بهترین مسیرهای کوهنوردی در تهران/مسیرهای امن کوهنوردی در تهران

بهترین مسیرهای کوهنوردی در تهران/مسیرهای امن کوهنوردی در تهران

بهترین مسیرهای کوهنوردی در تهران

مسیرهای امن کوهنوردی در تهران

 

 

بهترین مسیرهای کوهنوردی در تهران

 

 

تهرانی ها برای کوهنوردی مسیرهای زیادی دارند تا بتوانند برای خودشان برنامه های یکروزه کوهنوردی تنظیم کنند و ارتفاعات بالایی این شهر پر هرج و مرج بروند. کوهستان شمال تهران، جنوبی ترین رشته کوه در البرز مرکزی است، سمت جنوب آن از شرق به غرب، از دره ی دارآباد تا دره ی فرحزاد امتداد دارد. در این بین دره های متعدد دیگری نیز هست که اکثر آنها شمالی و جنوبی هستند. بلندترین نقطه این رشته کوه، قله توچال با ارتفاع ۳۹۶۱ متر است.

 

حتی اگر شما قصد کوهپیمایی و کوهنوردی هم نداشته باشید می توانید به منظور داشتن یک آخر هفته مهیج به سمت این مسیرهای کوهنوردی در تهران بروید و از سفره خانه ها و رستوران هایی که در این منطقه وجود دارد نهایت لذت را ببرند.توجه داشته باشید اگر چه منظره کوه در زمستان بسیار لذت بخش است اما خطرهای جدی هم احتمال وقوع دارد که ما پیشنهاد می کنید حتما وسایل لازم را همراه خودتان داشته باشید و در صورت امکان با افراد آشنا با مسیرهای کوهنوردی در تهران اقدام به سفر کنید. ما در این مطلب از پایگاه ینترنتی امور قصد داریم تا درباره مسیرهای کوهنوردی در تهران که امن هستند و همینطور تعدادی از مسیرهای پر خطر که مختص کوهنوردان حرفه ای است صحبت کنیم؛ با ما در ادامه همراه باشید.

 

 

مسیر دارآباد

 

مسیر دارآباد

 

یکی از بهترین مسیرهای کوهنوردی در تهران، مسیر دارآباد است که در شمال شرقی شمیران قرار دارد. پس از منقطه ای که به پارکینگ مشهور است و تابلویی که راهنمای رود و دره های و همچنین نقاط مشهور ارتفاعات دارآباد نیز نصب شده است. دارآباد دره ای زیبایی دارد و ارتفاع آن ۱۷۵۰ متر است که تا ارتفاع حدود ۲۶۰۰ متر در جهت شمال و شمال‌غرب امتداد دارد. در طول مسیر چشمه های پر آب و متعددی در طول مسیر، آبشارهای کوچک و بزرگ و همچنین چشمه های آبشارهای کوچک و بزرگ و حوضچه های زیبا قرار دارد.

با ورود به مسیر کوهپیمایی، در ابتدای مسیر کیوسک کوچکی با عنوان «ایستگاه دوستداران طبیعت» و پس از آن ایستگاه پلیس کوهستان را در سمت راست می‌بینید. کمی جلوتر به یک تابلوی راهنمای مسیر و یک پل سنگی می‌رسید.

برای کوهنوردی در مسیر دارآباد باید بگوییم که سه راه یا سه مسیر شما پیش رو دارید که مسیر دره مقابل تا چند صد متر ادامه دارد و پس از آن تقریبا غیر قابل عبور می شود. مسیر دره کوتاه اما بسیار زیبا است و چشمه آبی نیز در اواسط دره قرار دارد. اگر کوهنورد باشید و دارای مهارت کافی می‌توانید از یک شیب تند واقع در سمت راست آبشار بالا رفته، کمی با سنگها دست و پنجه نرم کرده و در نهایت خود را به مسیر اصلی برسانید.

 

مسیر کوهنوردی دارآباد برای گذراندن اوقات فراغت بسیار مناسب است.

 

  • دسترسی به دارآباد

 

آدرس دارآباد: تهران، دارآباد، خیابان دارآباد ، خیابان محبی، کوه دره دارآباد

 

مسیر دره دارآباد با اتوبوس: با استفاده از خط راه آهن-تجریش اتوبوس های تندرو خود را به تجریش برسانید. پس از پیاده شدن در این ایستگاه سوار اتوبوس های تجریش-دارآباد شوید و در ایستگاه پله پیاده شوید.

