز سرمایه تقسیم می‌شود.
  • برای دریافت وام‌های مربوط به خرید اوراق ممتاز در بازار سرمایه که به وام اوراق مسکن نیز معروف است، متقاضیان باید برای هر ۵۰۰ هزار تومان یک برگ اوراق خریداری کنند. قیمت هر برگ اوراق تقریبا ۷۵ هزار تومان است.
  • یکی از وام‌های پرتقاضا و پرطرفدار در ایران وام مسکن یکم است. این وام با توجه به شرایط کشور در سال‌های مختلف با روش و شیوه‌های مختلفی به صورت انفرادی و وام مسکن زوجین در اختیار درخواست‌کنندگان قرار می‌گرفت. وام مسکن زوجین دو برابر وام انفرادی است.
  • یکی دیگر از تسهیلات بانک مسکن برای خرید واحد مسکونی، وام بانک مسکن از محل صندوق پس‌انداز مسکن است. حداکثر این تسهیلات مبلغ ۲۰ میلیون تومان است، حداکثر سن ساختمان در این نوع وام ۲۵ سال تعریف شده است.
  • وام مسکن یکم هم به صورت انفرادی پرداخت می‌شود و هم این وام مسکن به زوجین تعلق می‌گیرد.
  • طرح دیگری به نام وام خرید زمان وجود دارد که از محل صندوق پس‌انداز مسکن پرداخت می‌شود. در این حالت، متقاضی می‌تواند پس از گذشت شش ماه از سپرده‌گذاری از امتیاز حساب صندوق پس‌انداز مسکن خود استفاده کند و بیش از ۸ میلیون تا سقف ۱۲ میلیون تومان وام دریافت کند.
  • وام مسکن جوانان خدمتی از سوی دولت و بانک‌هاست که این امکان را برای جوانان فراهم می‌سازد تا با کمک این طرح‌ها و تسهیلات بانکی صاحب‌خانه شوند. جوانان می‌توانند با حساب‌های سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه ‌مدت به نام حساب پس‌انداز مسکن جوانان  برای خرید خانه خود برنامه‌ریزی کنند.
  • حداکثر تسهیلات اعطایی با توجه به تقسیم بندی جغرافیایی که به سه بخش شهر تهران، شهرهای بزرگ و سایر شهرها تقسیم می‌شود.
  • وام بدون سپرده ساخت مسکن به عنوان یکی از پرطرفدارترین تسهیلات ملکی در بین سازنده‌ها بعد از یک سال تعلیق، دوباره احیا شده است. تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار ۱۸ درصد پرداخت می‌شود.
  • وام مسکن بازنشستگان انواع مخلفی دارد که یکی از آن‌ها وام مسکن است. این وام برای خرید خانه به آن‌ها پرداخت می‌شود.
  • در حال حاضر وام مسکن روستایی ۵۰ میلیون به ازاری ساخت هر واحد مسکونی است. نرخ سود وام ساخت مسکن روستایی ۵ درصد محاسبه خواهد شد.
  • وام جعاله تعمیر مسکن به صاحبان خانه پرداخت می‌شود. متقاضیان، هم کسانی که در صندوق پس‌انداز مسکن حساب دارند و هم کسانی که از طریق خرید اوراق اقدام به دریافت وام مشترک می‌کنند، می‌توانند از وام جعاله استفاده کنند.
  • بانک ملی ایران در سه طرح برای خرید خانه به متقاضیان وام می‌دهد.
  • ضمانت وام مسکن زوجین و انفرادی به دو نوع است. در نوع اول سند خانه خریداری شده به رهن بانک در می‌آید. وام گیرنده موظف است در مدت زمان ومشخص شده مبلغ وام خود را پرداخت نماید. اگر وام گیرنده از عهده پرداخت وام برنیاید پس از چند اخطار و طی کردن مراحل قانونی توسط بانک، خانه مصادره شده و به اسم بانک می‌شود. در نوع دوم وام گیرنده دو ضامن معتبر را به بانک معرفی می‌کند. اگر وام گیرنده نتواند قسط‌های تعیین شده خود را در موعد مقرر پرداخت کند، بانک پس از طی کردن مراحل اداری مربوطه مبلغ وام را از ضامن کم می‌کند.
  • اقساط وام مسکن چگونه است و چه روشی باید پرداخت شود؟ جواب این سوال منوط به نوع وامی است که دریافت کرده‌اید. اقساط طبق وام مبلغ مشخصی دارند (مثلا مدت زمان بازپرداخت وام مسکن زوجین بیشتر است) و از اول تا تسویه وام به همان مقدار تعیین شده ثابت می‌مانند. اقساط وام مسکن را با توجه به نرخ سود وام باید پرداخت کنید.
لطفا نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

من با این شرایط موافق هستم .

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

لیزری

 

باشگاه دفاع شخصی

کلاس دفاع شخصی

شارژ کارتریج

شارژ کارتریج,تعمیرات پرینتر

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

روانشناس خوب در تبریز

کارتریج ایرانی پردیس

دفاع شخصی کاربردی

کلاس دفاع شخصی

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

 

بالا