آشنایی با ورزش هوگام

رشته ورزشی هوگام یا هنر عبور از موانع چیست؟

آشنایی باورزش هوگام

 

یکی از هنرهای ورزشی هیجان انگیز، ورزش هوگام است. هوگام فعالیتی است که در طی آن ورزشکاران همواره موظف به عبور از موانعی هستند که در ارتقای آمادگی جسمانی آن ها تأثیر گذار است.در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر بدانیم درباره آشنایی با ورزش هوگام .

 

به نقل از فدراسیون ورزش ‌های همگانی، رشته ورزشی هنر عبور از موانع (هوگام) از سوی فدراسیون جهانی ورزش ‌های همگانی (تافیسا) به عنوان یک رشته نوظهور ورزشی در سازمان‌ های بین المللی ورزش مورد تایید جنبش المپیک قرار گرفت.

هوگام یک رشته نوین امدادی ماجراجویانه ورزشی است که در کشور ایران هم در حال توسعه می ‌باشد.

این رشته نوین ورزشی در ۲ بخش آماتور و پیشرفته سطح بندی شده که شامل عبور از چالش‌ ها و موانع مختلف مصنوعی و طبیعی در جنگل، دریا، کوهستان و کویر است. این چالش‌ ها با هدف آماده سازی جوانان در قالب تیم‌های واکنش سریع امداد و نجات در کشور در هنگام وقوع حوادث مخاطره آمیز تشکیل شده است.

واژه  هوگام  مخفف عبارت هنر ورزشی گذر از موانع می باشد که به ترتیب ذیل نام گذاری شده است.

هنر   ورزشی  گذر از موانع (هوگام )  SPORT ART  PASSING  OBSTACLES

این هنر ورزشی دارای ۳ شاخه متفاوت  با نام های پارسی : ۱- تیزگام (تیزگام در فرهنگ پارسی به معنی: تندرو. سریع : هم آهو فغند است و هم یوزتک، هم آزاده خوی است و هم تیزگام همچنین از مصدر پیشرفت و گام به گام طی کردن دوره های این رشته ورزشی می آید) ۲- آذرخش ۳-یوز می باشد .

تعریف واژگان: 

  • هو : در فرهنگ فارسی به معنی ، صدا، آواز، بانگ و فریاد، ضمیرغائب مفرد مذکر به معنی او، وی، به ذات حق اشاره شده می باشد .
  • همچنین اشاره ایست به ذات الهی : و الهم روز و شب اندر صنع هو هیچگونه نیستم پروای تو .(مثنوی )
  • هو الحق ، اوست حق اوست خدا : و باز هم خاکش می کند از آنکه حق تصرف او راست هو الحق ای له الحق .
  • هو “واژه ای پارسی ست که وجودش به قبل از اسلام باز می گردد و نامی مقدس برای تمامی مسلمانان جهان است .

در نام های اساطیر ایرانیان این واژه به کار رفته است، همچون هووخشتره، همچنین می توان هو  را از نام های الله الصمد نام برد. هو کلید آیین مهر است. به جز واژه هو، حضرت بر نامی دگر ننشیند. پس یا حضرت هو مدد.

گام: همانطوری که از نام گام  پیدا و در ذهن تداعی می کند، گامی به جلو برداشتن، نمادی از حرکت و جوش و خروش است. حرکت به سوی رستکاری و نوع دوستی؛ حرکت به سوی  بشردوستی و امداد رسانی ، از طریق پرورش جسم و جان  (روح و روان) در هنر ورزشی هوگام.

این رشته جذاب ورزشی در زبان بین المللی ، با نام STRAGOS  شناخته شده است، چرا که بنای اولیه ثبت و تشکیل شورای بین المللی با این نام بوده است و به علت قوانین و مقررات ثبت رشته ورزشی ایرانی در داخل کشور که می بایست نام پارسی به تائید وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران برسد واژه هوگام در کشور جمهوری اسلامی ایران مطابق با اساسنامه و آئین نامه های بین المللی این رشته با تائید کمیته فنی و هیأت رئیسه هوگام کشور برگزیده گردید.

وسایل مورد نیاز برای ورزشکاران هوگام

حداقل اندازه ی سالن های باشگاهی به منظور انجام فعالیت ورزشی هوگام 20 در 40 متر است. این فعالیت در زمین های بزرگتر نیز قابل اجرا است.

تجهیزات حفاظت فردی نیز شامل موارد زیر می شود:

• کلاه ایمنی

• دستکش نیم پنجه ای

• آرنج بند

• زانو بند

• کفش های کتونی نظیر کوه نوردی

 

هدف از طراحی ورزش امدادی هوگام

ورزشکاران در ورزش هوگام با چالش های متعددی روبه رو می شوند. این چالش ها در آماده سازی نوجوانان از نظر جسمانی نقش دارد. درواقع یک جوان مسلط به هنر ورزشی هوگام در هنگام حوادث غیر منتظره و خطر آفرین، واکنش های سریع تری دارد و مهارت های نجات جان افراد را در شرایط گوناگون آموزش دیده است.

مزیت های فعالیت ورزشی هوگام

از مزایای برجسته ی هنر ورزشی هوگام آمادگی جسمانی ورزشکاران به مثابه ی یک تیم امدادی در هنگام بروز حوادث غیر متقربه مانند آتش سوزی، سیل، طوفان، در امان ماندن از گزند حیوانات وحشی، غرق شدگی، سقوط از ارتفاع، مار گزیدگی، فشار های روانی و تصادفات جاده ای اشاره کرد.

 

در واقع رشته ی ورزشی عبور از موانع فرهنگساز ایده ی امدادگر ورزشی در جهان محسوب می شود.

• افزایش انعطاف پذیری

• ارتقای قابلیت های جسمانی

• تعدیل و هماهنگی در رشته های عصبی

• تقویت عضلات

• چابکی

• افزایش تمرکز

آغاز فعالیت رشته ی ورزشی هوگام در ایران

هنر ورزشی هوگام در سال 1390 در ایران پایه گذاری شد. سپس در سال 1397 توسط وزارت ورزش مورد تأکید قرار گرفت.

در 17 دسامبر 2018، یکی از قهرمانان و ملی پوشان ورزش های رزمی ایران به نام مقداد کامرانی اقدام به کسب تأییده ی وزارت ورزش برای فعالیت هوگام کرد. وی پس از کسب این تأییدیه زیر نظر انجمن ورزش های طبیعی فدراسیون ورزش های همگانی فعالیت حرفه ای خود را در همدان آغاز کرد.

 

در طی این تأییدیه توسط شورای بین المللی استراگوس، نوعی ویدیو کنفرانس با حضور نمایندگانی از هشت کشور جهانی نظیر چین، ایران، تایلند، مصر، آذربایجان، ترکیه و افغانستان شکل گرفت. این جلسه با انتخاب دو نماینده از پاکستان و ایران با نام های خالد مسیح و مقداد کامرانی به مدت 4 سال خاتمه یافت.

#مجله ورزشی

لطفا نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

من با این شرایط موافق هستم .

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

لیزری

 

باشگاه دفاع شخصی

کلاس دفاع شخصی

شارژ کارتریج

شارژ کارتریج,تعمیرات پرینتر

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

روانشناس خوب در تبریز

کارتریج ایرانی پردیس

دفاع شخصی کاربردی

کلاس دفاع شخصی

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

خرید کارتریج لیزری

 

بالا