 

مسیر رفتن به داراباد با مترو: در آخرین ایستگاه خط کهریزک-تجریش (ایستگاه تجریش) پیاده شوید. با استفاده از اتوبوس های تجریش-داراباد خود را به ایستگاه پله برسانید. با کمی پیاده روی به ابتدای مسیر دره دارآباد می رسید.

 

مسیر کلکچال

 

مسیر کلکچال

 

یکی دیگر از محبوب ترین مسیرهای کوهنوردی در تهران مسیر کلکچال است که یکی از مسیرهای کوهنوردی کم خطر و با طبیعتی دیدنی در شمال شهر تهران که به دلیل مسیر کوتاه و امکانات مناسب یکی از بهترین پیشنهادها برای طبیعت گردی یک روزه است. برای آغاز این کوهنوردی باید به سمت پارک جمشیدیه بروید و از این نقطه پس از حدود دو ساعت کوهپیمایی در مسیری با پهنای زیاد، زیگراگ مانند و کم شیب به مجتمع کلکچال با ارتفاع ۲۶۰۰ متر خواهید رسید.

 

اگرچه مسیر کوهنوردی کلکچال جز کم خطرترین مسیرهای کوهنوردی است اما در فصل زمستان پیشنهاد می کنیم که دست کم به کفش های خودتان یخ شکن و همچنین یک باتوم کوهنوردی داشته باشید.

 

در سایر فصل ها می توان از مجتمع کلکچال به سمت شمال غربی، به طرف گردنه ای وسیع به نام گرز دره رفت که از آنجا یال شمال شرقی به سمت قله کلکچال با ارتفاع ۳۳۴۰ متر می رود و امتداد مسیر به سمت غرب به پناهگاه شیرپلا منتهی می شود.

 

کافه اول: ایستگاه ۱ ، کافه دوم: ایستگاه ۲ ، کافه سوم (جنب تاسیات نظامی): ایستگاه ۳. پس از ایستگاه ۳ به آبخوری پایین تپه نورالشهدا و از آن پس به اردوگاه خواهید رسید.

 

مسیر کوهنوردی کلکچال برای یک کوهنوردی حرفه ای گزینه ای مناسب است.

 

  • دسترسی به کلکچال

۱- میدان تجریش، خ شهید باهنر شرق (نیاوران سابق)، بعد از جماران، خیابان فیضیه (به سمت شمال)، پارک جمشیدیه

۲- بزرگراه شهید همت شرق، بزرگراه مدرس شمال، بزرگراه صدر، بلوار کامرانیه به سمت شمال و خ باهنر و خ فیضیه

مسیر ولنجک (تله کابین توچال)

 

مسیر ولنجک (تله کابین توچال)

 

مسیر کوهنوردی در ولنجک یکی دیگر از مسیرهای کوهنوردی در تهران است که از قدیمی ترین و جذاب ترین مقاصد کوهنوردی در ایران محسوب می شود و ارتفاع قله ی آن حدودا ۳۹۶۰ متر است که در شمال تهران و در میان رشته کوه البرز جای خوش کرده است. در بین کوهنوردان این مسیر بسیار محبوب است و بهتر است که برای اینکه به منظور کوهنوردی در این منطقه بخواهید اقدام کنید ابتدا کمی آمادگی جسمانی داشته باشید. توچال در لغت به معنی چال آبگیر و دریاچه های کوچک است و از آنجایی که قله آن در نزدیکی دریاچه ای از یخ طبیعی قرار دارد به این نام خوانده می شود.

 

توجه داشته باشید که مبدا این مسیر ولنجک است و پس از پارکینگ، تا ایستگاه یک تله کابین مسیر آسفالت است. در ادامه، مسیر مناسب راهپیمایی به صورت مارپیچ و با شیب کم تا ایستگاه دوم تله کابین حدود یک ساعت طول می کشد.

 

از ایستگاه ۲ تا ایستگاه ۵ هیچ خدمات رفاهی وجود ندارد پس حتما مواد غذایی و آب همراه خودتان داشته باشید.

 

کوهنوردی در فصل زمستان در این مسیر خطرات خاص خودش را دارد و احتمال ریزش بهمن نیز وجود دارد، پس حتما قبل از رفتن آب و هوا را چک کنید.

