تنفیذ طلاق /هر انچه که باید بدانید

معنای تنفیذ طلاق

 تنفیذ طلاق در مشاوره حقوقی اشاره دارد به  یکی از اشکال طلاق که بین زوجین صورت می گیرد طلاق در خارج کشور است یعنی افراد تصمیم می گیرند تا طلاق خود را در خارج از مرزهای جمهوری اسلامی به ثبت برسانند.

شنیدن کلمه تنفیذ ، تنفیذ در عقود فضولی به ذهن متبادر می شود در صورتی که این دو فقط در معنای لغوی مشترک هستند و ارتباطی به یکدیگر ندارند .

تنفیذ در لغت به معنای اجازه دادن و تایید کردن است و تنفیذ در طلاق به معنای تایید کردن طلاق می باشد.

 

اما این تنفیذ چگونه و توسط چه کسی صورت خواهد پذیرفت ؟

مشاوره حقوقی

برای ثبت طلاق توافقی در داخل مرزهای جمهوری اسلامی ایران زوجین باید بعد از اخذ گواهی عدم امکان سازش از سوی دادگاه خانواده به دفاتر ثبت مراجعه کنند  .

اما در مورد طلاق خارج از کشور ، زوجین می توانند در خارج از کشور طلاق خود را به ثبت برسانند اما برای بهره مندی از آثار آن مانند ازدواج مجدد در داخل مرزهای ایران باید این طلاق به تایید دادگاه های ایران برسد .

در راستای مشاوره حقوقی باید بیان داریم که قانون حمایت خانواده ۱۳۹۱ در رابطه با تنفیذ طلاق چنین بیان می دارد ” هرگاه ایرانیان مقیم خارج از کشور امور و دعاوی خانوادگی خو د را در محاکم و مراجع صلاحیت دار محل اقامت خویش مطرح کنند ، احکام این محاکم یا مراجع در ایران اجرا نمی شود مگر آن که دادگاه صلاحیت دار ایرانی این احکام را بررسی و حکم تنفیذی صادر کند “


نکته های قابل توجه تنفیذ طلاق

تنفیذ حکم طلاق

بر طبق مواد ۱۴ و ۱۵ قانون حمايت خانواده و رويه قضايي کشور نکات در مورد تنفیذ طلاق به شرح زیر است:

۱- زوجين ايراني مقيم خارج کشور اگر با توافق از هم جدا شوند مي توانند با ارائه گواهي اجراي صيغه طلاق که توسط اشخاص طلاحيت دار که قبلا توسط دولت به کنسولگري هاي ايران اعلام شده است با درخواست کتبي به کنسولگري ايران در محل اقامت مراجعه کرده و ثبت طلاق کنند.

۲- مرد ايراني مقيم خارج مي تواند به يکي از اشخاص صلاحيت دار معرفي شده از سوي کنسولگري هاي ايران مراجعه کرده و گواهي اجراي صيغه طلاق اخذ نمايد و بعد از آن با درخواست کتبي و ارائه گواهي مذکور از کنسولگري ايران تقاضاي ثبت طلاق کند در اين مورد ثبت طلاق بعد از منقضي شدن مهلت طلاق رجعي مي باشد اما زوجه مطلقه مي تواند براي دريافت حقوق مالي خود به دادگاه هاي خانواده ايران مراجعه کند.

۳- در غير موارد فوق اگر راي طلاقي توسط دادگاه هاي خارج از کشور در خصوص زوجين ايراني صادر شده باشد راي مذکور در صورتي در ايران قابليت اجرا دارد که به تاييد و تنفيذ دادگاه هاي ايران رسيده باشد اگر زوجين هر دو مقيم خارج باشند دادگاه صالح براي تنفيذ راي طلاق تهران مي باشد.

محاکم ايران در صورتي حکم به تنفیذ طلاق صادر مي کند که کشور صادر کننده راي با ملاحظه قانون ايران اقدام به صدور راي کرده باشد و يا طلاق توافقی و يا به درخواست مرد باشد.

در صورت عدم تنفیذ طلاق از سوي دادگاه متقاضي ميبايستي دادخواست طلاق تقديم دادگاه کند و راي محکمه خارجي صرفا ارزش اماره از حيث ادله اثبات دعوي خواهد داشت که البته کمک شاياني به صدور حکم طلاق خواهد کرد.


نمونه دادخواست تقاضای تنفیذ طلاق خارج از کشور

 

برگ دادخواست به دادگاه خانواده

مشخصات طرفین نام نام خانوادگى نام پدر شغل محل اقامت

شهر – خیابان -کوچه –  شماره –پلاک

خواهان

خانم/آقای..
خوانده خانم/آقای..
وکیل
تعیین خواسته وبهای آن واخواهی نسبت به دادنامه شماره  … مورخ…در کلاسه …اصداری از دادگاه محترم شعبه …
دلایل ومنضمات دادخواست ۱. کپی مصدق دادنامه شماره …..   ۲. دیگر مدارک استنادی از قبیل قرارداد، صورت جلسه، استشهادیه و…
 ریاست محترم …..

باسلام

احتراما عطف به پرونده کلاسه …….که به دلیل عدم اطلاع از وجود دعوی واخوانده(خواهان بدوی) که متاسفانه منتج به محکومیت اینجانب گرریده است نظر به اینکه به دلیل عدم ابلاغ واقعی اوراق قضایی که از وجود دعوی مطلع نبودم و لایحه ودفاعیات مکتوب نداشته ام وهمچنین فرصت  دفاع توسط وکیل از حقوق حقه ام میسور نبوده، و اخیراً از مفاد دادنامه استطلاع یافته ام و نظر بر اینکه در مانحن فیه قضیه اساسا واخوانده مستحق نمیباشد وطبق رسید عادی …و استیفای ناروامحسوب شده (سایر ادله ومدارک) فلذا نظر به مراتب معنونه تقاضای قبولی واخواهی ورسیدکی مجدد مورد استدعاست.

محل امضاء

 

#قوانین حقوقی خانواده

 

لطفا نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

من با این شرایط موافق هستم .

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

لیزری

 

باشگاه دفاع شخصی

کلاس دفاع شخصی

شارژ کارتریج

شارژ کارتریج,تعمیرات پرینتر

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

روانشناس خوب در تبریز

کارتریج ایرانی پردیس

دفاع شخصی کاربردی

کلاس دفاع شخصی

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

 

بالا