 

 امکانات توچال و بام تهران

فودکورت توچال، رستوران و کافه های مختلف در مسیر پیاده روی، بام تهران، پیست اسکی و ایستگاه های مختلف تله کابین، پارکینگ در ورودی اصلی توچال و ایستگاه اول تله کابین

 

  • دسترسی به توچال

آدرس: تهران- بزرگراه شهید چمران- خیابان یمن- انتهای خیابان ولنجک-بام تهران

 

مسیر دربند یا شیرپلا

 

مسیر دربند یا شیرپلا

 

معروف ترین و محبوب ترین مسیر کوهنوردی در تهران دربند است. ارتفاع این منطقه ۱۸۰۰ متر است و برای رسیدن به قله توچال باید خودتان را به سمت پس قلعه، پناهگاه شیرپلا و چان پناه امیری عبور کنید. مسیر سربند- شیرپلا- توچال، با وجود برخی خطرات، کوتاه ترین مسیر صعود به قله توچال است و بیشترین تردد در این مسیر صورت می گیرد. قسمت هایی از مسیر منتهی به شیرپلا کاملا پرشیب و سنگی است، تا آنجا که به ناچار در نقاطی پله های فلزی کار گذشته شده و طناب کشی شده است.

 

کوهپیمایی در این مسیر به ویژه در زمستان دشوار است، زیرا قسمت هایی از مسیر پایین دست به دلیل تردد روزانه کاملا یخ می زند، در حفره ها و دره های کوچک و بزرگ مسیر، برف زیادی می نشیند و یال منتهی به قله نیز بسیار بادگیر است.

 

باید توجه داشت که فعالیت تله کابین در شرایط نامساعد جوی متوقف می شود، همچنین زمان فعالیت آن در زمستان حداکثر تا حدود ساعت ۱۵ است و در ارائه خدمات، برای اسکی بازان اولویت قائل است.

 

  • دسترسی به دربند

آدرس: استان تهران، شهر تهران، منطقه یک شهری، محله دربند

درکه (پلنگچال)

 

درکه (پلنگچال)

 

مسیر دیگری که جز پر ترددترین مسیرهای کوهنوردی در تهران محسوب می شود درکه یا پلنگچال است. ارتفاع این منطقه ی کوهستانی ۲۵۵۰ متر است و از داخل دره زیبا پلنگچال از کنار رودخانه می گذرد. دره درکه برای کوهپیمایی زمستانی، تا منطقه ای به نام «اذغالچال» امن و مناسب است.

 

مسیر اصلی کوه پیمایی این نقطه از تهران، راه درکه به سمت پلنگ چال یا ایستگاه شماره پنج توچال است و بسیاری در روزهای تعطیل خود از این راه برای کوهنوردی استفاده می کنند. این مسیر شش کیلومتری از داخل دره زیبای درکه و پلنگ چال و از کنار رودخانه درکه عبور می کند. البته برای کوه پیمایی در فصل زمستان بهتر است مسیر را تنها تا منطقه ای به نام اَذغالچال ادامه دهید چرا که در ادامه راه ممکن است خطراتی مانند ریزش بهمن در کمین شما باشد. درکه تهران در روزهای تعطیل و آخر هفته ها بسیار شلوغ می شود، بنابراین اگر دوست دارید که از آرامش این محل استفاده کنید در دیگر روزها به این محله سفر کنید.

 

  • امکانات رفاهی درکه

رستوران ها، کافه ها و قهوه خانه ها، سرویس بهداشتی، مرکز اطلاع رسانی فدراسیون کوهنوردی، مسجد جامع درکه، بانک، بازار میوه و تره بار و خانه معلم

 

  • دسترسی به درکه

آدرس: تهران، بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، خیابان رشید الدین فضل الله، خیابان داوودیان، درکه

مسیرهای کم تردد برای کوهنوردی مخصوص کوهنوردی حرفه ای

 

در بالا ما مطمئن ترین و پرترددترین مسیرهای کوهنوردی در تهران را خدمتتان معرفی کردیم که می توانید بدون داشتن هیچ دغدغه ای دل به طبیعت بزنید. اما در همین شهر تهران مسیرهایی هم برای کوهنوردی هستند که آنچنان ایمنی لازم را ندارند و و صرفا باید اگر کوهنورد هستید و با مسیرهای پر خطر آشنایی دارید به سمت آن ها بروید؛ بویژه در فصل زمستان وجود راهنما در این مسیرها لازم است.

 

 

مسیر گلابدره

 

مسیر گلابدره

 

مسیر کوهنوردی گلابدره که حد فاصل بین کلکچال و دربند است ارتفاعی برابر با ۱۸۰۰ متر دارد و تا ارتفاعات ۲۲۵۰ متری هم امتداد دارد. در این مسیر تقریبا حدود یک ساعت پیاده روی به سمت دره زیبای وزباد خواهید رسید که آبشار کوچکی در ابتدای آن نیز قرار دارد. این آبشار به محیط سرسبز پیرامون مقصد نهایی بسیاری از کوه پیمایان است که قصد ادامه مسیر را ندارند. از ابتدا تا انتهای دره گلابدره چیزی حدود یک ساعت و نیم زمان می برد. توجه داشته باشید که برخلاف مسیرهای پر طرفدار دربند و درکه اینجا از کافه ها و رستوران های تودرتو و ازدحام کوه پیمایان خبری نیست.

 

در سمت چپ مسیری که به سمت کوهنوردی در گلابدره می روید می توانید به سورتمه سواری بروید و از هیجانی هم در آن ها تجربه کنید.

آدرس: تهران، گلاب دره، خیابان شهید باهنر، خیابان مقدسی، خیابان میری، امامزاده قاسم

 

مسیر فرحزاد

مسیر فرحزاد

 

مسیر دیگری که جز مسیرهای پر خطر برای کوهنوردی محسوب می شود، مسیر فرحزاد است که در ارتفاع ۱۶۵۰ متری قرار دارد و با عبور از یک جاده خاکی پیچ در پیچ به طول ۱۵ کیلومتر در نقطه پایانی به حرم مطهر امزاده داوود در ارتفاع ۲۶۰۰ متری نیز ختم می شود.

 

این مسیر یکی از قدیمی ترین و مشهورترین مسیرهای کوه پیمایی شمال تهران است و تا همین ۳۰ – ۴۰ سال پیش هنوز جاده ی جدیدی که بین مسیرهای سولقان و کن وجود دارد در حال حاظر نیز احداث نشده بود. پیاده‌ روی در این جاده زیبا در امتداد دره فرحزاد، حدود پنج ساعت زمان می‌برد. برخی از گردشگران این جاده را با خوردوهای شاسی بلند و دو‌ دیفرانسیل نیز طی می کنند.

 

آدرس:تهران، گلاب دره، خیابان شهید باهنر، خیابان مقدسی، خیابان میری

مسیر حصارک

 

مسیر حصارک

 

یکی دیگر از مسیرهای کوهنوردی در تهران که جز پرخطر ها محسوب می شود، مسیر حصارک واقع در شمال غربی تهران می باشد. این مسیر تقریبا جز ناشناخته ها قرار دارد و شامل دو مسیر برای کوهنوردی می شود. حصارک مسیری از شمال غرب حصارک در ارتفاع ۱۶۷۰ متری شروع می شود و در یک مسیر کم شیب تا آبشاری به همین نام نیز ختم می گردد. از ابتدای دره تا پای آبشار نزدیک به ۱ ساعت زمان می برد.

 

مسیر بعد از آبشار کمی ناهموار است اما اگر از آن رد شوید، راه پاکوب در امتداد دره همچنان به سمت بالا ادامه دارد. مسیر دومی که برای رسیدن به بالای این قله می توانید از سمت “مسیر قله بند عیش”، که از بالای محله حصارک شروع شده و در ادامه با عبور از بالای دره حصارک در نهایت به قله بند عیش به ارتفاع ۲۷۶۰ متر ختم می‌شود.

 

آدرس: تهران، حصارک، بزرگراه باکری شمال، خیابان سیمون بولیوار شرق، خیابان سیمون بولیوار غرب، میدان دانشگاه آزاد، بلوار شهدای حصارک

 

 

لطفا نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

لیزری

 

باشگاه دفاع شخصی

کلاس دفاع شخصی

شارژ کارتریج

شارژ کارتریج,تعمیرات پرینتر

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

روانشناس خوب در تبریز

کارتریج ایرانی پردیس

دفاع شخصی کاربردی

کلاس دفاع شخصی

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

 

بالا